Zdravlje iz vrta: Maslačak - čuva jetru i potiče detoksikaciju organizma

Image

Jeste li ikada probali list maslačka? Ako niste, u prvoj sljedećoj prilici kada budete u prirodi, daleko od prometne infrastrukture i ispušnih plinova automobila, naberite mladog lista maslačka, napravite salatu i uživajte u oporom okusu ove nutritivno visokovrijedne biljke. No, osim na salatu, list maslačka može se konzumirati i na druge načine.

U nastavku teksta pročitajte o nutrijentima koje nalazimo u maslačku, o zdravstvenim prednostima konzumacije maslačka te o načinima njegove primjene.

maslacak

Nutritivna vrijednost maslačka

U maslačku nalazimo vitamine A, B i C, karotinoide i triterpenski alkohol. Od minerala, bogat je željezom, magnezijem, fosforom, silicijem, natrijem, sumporom, manganom i enzimima.

Od kemijskih sastojaka, u maslačku se nalaze tzv. triterpenski spojevi (homotaksasterol, teraksasterol, androsterol, tarakserol, beta-amirin), sterini, beta-sisterin, stigmasterin, holin, taraksol, levuloza, nikotinska kiselina, nikotin-amid te inulin.

Medicinska upotreba maslačka

Tisućama godina, maslačak se koristi zbog njegovih ljekovitih svojstava. Primarno, koristi ga se kao prirodni čistač organizma od toksina te kao podrška zdravlju jetre i bubrega. Osim toga, biljka ima i diuretičko i laksativno djelovanje.

U holističkom pristupu zdravlju, maslačak se koristi kao stimulator apetita, podrška u smanjenju bolova u želucu, ali i zbog svojeg utjecaja na poboljšanje zdravlja kože, poboljšanja proizvodnje mlijeka kod dojilja. Maslačku se pripisuje i snaga u liječenju niza drugih bolesti uključujući žgaravicu, mastitis, upalu, zatvor i povrat hormonske neravnoteže.

Maslačak može uzrokovati alergijske reakcije kada se uzima oralno ili ga se nanosi na kožu osjetljivih ljudi. Ljudi koji su alergični na abroziju i srodne biljke (tratinčice, krizanteme, kadife) vjerojatno će biti alergični i na maslačak. Ako imate alergije, obavezno se obratite svom liječniku prije uzimanja maslačka.

maslacak

Poboljšava zdravlje kostiju

Maslačak je bogat kalcijem, koji je osnovni mineral za rast i čvrstoću kostiju. Također, bogat je antioksidansima poput vitamina C i luteolina koji kosti štite od oštećenja povezanih sa starenjem. Do njega dolazi najčešće pod utjecajem slobodnih radikala koji dovode do krhkosti kostiju i povećanja rizika od njihove lomljivosti.

Utječe na zdravlje jetre

Maslačak se odavna koristi za zdravlje jetre: i ovdje antioksidansi igraju važnu ulogu, održavajući optimalan rad jetre. Nadalje, maslačak omogućava pravilan protok žuči, uz stimulaciju rada jetre i poboljšanu probavu, čime se smanjuje i rizik od zatvora, ali i nastanka niza gastrointestinalnih poteškoća.

Pomaže u kontroli dijabetesa

Sok maslačka pomaže u poticanju rada gušterače u proizvodnji inzulina, čime se održavaju niske razine glukoze u krvi. Dodatno, budući da je maslačak i diuretik, potiče izlučivanje urina, što također ubrzava izbacivanje viška šećera iz organizma, što pomaže oboljelima od dijabetesa u reguliranjuu šećera.

maslacak

Pomaže u liječenju urinarnih tegoba

Kako djeluje kao diuretik, maslačak pomaže u izbacivanju toksina iz bubrega i urinarnog trakta.

Podržava zdravlje kože

Mlijeko maslačka je djelotvorno u liječenju gljivičnih infekcija: „mlijeko“ maslačka je visoko alkalna te ima germicidna, insekticidna i fungicidna svojstava. „Mlijeko“  se može koristiti na svrab, lišaje, ekcem i druga kožna stanja, bez rizika od nuspojava ili hormonalnih poremećaja obično uzrokovanih farmaceutskim proizvodima.

Prevenira anemiju

Maslačak ima relativno visok udio željeza, vitamina i proteina. Budući da je željezo integrativni dio hemoglobina u krvi, a vitamin B i proteini su esencijalni za formiranje crvenih krvnih stanica, maslačak koji ih sadrži može pomoći u slučajevima anemije.

maslacak

Primjena maslačka u prehrani

Maslačak je jestiv od korijena do cvjetova, a nalazimo ga u prehrani još u vrijeme antičkog Rima. Kao biljka iz iste porodice kao cikorija, i korijen maslačka se može sušiti i pržiti pa koristiti kao zamjena  ili dodatak kavi. Također, korijen se može oguliti i kuhati kao repa.

Mlado lišće maslačka je među nutritivno najvrjednijim zelenim lisnatim povrćem, a može ga se koristiti u raznim salatama, kao dodatak primjerice na pizzi (poput rukole) ili kao sastojak pesta. Stariji listovi se mogu dodati u juhe ili razne omlete. Također, listovi maslačka se mogu dehidrirati, pa konzumirati poput čipsa.

Cvijet maslačka se može koristiti kao sastojak u salatama, ali se od njega može raditi čaj ili vino.

Dakle, sljedeći put kad se nađete u prirodi, naberite mladih listova maslačka i uživajte u blagodatima koje ova biljka donosi vašem zdravlju. 

Objavljeno 03.06.2018.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!