Super popusti: iskoristi snižene cijene na više od 100 fitness proizvoda!

Muči li vas osjećaj stalne gladi? Slijedi 11 mogućih uzroka

Image

Energija koju dobivamo iz hrane potrebna nam je za život, stoga je osjećaj gladi normalan fiziološki odgovor na nedostatak iste. Tijelo ima ugrađene mehanizme kojima nas potiče da na znak praznog želudca potražimo hranu kako bi ono optimalno funkcioniralo i bilo sposobno podnositi sve izazove koje pred njega stavljamo.

No, neprekidna i snažna glad s druge strane može biti znak da se s tijelom i zdravljem događa nešto na što bi trebali obratiti pažnju. Ako konstantno osjećate neutaživu glad bez obzira na to što i koliko jedete odgovor zašto je tome tako mogli bi pronaći u ovom članku, a u slučaju ozbiljnijeg stanja bilo bi dobro da čim prije potražite stručno mišljenje.

Medicinski izraz za ekstremnu glad, odnosno pretjerano jedenje je polifagija, a ista može imati više uzroka. U nastavku slijedi 11 mogućih razloga pretjerane gladi kojih bi ste trebali biti svjesni ako se borite s istim.

dijabetes

1. Šećerna bolest

Šećerna bolest predstavlja metabolički poremećaj okarakteriziran visokom koncentracijom glukoze u krvi koji dovodi do niza komplikacija u različitim organskim sustavima. Procjenjuje se da danas u svijetu gotovo pola milijarde ljudi boluje od ove bolesti, što je više od dvostrukog povećanja u odnosu na trideset godina unazad. Od tog broja čak 90% odnosi se na šećernu bolest tipa 2 koja se za razliku od šećerne bolesti tipa 1 veže za pretilost te se kao takva može prevenirati i liječiti zdravim načinom života kako bi se spriječile mnoge negativne posljedice po zdravlje.

Zbog nemogućnosti hormona inzulina da normalno obavlja svoj posao prijenosa glukoze u stanice, tijelo je gladno hranjivih tvari usprkos dostatnom ili čak povećanom unosu hrane. Zbog toga je pojačan osjećaj gladi jedan od najčešćih simptoma ove bolesti, kao i gubitak težine.

Neki od popratnih simptoma još mogu biti: pojačana žeđ, često uriniranje, zamućen vid, modrice i porezotine kojima treba dugo da zacijele, trnci u rukama i nogama i umor. Ako ste se pronašli u navedenim simptomima odmah se obratite liječniku.

2. Hipoglikemija

Hipoglikemija ili nizak šećer očituje se u padu razine šećera u tijelu ispod normalnih vrijednosti. Iako upravo šećerna bolest nosi najveći rizik za navedeno ako se ne tretira pravilno, postoji i niz ostalih zdravstvenih stanja ili pojava koji mogu uzrokovati nagli pad šećera te nas tako ostaviti gladnima, nervoznima, tjeskobnima, blijedima, drhtavima ili čak utjecati na gubitak svijesti.

Od ozbiljnijih zdravstvenih stanja to mogu biti hepatitis, poremećaji bubrežnih funkcija, problem s funkcijom gušterače te s nadbubrežnim žlijezdama i hipofizom. No, nemojte se odmah zabrinuti, pogotovo ako se općenito osjećate dobro.

Pad šećera u krvi može biti i znak da ste jednostavno pojeli premalo, previše ili niste optimalno uskladili makronutrijente. Uravnotežen obrok bogat kvalitetnim izvorom proteina, vlaknima iz povrća te odgovarajućom količinom cjelovitih žitarica i zdravih masnoća trebao bi biti vaš prvi korak prema rješavanju ovog problema.

insomnia

3. Manjak sna

Brojna istraživanja pokazala su da nedovoljno sna može utjecati na hormone koji kontroliraju osjećaj gladi. Ljudi koji imaju poteškoće sa spavanjem ili ne spavaju dovoljno često su skloni povećanom apetitu, imaju veću potrebu za slatkom i kaloričnom hranom i teže se zasićuju od onih koji imaju kvalitetan san.

Ostale posljedice manjka sna očituju se u manjku fokusa, naglim promjenama raspoloženja, većom sklonošću nesrećama, poteškoćama s održavanjem budnosti tijekom dana te povećanoj sklonosti debljanju. Ako se pronalazite u navedenim simptomima razmislite o mogućim načinima kojima biste već danas sebi mogli omogućiti koji sat više kvalitetnog spavanja.

4. Stres

Hormon kortizol glavni je hormon kojeg naše tijelo izlučuje kao odgovor na stres i može biti uzrokom pojačane gladi. Mnogi ljudi se tijekom stresnih perioda u životu bore s povećanom željom za visokokaloričnom hranom što im služi kao način nošenja s negativnim emocijama.

Ostali pokazatelji da ste pod stresom mogu biti nagli izljevi bijesa, umor, glavobolje, problemi sa spavanjem i probavne poteškoće. Postoje razne tehnike nošenja sa životnim stresnim situacijama. Ukoliko niste u stanju sami za sebe pronaći pronaći odgovarajuću metodu ne ustručavajte se potražiti stručnu pomoć.

pizza

5. Neuravnotežena prehrana

Različita hrana ima različit utjecaj na našu sposobnost postizanja sitosti. Namirnice bogate proteinima i vlaknima poput mesa, ribe, jaja te povrća, voća, mahunarki i cjelovitih žitarica na glasu su kao one koje nas najviše zasićuju dok su one koje pripadaju kategoriji procesirane hrane često zaslužne za osjećaj gladi nakon obroka unatoč povećanoj energetskoj vrijednosti.

Ne zaboravite ni zdrave masnoće u orašastim plodovima, sjemenkama te raznim uljima, kao i ribljim proizvodima koje su uz gore navedeno ključ uravnotežene prehrane i pomoć u postizanju osjećaja sitosti.

Ujedno mogli biste poraditi na tome da se naučite jesti polako i bez distrakcija u obliku mobitela, televizora i dnevnih novina itd. Ta praksa će vam ne samo omogućiti da vrijeme namijenjeno jelu iskoristite za malo opuštanja od neprestane žurbe već će i vašem tijelu dati dovoljno vremena da uskladi sve signale i učini vas sitima i zadovoljnima poslije svakog obroka.

6. Lijekovi

Neki lijekovi poput antihistaminika ili antidepresiva mogu potaknuti povećanu želju za hranom. Ako ste primijetili povećanu glad i dobitak na težini nakon početka određene terapije možda se problem skriva u neodgovarajućem lijeku, količini istog ili je to samo jedna od nuspojava lijeka kojeg uzimate. Porazgovarajte s liječnikom kako biste reagirali na vrijeme.

lijekovi

7. Problemi s radom štitnjače

Hormoni koje proizvodi štitnjača utječu na rad metabolizma pa time i na pravilno funkcioniranje cijelog tijela. Neuravnoteženi rad te žlijezde u pravcu prevelikog izlučivanja hormona može, između ostalog, imati i veliki utjecaj na pojačani osjećaj gladi.

Ako uz pojačani apetit imate i ostale simptome hipertireoze poput pojačanog znojenja, brzih otkucaja srca, mišićne slabosti, pojačane žeđi, nervoze kao i osjetni gubitak kilograma obratite se svom liječniku kako bi obavili detaljan pregled štitnjače.

8. Dijetni napitci

Mnogi ljudi piju dijetne napitke kako bi njima uštedjeli kalorije ne shvaćajući da je upravo ta praksa uzrok kasnije pojačane potrebe za hranom. Umjetni zaslađivači nemaju kalorija ali zato imaju sposobnost da nam probude apetit i na taj nas način potaknu da nadoknadimo energiju u nekom drugom obliku.

Ako ste ljubitelji istih promatrajte reakcije svog tijela nakon čaše omiljenog napitka, a onda razmislite o tome da ga djelomično ili kompletno zamijenite nečim zdravijim poput vode, mineralne vode ili čaja.

voda

9. Dehidracija

Jeste li gladni ili samo žedni? Nije uvijek jednostavno prepoznati razliku. Ostali znakovi dehidracije uključuju osjećaj umora, glavobolju, vrtoglavice te tamnu boju urina.

Sljedeći put kada osjetite glad pokušajte popiti koju čašu vode, a isto vam prije i/ili tijekom obroka može pomoći da se prije zasitite.

10. Aktivnost

Ako ste aktivni normalno je da osjećate povećanu potrebu za hranom, pogotovo ako ste znatno povećali svoju dnevnu aktivnost, a pritom svoj unos kalorija ostavili istim kao prije. Možda vaše tijelo jednostavno traži više nutrijenata da bi moglo podmiriti veće energetske zahtjeve i poduprijeti oporavak. Povećajte svoj unos kalorija, pratite reakcije tijela i korigirajte prema potrebi.

11. Restriktivne dijete

Povijest restriktivnih dijeta može ostaviti trag na radu metabolizma i poremetiti prirodnu regulaciju apetita. Ako imate osjećaj da vam stalno trebaju velike količine hrane da biste se zasitili, a isključili ste sve gore navedeno razmislite o tome koliko ste dugo svom tijelu uskraćivali potrebne nutrijente zbog odbacivanja cijelih kategorija hrane ili prevelike redukcije kalorija.

dijete

Možda je riječ o tome da ste u nekom nutritivnom deficitu ili da je vaš postotak masnoće prenizak za vaše tijelo, pogotovo ako ste do istog došli izgladnjujući se i pretjerano vježbajući te time nastavak u smjeru dodatne restrikcije za vas nije najbolje rješenje.

U svakom slučaju možda će biti potrebna pomoć stručnjaka da se pravilno definira problem i pronađe odgovarajući način povratka tijela u ravnotežu.

Objavljeno 26.12.2020.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!