Estrogen i progesteron - hormoni koji udruženo odmažu u mršavljenju
Zdravlje

Estrogen i progesteron - hormoni koji udruženo odmažu u mršavljenju

Hormoni su "glasnici" u ljudskom organizmu koji kemijskim djelovanjem prenose poruke u ljudskom organizmu i utječu na cjelokupno funkcioniranje.

Za razvoj većeg djela reproduktivnog aparata žena, kao i za njegovo održavanje tijekom života odgovorni su ženski spolni hormoni koji nastaju u jajnicima, a razgrađuju se uglavnom u jetri. Dva su glavna ženska spolna hormona: estrogen i progesteron.

Estrogen, progesteron i menstrualni ciklus

Estrogen i progesteron se u jajnicima proizvode ciklički: u prvoj polovici menstrualnog ciklusa prevladava estrogen, dok u drugoj prevladava progesteron. Njihova je osnovna uloga u poticanju sazrijevanja i omogućavanju normalne funkcije ženskih unutrašnjih i vanjskih spolnih organa i razvoju drugih spolnih obilježja, regulaciji menstrualnog ciklusa, oplodnje i trudnoće.

Za razliku od muškaraca, žene imaju uži struk, a većina masnog tkiva se nakuplja na bokovima, stražnjici, bedrima  i oko grudi. Za ovakvo raspoređivanje masnog tkiva krivci su upravo estrogen i progesteron. Istovremeno, muškarci zbog testosterona najviše masnog tkiva nakupljaju na trbuhu.

Bez razumijevanja načina djelovanja ova dva hormona na menstrualni ciklus, nemoguće je razumjeti i utjecati na procese topljenja viška kilograma kod žena. Upravo je njihov pravilan balans ključan preduvjet početka gubljenja viška kilograma, a na ovaj proces utječe i njihova interakcija s drugim hormonima, poput kortizola (hormona stresa) i inzulina.

Već samim pogledom na žensko tijelo te istaknutim bokovima i bedrima, jasno je da je u te osobe estrogen u značajnoj prednosti pred progesteronom. Suprotno tome, velika prsa, a manja bedra i bokovi pokazatelj su suprotnog omjera ovih hormona.

Menstrualni ciklus je kod žena također jedan od ključnih indikatora balansa hormona. Period uoči početka menstrualnog ciklusa je vrijeme dominacije progesterona, a PMS je sindrom značajnog relativnog manjka progesterona naspram količine estrogena. To vrijeme je obilježeno stanjima poput depresije, promjena raspoloženja, nadutosti, mučnine te boli u dojkama.

Distribucija masti kod žena

Kako je ranije rečeno, i estrogen i progesteron utječu na održavanje uskog struka kod žena. Razlog tome je estrogenova aktivnost protiv djelovanja inzulina te zajedničko djelovanje oba ova hormona protiv kortizola. Naime, upravo su inzulin, kortizol, zajedno s povišenim testosteronom odgovorni za nakupljanjem masnog tkiva na trbuhu, kod žena.

Primjerice, visoka razina stresa negativno utječe na razine progesterona, pa žene kojima se masno tkiva nakuplja oko trbuha često trebaju raditi na smanjenju razina stresa i podizanju razina progesterona.

Estrogen radi na podizanju nakupljanja masnog tkiva povećanjem alfa adrenergičkih receptora koji se nalaze u nakupinama masnog tkiva u bokovima i bedrima. Ovi receptori (alfa i beta) su poput papučice gasa i kočnice u automobilu: ubrzavaju i usporavaju korištenje masti. Beta adrenergički receptori potiču topljenje masnog tkiva, dok alfa adrenergički receptori taj proces blokiraju.

Jedan od najboljih načina za smanjenje aktivnosti ovih alfa receptora je prehrana sa smanjenim udjelom ugljikohidrata, što je objašnjenje zašto mnoge žene imaju jako dobre rezultate u gubljenju viška kilograma s ovih područja kad pređu na prehranu s niskim udjelom ugljikohidrata.

Najčešći problem s kojim se žene susreću kad krenu s nekom dijetom je topljenje masnog tkiva prvo s drugih područja, a tek potom s područja na kojima ima najviše masti. Estrogen podiže razinu alfa adrenergičkih receptora, dok ih progesteron spušta. Istovremeno, progesteron može podići udio beta adrenergičkih receptora. Na ovaj način ovi hormoni određuju hoće li se događati procesi topljenja masnog tkiva. Dakle, proces gubljenja masnog tkiva je pokazatelj balansa hormona, a ne prehrane. Ipak,

Ipak, ne treba zaključiti da je estrogen posve loš: kako njegova previsoka razina nije dobra, tako ni prenizak estrogen nije poželjno stanje. Estrogen pomaže tijelu da ostane osjetljiv na inzulin i u ovom kontekstu utječe na topljenje masnog tkiva i stvaranje mišićnog tkiva. Dok je ovaj hormon u balansu s progesteronom i ostalim hormonima, on pozitivno utječe na gubljenje masnog tkiva.

Funkcija estrogena:

  • razvija ženske reproduktivne organe i sekundarna spolna obilježja kao što su grudi i pubične dlačice
  • održava menstrualni ciklus
  • podržava rast i funkcije maternice, stvarajući prokrvljenu posteljicu u maternici pripremajući je za trudnoću
  • stimulira rast stanica
  • povoljno djeluje na razinu kolesterola i masnoća u krvi
  • poboljšava gustoću kostiju i smanjuje rizik od osteoporoze
  • potiče stvaranje kolagena i time povećava elastičnost kože
  • potiče rast i bujnost kose
  • povećava sposobnost koncentracije i pamćenja
  • poboljšava mentalno zdravlje
  • regulira raspodjelu masti na tijelu i utječe na metabolizam masti i ugljikohidrata
  • potiče libido i spolnu želju
  • štiti od isušivanja rodnice i smanjuje učestalost infekcija donjeg dijela mokraćnog sustava

Funkcija progesterona:

  • ima važnu ulogu u regulaciji šećera u krvi
  • pridonosi zdravlju urinarnog trakta
  • utječe na zdravlje živčanog sustava i moždane funkcije
  • sudjeluje u očuvanju gustoće kostiju
  • regulira tekućine u tkivima i djeluje diuretički
  • osigurava zdrav san
  • važan je za očuvanje organizma u stresnim situacijama
  • djeluje sedativno i antidepresivno, a u trudnoći i analgetički
  • sudjeluje u pretvaranju masti u energiju
  • regulira proizvodnju hormona štitnjače
  • jača imunosni sustav.
  • održavanje maternice i priprema za trudnoću tijekom reproduktivnih godina
  • održavanje oplođenog jajašca na životu
  • stimuliranje rasta kostiju koje može spriječiti ili liječiti osteoporozu
  • djeluje kao prirodni diuretik koji sprečava natečenost

Funkcija progesterona kod žena i muškaraca:

  • prirodni antidepresiv
  • umiruje tijelo
  • održava libido
  • omogućava redovito spavanje
  • sprječava estrogen u poticanju rasta stanica, kako bi se spriječio rak maternice, dojke i jajnika, kao i fibrocistične bolesti kod žena i povećanog rizika za rak prostate kod muškaraca

Hrana i tjelesna težina

Kao što utječu na druge mehanizme funkcioniranja ljudskog organizma, hormoni reguliraju i količinu hrane koja je potrebna da bi se održala zdrava tjelesna težina, a i snose odgovornost za distribuciju masnoća u organizmu. Na kontrolu težine i raspored tjelesnih masnoća utječe čitav niz hormona:

  • inzulin
  • glukagon
  • leptin
  • hormoni štitnjače
  • hormon rasta
  • kortizol
  • dehidroepiandrosteron
  • estrogen i testosteron (povećavaju osjetljivost stanica na unos šećera)
  • progesteron (smanjuje osjetjivost stanica na unos šećera)

Upravo je ravnoteža ovih hormona preduvjet za moguć gubitak kilograma i održavanje željene tjelesne težine.

Što raditi da se mast počne topiti?

S obzirom na složene procese balansa hormona i procesa gubljenja kilograma, ženama se savjetuje odabir kvalitetnih namirnica koje će pozitivno utjecati na odnose ovih hormona, ali i redovno vježbanje koje će na njih također imati pozitivne učinke.

Praktično to znači: prehrana bogata povrćem i kvalitetnim proteinima kontroliranog porijekla te redovna tjelesna aktivnost koja se sastoji od treninga snage. Postoje samo 3 načina da se podigne razina hormona rasta koji je odgovoran za procese gubljenja masnog tkiva: dovoljno sna, adekvatan unos proteina i intenzivan trening snage.

Trening snage je posebno važan za žene jer sprječava nakupljanje masnog tkiva koje se pogotovo događa sa starenjem. Hormon rasta je važan za žene kao što je testosteron važan za muškarce: održava ih mladolikima, čuva vitku liniju i pozitivno utječe na ukupno zdravlje. I dok mnoge žene misle da će ih aktivnosti poput joge ili kardija održavati mladima, istina je da ove aktivnosti neće utjecati na razine hormona rasta.

Stoga, da bi se potaklo topljenje masnog tkiva u žena postoji nekoliko faktora na koje treba pripaziti:

Smanjiti izlaganje svim faktorima koji utječu na porast razina estrogena, kako u prehrani tako i iz okoliša: izbjegavajte soju, ne-organsko meso, gazirana pića, pesticide, ali i plastičnu ambalažu.

Pomozite tijelu u borbi protiv povišenog estrogena prirodnim procesima detoksifikacije: povećajte unos zelenog čaja, kupusičastog povrća (brokule, cvjetače i kupusa), vlakana te smanjite unos mliječnih proizvoda.

Smanjite efekte inzulina i kortizola smanjenjem unosa većine žitarica i škrobastih biljaka te ih zamijenite lisnatim zelenim povrćem.

Od suplemenata unosite vitamin D, kalcij i riblje ulje kako biste zaštitili kosti ali i smanjili upalne procese te pojačali borbu protiv razvoja srčanih bolesti.

Trenirajte utezima 3-5 puta tjedno. Kardio aktivnost je pozitivna, ali nedovoljna aktivnost ako vam je cilj topljenje masnog tkiva. Trening snage će pomoći u gubitku viška kilograma, popraviti raspoloženje, povećati snagu i pozitivno utjecati na samopouzdanje.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 10.11.2015
Piše:
Zorana Jagodić