Besplatna dostava za sve rekvizite i fitness sprave! Iskoristi super priliku

Utjecaj naglog gubitka kilograma na tjelesnu kompoziciju i hormonalni status kod žena

Image

Mediji su prepuni informacija o potencijalnim negativnim posljedicama popularnih režima gubljenja viška kilograma u estetske svrhe kod žena normalne težine, a među onime što se ističe kao najveća opasnost ovakvih režima gubljenja viška masti navode se amenoreja, hormonalni disbalans te neke psihološke promjene, poput depresije, nervoze i drugih sličnih smetnji.

U suradnji više finskih i estonskih instituta, 2017. godine je objavljena studija o utjecajima intenzivnog gubitka kilograma na tjelesnu kompoziciju i serum hormona kod fitness natjecateljica, a rezultati studije se mogu preslikati i na osobe koje se ne pripremaju za fitness natjecanja već isti režim provode radi drugih motiva.

Cilj studije bio je proučiti utjecaje 4-mjesečne dijete za gubitak masnoga tkiva kod natjecateljica u fitnessu normalne tjelesne težine. Energetski deficit se postigao smanjenjem unosa ugljikohidrata te pojačanom aerobnom aktivnošću uz održavanje visokog unosa proteina i trening snage te umjeren unos masti.

Ova vrsta prehrane je dovela do 12-postotnog smanjenja tjelesne težine te smanjenja udjela tjelesne masti za 35-50%, dok je u kontrolnoj grupi tjelesna težina i BMI ostao isti.

Kad se govori o hormonalnim promjenama u skupini koja je provodila restriktivnu dijetu, zabilježene su promjene u koncentraciji leptina, trijodotironina (T3), testosterona i estradiola te se uz njih bilježe i menstrualne neregularnosti.

Nakon 3-4 mjeseca oporavka i povratka na početni kalorijski unos, prije početka provođenja dijete, tjelesna težina i svi hormoni osim T3 i testosterona su se vratili u početne vrijednosti.

fit

Aerobni trening i trening snage

U provedenoj studiji, ispitanici su radili klasičan split-trening u kojem su treninzi snage podijeljeni po mišićnim skupina. Glavne mišićne skupine koje su bile obuhvaćene treningom su bile noge, stražnjica, prsa, ramena, ruke, leđa, listovi i mišići trbuha. Treninzi su trajali 40-90 minuta.

Aerobni trening kojem su podvrgavani ispitanici je bio HIIT na biciklu ili orbitreku ili mješavina HIIT-a i aerobnog treninga umjerenog intenziteta, najčešće u obliku hodanja ili trčanja. HIIT je bio u trajanju 10-25 minuta, dok je aerobni trening umjerenog intenziteta bez promjena intenziteta bio u trajanju 30-60 minuta.

Unos nutrijenata

Unos nutrijenata u periodu provedbe ispitivanja bio je prosječno oko 22.9 ± 13.8% niži nego u periodu prije ispitivanja, dok je u kontrolnoj grupi unos nutrijenata ostao nepromijenjen.

Smanjen energetski unos je povezan sa smanjenim unosom ugljikohidrata, jer je udio unesenih proteina i masti ostao gotovo nepromijenjen. Nakon provedbe studije, energetski (kalorijski) unos je vraćen na razine nakon začetka provedbe dijete / studije.

fit

Menstrualni ciklus i gubitak kilograma

Temu gubitka kilograma kod žena gotovo je nemoguće obrađivati bez govora o neregularnostima u menstrualnom ciklusu. Menstrualni ciklus može se podijeliti u dvije faze: folikularnu fazu i lutealnu fazu. Prva faza je povezana s visokim razinama estrogena, u usporedbi s razinama progesterona, dok je u drugoj fazi taj omjer obrnut.

Relativni odnosi ova dva hormona imaju značajan utjecaj i na gubitak kilograma i ukupno ženino zdravlje. Također, utjecaj ovih hormona na druge hormone, poput kortizola i inzulina, utječu na gubitak kilograma.

Progesteron i estrogen zajedno imaju ulogu u održavanju širine ženinog struka. Estrogen djeluje u suprotnosti s djelovanjem inzulina, dok ova dva hormona zajedno djeluju protiv djelovanja kortizola. Inzulin i kortizol, zajedno s testosteronom i niskim razinama estrogena, utječu na pohranu masnog tkiva u trbuhu kod žena.

Estrogen je najjači čimbenik nakupljanja masti na bokovima i stražnjici, dok progesteron s estrogenom utječe na masti na trbuhu. Visoka razina stresa negativno utječe na progesteron, pa osobe koje su pod stresom imaju niske razine progesterona i nakupljenu mast u području trbuha.

Estrogen i progesteron i masno tkivo 

Estrogen potiče nakupljanje masnog tkiva regulacijom alfa-adrenergičkih receptora u nakupinama masnih stanica, oko bokova i stražnjice. Ti receptori sudjeluju u ubrzavanju ili usporavanju korištenja masti. Upravo prehrana s niskim udjelom ugljikohidrata dobro potiče ubrzavanje korištenja masnoga tkiva za energiju, pa je takva dijeta često kod žena vrlo učinkovita.

Estrogen povećava broj alfa-adrenergičkih receptora, dok progesteron utječe na njihovo smanjenje. Dakle, estrogen i progesteron utječu na sposobnost topljenja masnog tkiva, ali utječu i na lokacije odakle će se masne stanice prve početi koristiti.

Stoga, gubljenjem masnoga tkiva, bez obzira radi li se o estetskim ciljevima ili pripremi za fitness natjecanje, photoshooting ili drugu prigodu je šok za organizam koji izaziva niz promjena u organizmu, od onih direktno strukturalnih koji se očituju u izmjenama tjelesne kompozicije i udjela masnoga tkiva u organizmu, do onih koji se tiču balansa hormona i menstrualnog cirkusa.

fit zena

Povratak u balans nakon 3-4 mjeseca

No, povratom na početne prehrambene pozicije po pitanju unosa nutrijenata i kalorijskog unosa i ženski se organizam u periodu od 3-4 mjeseca potpuno vraća hormonalno u početnu poziciju, pri čemu se balans hormona vraća u početni, ponovno se uspostavlja ravnoteža menstrualnog ciklusa i balans estrogena i progesterona.

U nešto duljem periodu od ovoga, u balans se vraćaju i razine testosterona i hormona štitne žlijezde pa tek u slučajevima da do povrata ovog balansa ne dođe, treba konzultirati liječnika i nutricionista.

Objavljeno 10.12.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!