Psyllium - niskokalorične ljuskice prepune vlakana, idealne za pripremu zdravih jela

Image

Kad govorimo o pravilnoj i zdravoj prehrani pričamo o kvalitetnim namirnicama koje su nutritivno bogate i imaju povoljan utjecaj na organizam. Kad smo na dijeti, uza sve to, želimo da nas namirnice dovoljno zasite i malo utaže osjećaj gladi.

U potrazi za takvim namirnicama danas predstavljam psyllium. Namirnica koja ima malo kalorija, više blagotvornih utjecaja na organizam, a radi svojih svojstava pomaže vam u pripremi hrani i shakeova. Na dijeti je cilj izbjeći nagle napade gladi kada obično posežemo za kaloričnim namirnicama koje nas na brzinu zasite.

Što je točno psyllium?

Psyllium ljuskice (psilium) su u biti sjemenke biljke Plantago ovata, podrijetlom iz Indije. Glavna im je osobina higroskopnost - nakupljanje vode i bubrenje. To su neprobavljivi listići i odličan izvor topivih vlakana. 100 g psylliuma ima 350 kcal samo iz ugljikohidrata od kojih je oko 71 g vlakana. Ne sadrži niti proteine niti masti.

psyllium

Utjecaj na organizam

Topiva vlakna u psyllium ljuskicama mogu pomoći kod snižavanja kolesterola, u regulaciji probave (kako kod dijareje tako i kod zatvora), kod sindroma iritabilnog crijeva, hemoroida i ostalih probavnih smetnji. Kod nekih od problema studije su pokazale čvrste dokaze, neke druge pak treba dodatno istražiti:

  • Rak debelog crijeva - iako je bilo ideja da vlakna mogu pomoći u sprječavanju raka debelog crijeva, kasnije studije nisu to kvalitetno uspjele potvrditi.
  • Konstipacija - psyllium djeluje kao blagi laksativ. U probavnom sustavu bubri i potiče peristaltiku crijeva, a time i pražnjenje.
  • Dijabetes - postoji mogućnost da dijeta bogata vlaknima pomaže u snižavanju razine šećera u krvi. Ipak potrebni su dodatni dokazi.
  • Dijareja - može pomoći kod blage dijareje. Radi svog svojstva nakupljanja vode pomaže da stolica očvrsne i uspori prolazak kroz probavni trakt.
  • Srčane bolesti - topiva vlakna u prehrani se povezuju s manjom količinom triglicerida i shodno tome smanjuju rizik od srčanih bolesti.
  • Sindrom iritabilnog crijeva - u nekim slučajevima može pomoći. Međutim treba pristupiti s oprezom.
  • Debljina - kao rezultat bubrenja, psyllium može pomoću u osjećaju sitosti i na taj način navesti osobu da unosi manje hrane.

psyllium

Kako ga koristiti ?

Priprema hrane

Iako se može koristiti kao pomoć u dijeti, jer bubrenjem u želucu daje volumen hrani i stvara osjećaj sitosti, psyllium ima veliku ulogu u pripremi hrane kao adekvatna no carb zamjena. Inače uloga škroba u palačinkama i sličnim kolačima je zgušnjavanje smjese i davanje volumena.

A što kad želite napraviti palačinku bez brašna ili zobenih pahuljica? E, tu ulijeće psyllium. Možete ga koristiti u svemu što treba dati hrani gustoću i volumen. Radi svoje lagane želatinaste konzistencije može pomoći u povezivanju smjese i pravljenju namaza od voćnog soka.

Meni se kod palačinki pokazao izvrstan, gdje sam uz jedno cijelo jaje i par bjelanjaka dodala samo ljuskice, malo vode, izmiksala i tako bacila na tavu. Možete ga umiješati u razne biskvite za kolače i barem djelomično zamijeniti brašno na taj način. Dobro podnosi pečenje i kuhanje, a što ga dulje pustite da odstoji smjesa će biti gušća.

Sam po sebi nema nikakav specifičan okus pa se može kombinirati i na slatko i na slano. Dodajte ga u shake, u zobene pahuljice, bilo gdje je želite dobiti gušću smjesu. Količina u kojoj se dodaje je oko žlica do dvije, ne treba pretjerivati. Na internetu ima mnogo recepata koja uključuju psyllium, dakle guglajte.

palacinke

Doziranje kod rješavanja nekih od zdravstvenih problema:

Pola do dvije čajne žličice se rastopi u šalici mlake vode. Dobro se promiješa i popije prije negoli se zgusne. Ako ga pijete prvi puta, bolje krenuti pomalo, od pola žličice pa postupno povećavati dozu. Možete ga piti nekoliko puta dnevno.

Trebate biti oprezni ako uzimate neke od lijekova, jer psyllium može utjecati na brzinu apsorpcije pa se prije toga treba konzultirati s liječnikom.

U prodaji dolazi u kapsulama i u obliku ljuskica. Osobno sam koristila samo ljuskice jer ih se tako može koristiti na više načina.

psyllium

Zaključak

Psyllium je relativno nova namirnica na našem tržištu. Glavna prednost je slaba probavljivost te zato ne utječe puno na dnevni kalorijski unos. Radi svojih osobina kvalitetan je sastojak u pripremanju hrane kad pazimo na unos ugljikohidrata i općeniti dnevni unos kalorija.

Redovito uzimanje ima dobar utjecaj na regulaciju stolice, a može pomoći i kod kardiovaskularnih bolesti te dijabetesa.

Psyllium ljuskice možete naručiti u fitness.com.hr webshopu.

Prijedlozi 5 recepata koji sadrže psyllium: 

Objavljeno 21.05.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!