Zašto je manjak sna loš za zdravlje?
Zdravlje

Zašto je manjak sna loš za zdravlje?

Niz je studija koje se bave utjecajem sna na ljudsko zdravlje, a njihovi rezultati su jednoglasni: manjak sna negativno utječe na zdravlje te povećava rizik od razvoja niza bolesti. Također, kada se govori o fitnessu, san je jednako važna komponenta za napredak, kao što su uravnotežena i pravilna prehrana i trening. Stoga, san nikako ne treba zanemariti ili žrtvovati za neku drugu aktivnost.

Novu studiju o utjecaju sna na zdravlje proveli su na Colorado Sveučilištu, a studija je objavljena u časopisu Experimental Physiology.

san

San i kardiovaskularne bolesti

Studijom je tvrđeno da ljudi koji spavaju manje od 7 sati tijekom noći imaju niže razine tri fiziološka regulatora ili mikroRNA u krvi, a koji utječu na ekspresiju gena i igraju ključnu ulogu u održavanju zdravlja krvnih žila. Razine mikroRNA u krvi su bile kod ispitanika koji nedostatno spavaju snižene za 40-60 posto u odnosu na osobe koje spavaju 7-8,5 sati.

Ova studija pokazuje potencijalne mehanizme kroz koje nedostatak sna negativno utječe na kardiovaskularno zdravlje, ali i opće psihofizičko zdravlje.

Unatoč savjetima liječnika o 7-9 sati sna za odraslu osobu, prosječno trajanje spavanja mnogima je ispod te količine.

Druga studija koju je proveo DeSouza pokazala je da muškarci koji spavaju samo 6 sati tijekom noći imaju disfunkcionalne endotelne stanice - stanice koje povezuju krvne žile - i njihove arterije se ne šire niti sužavaju u mjeri kao kod onih osoba koje imaju dovoljno sna. No, zasad nisu poznati faktori koji vode do te disfunkcije.

MikroRNA su male molekule koje potiskuju gensku ekspresiju određenih proteina u stanicama. Točna funkcija cirkulirajućih mikroRNA u kardiovaskularnom sustavu i njihov utjecaj na kardiovaskularno zdravlje izaziva veliku pozornost znanstvenika, a lijekovi se trenutno razvijaju za različite bolesti, uključujući rak, za ispravljanje loših mikroRNA djelovanja.

Pojednostavljeno govoreći, oni su poput staničnih kočnica pa njihov nedostatak ili loše djelovanje imaju veliki utjecaj na zdravlje stanice.

san

San i ostale bolesti

Osim navedenih fizioloških promjena i posljedično negativnog utjecaja na kardiovaskularno zdravlje, manjak sna (manje od 7 sati) povećava rizik od dijabetesa, pretilosti, visokog krvnog tlaka, ali i umanjuje fizičke i mentalne sposobnosti.

Stoga, pokušajte svakodnevno spavati 7 ili više sati kako biste pozitivno utjecali na svoje zdravlje i smanjili rizik od niza bolesti.

san

Reference:

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
  • Utjecaj fizičke aktivnosti na san x 11
    Kad govorimo o zdravlju, postoje tri preduvjeta koje morate zadovoljiti kako biste ga održali. To su: uravnotežena prehrana, redovna fizička aktivnost i dovoljno sna.
  • Odmor i oporavak nakon tjelovježbe - poboljšajte sportske rezultate! x 22
    Većina sportaša zna da je odmor nakon tjelovježbe ključan za postizanje dobrih rezultata no većina svejedno osjeća krivnju ako naprave jednodnevni odmor. Tijelo se oporavlja i jača u vremenu između vj...
  • Spavanje - koliko nam je kvaliteta sna bitna ? x 15
    Tjelovježbu provodite ujutro ili u poslijepodnevne sate, a večernje sate ostavite za mirnu šetnju na svježem zraku koja će vas umoriti i lagano "ošamutiti". Važno je stvoriti naviku odlaženja u krevet...
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 27.05.2019
Piše:
Zorana Jagodić