Što su i zašto morate jesti chia sjemenke (+25 recepata)

Image

Rijetko je koja namirnica uspjela privući toliko interesa šire javnosti kao čudesne chia sjemenke. No, one su to uspjele opravdano. U malenim zrnicima krije se pravo nutritivno blago i svatko tko brine o svojoj prehrani trebao bi chia sjemenke uvstiti u svoju redovnu prehranu.

Nutritivna vrijednost chia sjemenki

Chia sjemenke predstavljaju bogat izvor esencijalnih omega-3 i omega-6 masnih kiselina, proteina i vlakana. Na sebe vežu vodu te u vrlo kratkom vremenu udvostručuju volumen. Ovo svojstvo omogućuje hidraciju tijela čime stanice dobivaju prijeko potrebnu tekućinu. Sve to naravno izravno pozitivno utječe na probavni sustav odnosno apsorpciju hrane u crijevima.

Chia sjemenke također posjeduju iznimnu nutritivnu vrijednost. Pored toga, snažan su antioksidans kojeg ima čak tri puta više nego u svima nam dragom bobičastom voću.

chia sjemenke

Chia sjemenke imaju vrlo nizak glikemijski indeks te je njihov unos povezan s gubitkom tjelesne težine i razgradnjom masnoća. Riječ je svakako o energetski koncentriranoj namirnici s obzirom da 100 grama sadrži 490 kcal, od toga 42% ugljikohidrata, 31% masti i 17% proteina.

Kad su sportaši u pitanju, chia sjemenke se smatraju neprocjenjivom hranom za trčanje. Povijest ove tvrdnje seže u davnu prošlost kada su je ratnici drevnih naroda koristili u bitkama jer im je pružala prijeko potrebnu energiju te su mogli pretrčati duge staze uz manje napora.

Paleta vitamina i minerala je zaista impresivna. Nevjerojatan je podatak da 100 grama chia sjemenki sadrži čak 631 mg kalcija. Ako nismo nutricionistički stručnjaci, u objašnjenju ove brojke pomoći će nam usporedba sa 100 ml mlijeka koje sadrži samo 113 mg kalcija.

Promatramo li istu količinu sjemenki, slijedi podatak o sadržaju 984 mg fosfora što predstavlja količinu koja zadovoljava cjelodnevnu potrebu odrasle osobe. Chia također obiluje manganom i cinkom.

chia sjemenke

Nutritivne vrijedosti chia sjemenki u 100 g:

Energetska vrijednost: 490 kcal
Ugljikohidrati: 42 g
Proteini: 17 g
Masti: 31 g, od toga najviše polinezasićene masti: 24 g
Omega-3: 17552 mg
Omega-6: 5785 mg
Ostalo: Kalcij: 631 mg, Fosfor: 948 mg, Kalij: 160 mg, Natrij: 19 mg, Cink: 3,5 mg, Bakar: 0,2 mg, Mangan: 2,2 mg

chia sjemenke

Chia sjemenke kao ukusan obrok

Chia je odavna poznata kao dio prehrane stanovnika Srednje i Južne Amerike. Konzumirali su njena mljevena zrna ili pak spravljali napitak za okrjepu. Od sjemenki su cijedili i ulje koje je osim u prehrambene svrhe poslužilo i za oslikavanje tijela. Drevni narodi Asteka i Maja koristili su cha sjemenke i smatrali ih iznimnim izvorom energije što jasno potvrđuje i podatak da je upravo "chia" riječ koju su narodi Maja koristili za "snagu".

Danas se ova namirnica prilagodila modernom načinu života u smislu da je postala sastavni dio raznih napitaka, shakeova, smoothiea, pudinga ili slično.

Chia sjemenke je moguće kombinirati sa žitaricama, jogurtom, kao dodatak raznim voćnim i povrtnim sokovima ili pak kolačima, stavljati u razne umake ili salate. Prije upotrebe potrebno ih je samo namočiti u vodi ili nekoj drugoj tekućini na desetak minuta, a naš savjet je da ih u jela dodajete pri samom kraju kako ne bi izgubila hranjive tvari tijekom termičke obrade.

Na kraju teksta provjerite 25 recepata s chia sjemenkama koji će vam dati niz ideja kako pripremiti ove čudesne sjemenke i uživati u njima. 

chia sjemenke

Chia sjemenke i zdravlje

O chia sjemenkama se u literaturi ponajprije piše u funkciji zdravlja. Općenite smo već naveli u uvodnom dijelu, no osim energije koju pruža našem tijelu i olakšanja za naš probavni sustav, istraživanja pokazuju blagotvoran učinak chia sjemenki i kod raznih drugih stanja organizma.

Primjerice, upotreba chia sjemenki ukazuje na regulaciju šećera u krvi i snižavanje krvnog tlaka te smanjenje lošeg kolesterola u krvi što ih posebice čini preporučljivima za korištenje kod dijabetičara. Dobro će poslužiti i kod jačanja kože i kose, a informacija da ublažava simptome menopauze i menstrualnih tegoba bi posebice mogla razveseliti naše čitateljice.

Gotovo svi ugljikohidrati koje nalazimo u chia sjemenkama su vlakna koja tijelo ne može apsorbirai. Osim toga, vlakna ne dižu razine šećera u krvi što znači da ni ne potiču izlučivanje inzulina.

Zbog svoje sposobnosti navlačenja vode, chia sjemenke pojačavaju osjećaj sitosti što doprinosi odgođenom osjećaju gladi i, posljedično, manjem unosu hrane. Iz navedenoga se može zaključiti da chia sjemenke doprinose i mršavljenju. 

chia sjemenke

S obzirom na to da je chia bogata i antioksidansima štiti organizam odnosno stanice od slobodnih radikala i time jača naš imunitet. Upravo se slobodne radikale smatra odgovornima za razvoj niza kroničnih bolesti i neke tipove karcinoma. 

Chia sjemenke imaju visok udio kvalitetnih proteina, pogotovo u usporedbi s drugim biljkama. Proteini doprinose održavanju i rastu mišićne mase i makronutrijent su o čijem bi se dostatnom unosu svakako trebalo voditi računa. 

Odlučite li se za konzumaciju chie, u samo nekoliko tjedana možete bitno poboljšati opće stanje vašeg organizma te ga opskrbiti dovoljnim količinama omega-3 masnih kiselina kao i mnoštvom drugih hranjivih sastojaka, čime ćete vratiti vitalnost i osjećati se bolje.

Chia je 2006. godine dobila certifikat Instituta za prehrambeno znanstveno istraživanje (Nutritional Science Research Institute- NSRI) na temelju znanstvenih istraživanja koja su potvrdila potpunu prirodnost i nevjerojatne količine esencijalnih tvari ove biljke. 

Chia sjemenke možete naručiti na fitness.com.hr web shopu - pogledajte ponudu na ovom linku: Chia sjemenke

chia

Recepti s chia sjemenkama

Recepte s chia sjemenkama pronađite na linkovima: 

Objavljeno 27.07.2018.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!