Dijabetes i suplementi: koji su dodaci prehrani dozvoljeni dijabetičarima?
Zdravlje

Dijabetes i suplementi: koji su dodaci prehrani dozvoljeni dijabetičarima?

Dijabetes je bolest koja je često povezana s pretilošću. Istovremeno, pretilim osobama koje žele izgubiti višak kilograma se redovito savjetuje da se počnu baviti nekom fizičkom aktivnošću, barem 30 minuta dnevno. No, česte su dvojbe smiju li se osobe koje boluju od dijabetesa tipa 1 i 2 baviti sportom. Odgovor je - DA! Dapače, preporučljiva je redovita vježba za oboljele od oba tipa dijabetesa.

Što je dijabetes?

Dijabetes tipa 1 je najteži oblik šećerne bolesti i nastaje jer stanice gušterače (beta stanice) u vrlo maloj ili uopće ne proizvode inzulin. Ovaj oblik dijabetesa može nastati u svim starosnim dobima, ali u najvećem broju slučajeva se sreće kod djece i mladih. Terapija inzulinom se primjenjuje od prvog dana. Stroga (samo)kontrola, dijeta i fizička aktivnost su obavezni dio terapije.

Dijabetes tipa 2 je najrasprostranjeniji oblik šećerne bolesti. Gušterača osoba oboljelih od dijabetesa tipa 2 proizvodi inzulin, ali u nedovoljnoj količini, ili je organizam stvorio rezistenciju (imunitet) na hormon inzulina. Sreće se kod svih uzrasta, ali u najvećem broju kod odraslih (preko 40. godine), pretilih i osoba starije dobi. Suvremeni način življenja i ubrzani tempo pogoduju razvoju ovog tipa dijabetesa. Terapija je miješana - samo dijeta, ili dijeta i oralni antidijabetici (lijekovi), u svim slučajevima uz fizičku aktivnost. Ukoliko ova terapija ne pokazuje povoljne rezultate, primjenjuje se inzulinska terapija uz mogućnost uključivanja i oralnih antidijabetika.

Kako prehranom kontrolirati dijabetes?

Prehrana je najbitnija komponenta u kontroli dijabetesa. Generalne preporuke oboljelima od dijabetesa je redukcija unosa svih oblika rafiniranih ugljikohidrata (bijelog brašna, tjestenine, žitarica s visokim udjelom šećera, bijelog kruha i sl) te njihova zamjena punozrnatim žitaricama (zobene pahuljice, pirovo, zobeno i raženo brašno i kruh od njega i sl).

Unos proteina mora biti također kontroliran. Upravo su proteini dodatno važni za osobe koje žele izgraditi veću mišićnu masu. Naime, treba paziti na unos kvalitetnih proteina, te puno manjih porcija kako bi se izbjegle komplikacije s bubrezima koji su u dijabetičara dodatno izloženi opasnosti.

Kod odabira proteina u prahu kao dodataka prehrani, bitno je birati one s najnižim razinama šećera te najbržom apsorpcijom. Birajte whey protein izolat ili hidrolizat sa što manjim udjelom šećera po mjerici. Također, ako se odlučite za proteinske pločice, pregledajte deklaraciju i potražite one sa što manje šećera.

Ako želite dobiti na mišićnoj masi, preporučujemo da kvalitetno jedete. Odluku da pijete gainer svakako prokomentirajte sa svojim liječnikom ili nutricionistom. Naime, gainer ima visok udio šećera  i masti, kako bi se povećao kalorijski unos.

Unos kvalitetnih masti jednako je važan za osobe oboljele od dijabetesa kao i zdrave osobe. Preporučuje se birati zdrave masti, dostupne u orašastim plodovima, sjemenkama i ribi, a izbjegavanje zasićenih masti koje povećavaju opasnost za nastanak drugih bolesti ili otežavanje stanja s dijabetesom.

Koji dodaci prehrani su dozvoljeni dijabetičarima?

Ako se odlučite za neki dodatak prehrani koji se konzumira prije treninga, a kojem je cilj razbuditi vas i dati vam dodatnu energiju za trening (pre-workout) birajte onaj bez kofeina. Naime, studija objavljena u Diabetes Care potvrdila je da kofein može negativno utjecati na sposobnost tijela da regulira razinu glukoze.

Vitamine B, C, D i E je poželjno suplementirati kod oboljelih od dijabetesa. Vitamini B skupine podržavaju zdravlje živaca koje je posebno ugroženo u slučajevima dijabetičke neuropatije. Istovremeno, biotin je važan za metabolizam i rast. Vitamin C snižava razine sorbitola, šećera koji se sakuplja i oštećuje stanice u očima, bubrezima i živcima. Vitamin D aktivira gene koji pojačavaju stvaranje antimikrobnih peptida (katelicidina) koji uništavaju viruse i bakterije, Budući da su ljudi oboljeli od dijabetes skloniji infekcijama zbog dijabetičkog ulkusa i drugih bolesti važno je držati visoke razine ovog vitamina. Vitamin " je najjači antioksidans koji poboljšava kontrolu glukoze i štiti organizam od slobodnih radikala, čiji je negativni učinak pojačan u dijabetesu.

Magnezij je mineral koji pomaže u regulaciji srčanog tlaka, ali i osjetljivosti na inzulin. Znanstvenici su potvrdili povezanost između visokog unosa magnezija, otpornosti na inzulin i dijabetesa te je preporučljivo osobama oboljelima od ove bolesti suplementiranje ovog minerala.

Krom je mineral u tragovima koji prirodno pomaže snižavanje razina šećera u krvi. U hrani ga nalazimo u mesu, ribi, voću, povrću i raži. Kao suplement može ga se najčešće naći kao krom picolinat i krom klorid.

Redovita kontrola nivoa šećera u krvi posebno je je važna prije i nakon treninga. Naime, vježbanje utječe na razinu šećera u krvi: vježbanje potiče potrošnju glukoze u mišićima. Dakle, ono što je prije treninga bilo u krvi, tijekom i nakon treninga će biti potrošeno u mišićima. To izaziva snižavanje razine šećera u krvi što može izazvati slabinu, vrtoglavicu i mučninu. Stoga, uvijek pri sebi imajte neki brzi šećer, primjerice bombone od dekstroze.

Ako se odlučite za suplemente, savjetujemo vam da se posavjetujete s vašim liječnikom. Naime, bitno je odrediti suplemente koji neće biti u sukobu s vašom inzulinskom terapijom čime biste mogli ugroziti zdravlje.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 19.06.2015
Piše:
Zorana Jagodić