Gdje se sve kriju antioksidansi?
Prehrana

Gdje se sve kriju antioksidansi?

Nikad dosta ponavljanja o prevenciji bolesti i jačanju organizma prirodnim načinima – poput konzumacije raznovrsne i redovite prehrane – koja doista ima utjecaja na naše zdravlje. Raznovrsna prehrana omogućuje nam namirivanje svih potreba organizma kako bi mogao nesmetano i pravilno funkcionirati.

Antioksidanti mu u tome pomažu svojim djelovanjem na slobodne radikale koji se vežu za lipide, ugljikohidrate, bjelančevine i genetski materijal te tako stvaraju nove lančane reakcije, koje dovode do oštećenja i niza degenerativnih promjena koje uzrokuju starenje, srčana oboljenja, rak, dijabetes, osteoporozu, povišeni tlak , plućne i ine bolesti.

VoćeSvaki organizam ima prirodne antioksidante koji sprečavaju oksidaciju stanica i tako ih čuvaju, a dodatak fitokemikalija iz namirnica biljnog podrijetla , tj. antioksidanata iz voća i povrća garantira vam zdrav život.

Jedni od najvažnijih antioksidanata su karotenoidi, pigmenti topivi u mastima, koje čine beta karoten (narančasta, žuta ili crvena voća-mrkva, marelice, dinja, mango, bundeva, breskve); likopen (crvena boja-rajčica) i lutein (zeleno lisnato povrće-blitva, špinat, brokula), flavonoidi i izoflavoni, vitamini A (riblje ulje, jetra), C (agrumi, peršin, paprike, rajčice) i E (pšenica, soja, šparoge, lisnato povrće, špinat), minerali selen (tuna, luk, brokula, mekinje)i cink, koenzim Q; povrće iz roda krstašica i allium-češnjak, borovnice, ginko biloba, glutation, liponska kiselina, melatonin i superoksid dizmutaza.

Navaljivali smo na brokulu i limunadu, odnosno sve agrume, tamanili voćne shakeove i povrtne salate, a izbjegavali neke namirnice koje obiluju antioksidantima poput:

1. Kokice

Koliko ste se puta samo našli ispred tv-a ili računala s namjerom da smažete vrećicu čipsa pa ste odustali zbog kalorijske vrijednosti i bacili se na sušeno voće ili pomfrit, a zaboravili na dobre stare kokice – koje pucanjem dolaze od kukuruza, prebogatog izvora antioksidanta luteina, koji štiti od malignih oboljenja, bori se protiv očne mrene i blagotvorno djeluje na krvožilni sustav? Pripremite kokice na malo biljnog ulja, ne pretjerujte sa soljenjem i eto ukusne zdrave grickalice.

Kokice

2. Jaja, mlijeko i mliječni proizvodi

U hajci koja se digla protiv kolesterola naprosto smo izbacili jaja iz prehrane - ili ih reducirali povećanom konzumacijom bjelanjaka i izbacili žutanjke – bogate vitaminom A koji djeluje protiv noćnog sljepila, jača otpornost na infekcije dišnih putova, jača kosu, nokte, kosti, kožu, zube i desni, smanjuje bore, a uvelike pomaže u borbi protiv srčanih bolesti i raka. Vitamin A "stanuje" i u mliječnim proizvodima, naročito u mlijeku krava koje su hranjene organskom prehranom i jogurtu istog podrijetla, a za vaš gušt – sa smanjenim udjelom masti.

Jaja

3. Integralno brašno, tjestenina i riža

Tjestenina je zdrava – i oduvijek je bilo tako – sve dok je od cjelovitog zrna pšenice. Isto vrijedi i za smeđu, integralnu rižu. Bogate su vitaminom E, koji djeluje na oksidaciju masti, vitamina A, nekih oblika vitamina C, selena i sumpornih kiselina. Djeluje na oksidaciju "lošeg kolesterola" i tako sprečava arterosklerozu. Djeluje u prevenciji infarkta sprečavanjem nastanka krvnih ugrušaka te snižavanjem krvnog tlaka. Pomaže u zacjeljivanju ožiljaka, usporava starenje stanica, djeluje u prevenciji raka i Alzheimerove bolesti. Dovoljno? Iako, ima još mnogo razloga…

Tjestenina

4. Plodovi mora i jetra

Evo još "krivaca" za povišen "loš" kolesterol, ali bezrazložno. Ove dvije namirnice bogate selenom, neizbježne su kako bi se vitamin E (koji snižava LDL kolesterol) vezivao u organizmu. Selen pomaže u stvaranju glutation peroksidaze, jednog od najvažnijih antioksidanta u tijelu. Poput ostalih antioksidanata i ovaj utječe na bolesti srca i krvnih žila, na smanjenje rizika od raka, pospješuje elastičnost kože, sprečava perut i simptome menopauze te povećava broj spermija.

5. Grah

Grah je namirnica koju možete spremati kao juhu, glavno jelo ili prilog glavnom jelu, na mnogo različitih načina. Prebogati su fitokemikalijama; fenolima i flavonoidima. Nezamjenjivi izvor proteina i energije, grah je povrće koje je odličan izvor mangana, cinka i folne kiseline. Smanjuju rizik od kardiovaskularnih oboljenja, smanjuje nagli rast glukoze u krvi pa se preporučuje oboljelima od dijabetesa, hipoglikemije, kod otpornosti na inzulin i kao pomoć pri mršavljenju jer se sporo razgrađuje u probavi pa dugo pruža osjećaj sitosti. Grah ne sadrži gluten i odličan je izvor dijetalnih vlakana.

Fitness.com.hr vam preporuča Ultimate Antioxidant Formulu i Accai Berry u obliku dodataka prehrani sa visokim sadržajem antioksidansa.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 16.03.2010
Piše:
Iva Pranjić