Božićna akcija: iskoristi do 25% popusta na sve namaze i maslace!

Spirulina – 10 razloga zašto je morate uključiti u prehranu?

Image

Ako se dosad niste susreli s pojmom, spirulina je vrsta modrozelene alge koju mnogi uzimaju kao dodatak prehrani zbog niza pozitivnih učinaka koji ovaj biser mora ima na ljudsko zdravlje. Ona je samo jedna iz porodice algi, no hranjiva svojstva ove vrste pravo su čudo prirode.

Upravo stoga, pravo je čudo što su modrozelene alge, s obzirom na njihova ljekovita i nutritivna svojstva, još uvijek slabo iskorištene u primjeni, pogotovo kada se zna koliko daleko u povijest seže njihova primjena.

spirulina

Što su modrozelene alge?

Modrozelene alge jedne su od najstarijih stanovnika našeg planeta; starost im se procjenjuje na tri milijarde godina. Njihovi prvi fosili pronađeni su u Dolomitima, a istraživanjima je potvrđeno da su stari 2,6 milijardi godina. One su prokariotski, autotrofni i fotosintetski organizmi, što znači da procesom fotosinteze mogu sami proizvoditi kisik i organsku tvar.

Prije čak 4000 godina kineski travari koristili su modrozelene alge za liječenje različitih bolesti. Maye i Asteci konzumirali su ih u svakodnevnoj prehrani, a danas su dio gastronomske ponude u azijskoj kuhinji, a tim putem polako dolaze i k nama.

S pojavom moderne medicine i novih lijekova, skrenula se pažnja s prevencije pa su tako u zapadnim civilizacijama većinom zaboravili na sve blagodati modrozelenih algi, dok se na istoku, ali i u slabije razvijenim zemljama one i dalje konzumiraju.

Posebnu pažnju znanstvenika i nutricionista, privukla je spirulina, nitasta višestanična alga, spiralnog oblika, koja živi u tropskim i suptropskim jezerima s visokom pH vrijednošću i visokim koncentracijama karbonata i bikarbonata.

Donosimo 10 razloga zašto spirulinu morate uključiti u prehranu: 

spirulina

1. Spirulina ima izvrstan sastav

Zbog njezinog vrhunskog sastava, spirulinu mnogi nazivaju „najisplativijom, najhranjivijom i najcjelovitijom hranu na planetu“ – sadrži proteinski kompleks koji je 95% iskoristiv u ljudskom organizmu, sve esencijalne aminokiseline u pravilnom omjeru, vitamine B kompleksa: tiamin, riboflavin, nikotinamid, piridoksin, folnu kiselinu; glikolipide i sulfanolipide, cijeli niz ostalih vitamina, preko 2000 enzima. Sadrži i pigmente kao što su klorofil, ksantofil, ehinenon i druge.

Posebno je bogata željezom i magnezijem, ali i drugim mineralima, kao što su kalcij, krom, bakar, kalij, mangan, fosfor, selen, cink i natrij.

Spirulina je jedini organizam koji je bogat fikocijaninom koji ima snažno imunostimulacijsko i antikancerogeno djelovanje tako što „popravlja“ grešku u DNA izazvanu radijacijom ili „otrovima“ iz okoliša u kojem živimo, što je i potvrđeno na Medicinskom fakultetu Sveučilišta Harvard.

Spirulina sadrži i 17 različitih beta-karotenoida, više koncentriranih nego u drugim biljnim izvorima. Osim beta karotena, koncentracijom se ističu zeaksantin i beta kriptoksantin. Prvi je snažan antioksidans koji djeluje zaštitno na živčani sustav, mozak i oči, a drugi, derivat beta-karotena ima veliki utjecaj na smanjenje rizika od dobivanja reumatskog artritisa. Mnogi nutricionisti se slažu kako utječe na smanjenje prekomjerne tjelesne težine, bez obzira uzima li se uz obrok ili kao zamjena za njega.

Sušena spirulina, kakva dolazi do nas potrošača, sadrži 60% (51-71%) proteina. Sadrži esencijalne aminokiseline, s reduciranim količinama metionina, cisteina i lisina u usporedbi s izvorima kao što su meso, mlijeko i jaja.

spirulina

9 zdravstvenih prednosti uzimanja spiruline

1. Gubitak viška kilograma

Gubitak kilograma se događa ukoliko je osoba u kalorijskom deficitu. Budući da je spirulina visokovrijedna namirnica, a s niskom kalorijskom vrijednošću, njezina konzumacija doprinosi gubitku viška kilograma.

Potvrdila je to i studija koju su proveli Miczke i suradnici, a koja je pokazala da redovna konzumacija spiruline u trajanju od 3 mjeseca doprinosi smanjenju tjelesne težine i indeksa tjelesne mase.

2. Kontrola dijabetesa

Spirulina pokazuje iznimne rezultate u regulaciji simptoma dijabetesa. Studija koju su proveli Huang i suradnici pokazala je da spirulina značajno snižava razinu glukoze u periodu nakon dužeg izostanka unosa hrane. Upravo je povišena razina glukoze u tom periodu čest problem kod osoba s dijabetesom tipa 1 i 2.

3. Snižava kolesterol

Ekstrakt spiruline može pozitivno utjecati na snižavanje kolesterola. Studija koju su proveli Serban i sur. pokazala je da redovno uzimanje spiruline može pozitivno utjecati na razine lipida u krvi.

U njihovoj studiji, potvrđeno je da spirulina značajno snižava „loš“ LDL kolesterol, a istovremeno podiže „dobar“ HDL kolesterol. Potvrđeno je da uzimanje 1 grama spiruline svakodnevno smanjuje ukupni kolesterol nakon 3 mjeseca uzimanja.

spirulina

4. Snižava krvni tlak

Miczke je pokazao u svojoj studiji i da spirulina može pozitivno utjecati na sniženje i regulaciju krvnog tlaka. Studija provedena 2013. godina pokazala je da 3-mjesečno redovno uzimanje spiruline snižava krvni tlak kod osoba koje su pretile i imaju zabilježenu hipertenziju.

5. Smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti

Povišen krvni tlak i kolesterol prvi su faktori rizika od razvoja kardiovaskularnih bolesti. Budući da je spirulina potvrđeno učinkovita za snižavanje oba ta faktora rizika, može je se svrstati među namirnice koje imaju pozitivan utjecaj na srčano zdravlje.

Uz to, spirulina ima i antiupalna svojstva što dodatno doprinosi zdravlju srca.

6. Ubrzava metabolizam

Ubrzan metabolizam osoba doživljava kao dodatnu ili pojačanu razinu energije, ali u konačnici znači i veću potrošnju kalorija. Studija koju su proveli Mazokopakis i sur.  pokazala je da uzimanje 6g spiruline na dan ima pozitivne metaboličke učinke, uz doprinos gubitku kilograma.

7. Smanjuje simptome alergije

Studija koju su proveli Sayin i sur. pokazala je da spirulina može imati pozitivan utjecaj na alergijski rinitis, odnosno simptomatski poremećaj nosne sluznice koji se javlja nakon dodira s alergenima iz okoline.

Spirulina može smanjiti upale nosne sluznice i sniziti razinu histamina u krvi te smanjiti simptome alergijskog rinitisa poput kihanja, curenja nosa i otečenosti nosne sluznice.

spirulina

8. Ima antitoksično djelovanje

U nekim dijelovima svijeta, zagađenje je na puno višoj razini nego kod nas: zagađena je voda, ali i zrak. Studija koju su proveli Martinez-Galero i suradnici potvrdila je da spirulina ima antitoksično djelovanje i može se suprotstaviti zagađivačima u tijelu, uključujući arsen, fluorid, željezo, olovo i živu.

9. Podržava mentalno zdravlje

Studija koju je proveo Demelash istaknula je da spirulina može imati pozitivan utjecaj na poremećaje raspoloženja. Naime, spirulina je dobar izvor triptofana, aminokiseline koja supomaže proizvodnju serotonina, a upravo serotonin igra ključnu ulogu u regulaciji mentalnog zdravlja.

Osobe koje imaju različite mentalne poremećaje, poput depresije ili anksioznosti imaju snižene razine serotonina. No, za ovu tezu još uvije nedostaje dovoljno kliničkih studija za potvrdu.

Kako spirulinu uključiti u prehranu?

Spirulina je dostupna u obliku praha ili tableta. Ako je u obliku praha možete je:

  • Dodati u smoothie
  • Posuti po salati ili dodati u juhu
  • Pomiješatiu u zdrave slastice poput energetskih kuglica
  • Dodati u voćni sok

Spirulinu možete naručiti na Fitness.com.hr web shopu.

spirulina

Reference:

  1. Demelash, SS. Spirulina as a main source of tryptophan for mental illness: Improving level of serotonin through tryptophan supplementation. Global Journal of Medicine and Public Health. Vol. 7, No. 2 2018.

  2. Huang, H. i sur. Quantifying the effects of spirulina supplementation on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure. Diabetes Metab Syndr Obes. 2018; 11: 729–742.

  3. Martinez-Galero, E. i sur. Preclinical antitoxic properties of Spirulina (Arthrospira). Journal Pharmaceutical Biology. Volume 54, 2016 - Issue 8. 1345-1353

  4. Mazokopakis, EE. i sur. The hepatoprotective and hypolipidemic effects of Spirulina (Arthrospira platensis) supplementation in a Cretan population with non-alcoholic fatty liver disease: a prospective pilot study. Ann Gastroenterol. 2014;27(4):387-394.

  5. Miczke, a. i sur. Effects of spirulina consumption on body weight, blood pressure, and endothelial function in overweight hypertensive Caucasians: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2016;20(1):150-6.

  6. Sayin, I. i sur. Complementary Therapies in Allergic Rhinitis. ISRN Allergy. 2013; 2013: 938751.

  7. Serban, MC. i sur. A systematic review and meta-analysis of the impact of Spirulina supplementation on plasma lipid concentrations. Clin Nutr. 2016 Aug;35(4):842-51.

Objavljeno 17.01.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!