Vježbaj kod kuće - pogledaj fitness opremu za kućni trening!

Jedan od najtraženijih dodataka prehrani: Ashwagandha – olakšava borbu protiv stresa!

Image

Ashwagandha (Withania somnifera) je biljka koja se tradicionalno koristila u ayurvedi, odnosno tradicionalnoj alternativnoj medicini temeljenoj na indijskim principima prirodnog liječenja. U posljednje vrijeme ova biljka sve se više koristi u zapadnom svijetu te je poprimila naziv “kraljice ayurvedskih biljaka”.

Ime je dobila zbog dvije poveznice s konjima, kao prvo zbog činjenice da njezin korijen miriše na konje (u sanskrtu, ashva znači "konj", a gandha znači "miris"), a kao drugo, legenda kaže kako se upravo ova biljka davala konjima kako bi im povratila snagu i vitalnost.

U ayurvedskoj medicini ashwagandha se smatra “Rasayanom”. To znači da je ashwagandha biljka koja pomaže u održavanju mladosti, kako psihički tako i fizički. Ashwagandha sadrži mnoge korisne ljekovite sastojke, uključujući laktone, alkaloide, koline, masne kiseline, aminokiseline i razne šećere.

Različiti dijelovi biljke, od korijena, sjemenki pa čak i plodova, korišteni su u ljekovite svrhe, no najistraživaniji dio te onaj koji se daleko najčešće koristi u dodacima prehrani je svakako korijen. Povijesno se korijenje ashwagandhe koristilo za liječenje brojnih bolesti i stanja: artritisa, zatvora, nesanica, stresa, gastrointestinalnih problema, dijabetesa, paničnih napada i gubitka  pamćenja.

Moderna znanost potvrdila je brojne dobrotvorne učinke na ljudsko zdravlje, tako danas ashwagandhu klasificiramo kao "adaptogen", tj. biljku koja regulira metabolizam kada je tijelo fizički ili psihički uznemireno te time pomaže nositi se s negativnim posljedicama kroničnog stresa.

Od znanstveno potvrđenih učinaka, ashwagandha dokazano pomaže u poboljšanju moždanih funkcija, smanjenju razina kortizola, redukciji stresa, smanjenju kroničnih upalnih procesa itd. Iz tog razloga posebno je korisna njezina primjena u stanjima kao što su Parkinsonova bolest, demencija, gubitak memorije, bolesti uzorkovane stresom (npr. gastritis), razni oblici karcinoma.

Navedene pozitivne učinke koji joj se pripisuju, ashwagandha u velikoj mjeri duguje izrazito visokoj koncentraciji vitanolida koju posjeduje. Vitanolidi su skupina steroidnih laktona za koje je dokazano da smanjuju kronične upalne procese u našem organizmu, a u posljednje vrijeme istražuje se njihova primjena kod redukcije rasta tumorskih stanica.

ashwagandha

Stres

Kao što smo prije rekli, glavna karakteristika ashwagandhe je to što je adaptogen. Adaptogeni se obično koriste za ublažavanje stresa, zdravlje mozga, zdravlje nadbubrežnih žlijezda i za poboljšanje disfunkcije HPA osi (utjecaj i povratna sprega djelovanja hipotalamusa, hipofize i nadbubrežnih žlijezda).

U ovoj priči veliki utjecaj ima kortizol, poznatiji kao "hormon stresa" koji luče naše nadbubrežne žlijezde kao odgovor na stres, kao i na pojavu niskih razina glukoze u krvi.

Usred kroničnog stresa, razine kortizola ostaju dugotrajno povišene što posljedično dovodi do brojnih problema, među kojima i do visokih razina šećera u krvi te pogoršane preraspodjele nutrijenata (u jednostavnim crtama to bi značilo: manje dobivene mišićne mase, a više dobivenog masnoga tkiva). Istraživanja su uspjela potvrditi kako ashwagandha reducira razine kortizola te olakšava relaksaciju i obnovu cijele HPA osi.

Tjeskoba

Istraživanje koje je objavljeno u časopisu Phytomedicine pokazalo je kako ashwagandha ima sposobnost redukcije razina anksioznosti zbog svojih smirujućih učinaka na mozak. U usporedbi s lijekom benzodiazepamom, ashwagandha je djelovala na sličan način kao i sam lijek ukazujući da ashwagandha može biti efikasna u reduciranju anksioznosti.

Glavni mehanizam u pozadini je promocija aktivnosti GABA-e (Gama-aminomaslačna kiselina). GABA je glavni inhibicijski neurotransmitor u našem središnjem živčanom sustavu, a njene niske razine povezane su s anksioznošću, epilepsijom te kroničnim bolovima. Povećana aktivnost GABA-e povezana je s osjećajem relaksacije, smirenosti, boljom kvalitetom sna te indirektno značajno poboljšava raspoloženje osobe.

ashwagandha

Imunološki sustav

Posebno zanimljiva tema posebno u ovo vrijeme pandemije. Nekoliko istraživanja na životinjama pokazalo je kako ashwagandha pomaže u redukciji kroničnih upalnih procesa u tijelu. Dokazano je kako ashwagandha povećava aktivnost NK stanica, tj. stanica ubojica imunoloških struktura koje su aktivne kod raznih infekcija te nas direktno štite od mnogobrojnih patogena.

Također je poznato da ashwagandha smanjuje markere upala, kao što je C reaktivni protein (CRP). Uz to, postoje brojna istraživanja na životinjama koja su dokazala kako njena konzumacija dovodi do značajnog povećanja mobilizacije i aktivacije peritonealnih makrofaga, fagocita i povećanje aktivnosti enzima lizozima.

Moždane funkcije

U posljednje vrijeme daleko najviše intrigira njezina upotreba kao nootropica, odnosno kognitivnog pojačivača (lijekovi/droge, dodaci prehrani, supstance i biljke koje poboljšavaju kognitivne funkcije - od pamćenja, kreativnosti, fokusa, motivacije itd.).

In-vitro i istraživanja na životinjama predlažu kako ashwagandha umanjuje probleme vezane uz gubitak memorije te ostale moždane funkcije uzrokovane ozljedama ili degenerativnim bolestima.

Postoje mnogi predloženi mehanizmi:

  • Znamo da ashwagandha promovira prerastanje neurita što posljedično dovodi do boljih mogućnosti za razvoj brojnih ideja te bistrije razmišljanje.
  • Povećava produkciju acetilkolina u mozgu što povećava memoriju i sposobnost učenja
  • Posjeduje antioksidativnu aktivnost koja štiti živčane stanice od štetnog utjecaja slobodnih radikala te time djeluje neuroprotektivno.

ashwagandha

Doza i frekvencija

Doza, frekvencija i vrijeme konzumacije ashwagandhe ovise o tome u kojem cilju je želite koristiti. U istraživanjima ne postoji standardizirana doza , a općenita preporuka je ashwagandhu konzumirati:

2 puta dnevno 300 mg – 500 mg ekstrakta korijena ashwagandhe uz obrok.

Navedena doza se može podijeliti u više manjih, a ukoliko konzumirate cijelu odjednom, najbolja opcija bila bi uz doručak.

Kada koristiti ashwagandhu?

Iako joj je jedna od glavnih prednosti redukcija stresa, relaksacija i promocija sna, neposredno nakon unosa ashwagandha je blago stimulirajuća. Iz tog razloga je generalno dobra ideja ne konzumirati je direktno prije spavanja.

Generalno je sigurna za konzumaciju, no ljudi s posebnim stanjima kao što su autoimune bolesti (reumatoidni artritis, lupus, Hashimotova bolest, dijabetes tipa 1), osobe s niskim tlakom i želučanim čirevima te trudnice i dojilje trebali bi izbjegavati njezinu konzumaciju.

Ukoliko se odlučite isprobati, za kraj samo napomena da pripazite kakav dodatak prehrani kupujete. Nabavite ekstrakt koji sadrži samo ekstrakt korijena bez ostalih dijelova biljke.

Ashwagandhu možete naručiti u fitness.com.hr webshopu.

ashwagandha

Reference:

  1. Ahumada F, Aspee F, Wikman G, and et al. Withania somnifera extract. Its effect on arterial blood pressure in anaesthetized dogs. Phytotherapy Research 1991;5:111-114.
  2. Anbalagan, K. and Sadique, J. Influence of an Indian medicine (Ashwagandha) on acute-phase reactants in inflammation. Indian J Exp Biol. 1981;19(3):245-249. 
  3. Bhat, J., Damle, A., Vaishnav, P. P., Albers, R., Joshi, M., and Banerjee, G. In vivo enhancement of natural killer cell activity through tea fortified with Ayurvedic herbs. Phytother.Res 2010;24(1):129-135. 
  4. Bhattacharya, S. K. and Muruganandam, A. V. Adaptogenic activity of Withania somnifera: an experimental study using a rat model of chronic stress. Pharmacol Biochem.Behav 2003;75(3):547-555. 
  5. Bhattacharya, S. K., Bhattacharya, A., Sairam, K., and Ghosal, S. Anxiolytic-antidepressant activity of Withania somnifera glycowithanolides: an experimental study. Phytomedicine 2000;7(6):463-469. 
  6. Dhuley, J. N. Effect of ashwagandha on lipid peroxidation in stress-induced animals. J Ethnopharmacol. 1998;60(2):173-178. 
  7. Ghosal S, Lal J, Srivastava R, and et al. Immunomodulatory and CNS effects of sitoindosides 9 and 10, two new glycowithanolides from Withania somnifera. Phytotherapy Research 1989;3(5):201-206.
  8. Kulkarni, S. K. and Dhir, A. Withania somnifera: an Indian ginseng. Prog.Neuropsychopharmacol.Biol.Psychiatry 7-1-2008;32(5):1093-1105. 
  9. Choudhary D, Bhattacharyya S, Joshi K. Body weight management in adults under chronic stress through treatment with ashwagandha root extract: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. J Evid Based Complementary Altern Med. 2017 Jan;22(1):96-106 
  10. Cooley K, Szczurko O, Perri D, et al. Naturopathic care for anxiety: a randomized controlled trial ISRC TN78958974. PLoS One 2009;4:e6628. 
  11. Mishra LC, Singh BB, Dagenais S. Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern Med Rev 2000;5:334-46. 
  12. Kuppurajan K, Rajagopalan SS, Sitoraman R, and et al. Effect of Ashwagandha (Withania somnifera Dunal) on the process of ageing on human volunteers. Journal of Research in Ayurveda and Siddha 1980;1(2):247-258.
  13. Sud Khyati S, Thaker B. A randomized double blind placebo controlled study of ashwagandha on generalized anxiety disorder. Int Ayurvedic Med J 2013;1(5):1-7.
  14. Mikolai, J., Erlandsen, A., Murison, A., Brown, K. A., Gregory, W. L., Raman-Caplan, P., and Zwickey, H. L. In vivo effects of Ashwagandha (Withania somnifera) extract on the activation of lymphocytes. J.Altern.Complement Med. 2009;15(4):423-430. 

Objavljeno 27.04.2020.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!