OTVORENA PRVA FITNESS.com.hr TRGOVINA U ZAGREBU // KLIK ZA DETALJE!
.

Kokosovo ulje: Donosimo 16 razloga zašto ga morate koristiti!

Image

Kokosovo ulje nastaje ekstrahiranjem iz oguljenog i osušenog kokosovog oraha. U mnoštvu ulja, kokosovo ulje je najbogatije zasićenim masnim kiselinama. Ovo je rečenica na kojoj biste mogli zastati.

Naime, cijeli život vas upozoravaju da bježite od zasićenih masnih kiselina kao od babaroge. Moramo se složiti s tim, no, kao i u svemu ostalom, postoje razlike i među njima. Neke od njih ipak čine dobro vašem organizmu.

Ukratko ćemo pojasniti koje to sastavnice kokosovog ulja imaju blagotvoran učinak na čovjekov organizam.

kokosovo ulje

Od čega se sastoji i kako djeluje?

Iznimno važan sastojak ovog ulja je laurinska kiselina. Ona se nalazi i u majčinom mlijeku i štiti dijete od infekcija. Ne moramo biti Baltazar da dođemo do zaključka kako taj podatak dovoljno govori o blagotvornim djelovanjima.

Kao što majčino mlijeko štiti novorođenče od raznih infekcija i izgrađuje njegov imunološki sustav tako ova kiselina i u kokosovom ulju ima snažno antivirusno i antibakterijsko djelovanje te uništava protozoe odnosno jednostanične organizme.

Neke istraživačke studije čak dokazuju i njegovo antikancerogeno djelovanje. Prirodna kokosova masnoća u prehrani štiti jetru, srce i krvne žile, jača imunitet i pomaže pri mršavljenju.

Pored već spomenute, kokosovo ulje sadrži i kaprilicnu kiselinu koja potiče rast dobrih bakterija, a naročito onih mliječne kiseline.

Razlog zašto nam kokosovo ulje ne šteti poput drugih zasićenih masnih kiselina jest činjenica da su za njega svojstvene zdrave srednjelančane masne kiseline. Upravo njih naš organizam vrlo lako probavlja, a za razliku od svojstava drugih ulja, kokosovo ne opterećuje naš probavni sustav te se vrlo brzo pretvara u energiju što je iznimno pogodno primjerice za sportaše.

kokosovo ulje

Zdravstveni benefiti kokosovog ulja

Među zdravstvene benefite konzumacije kokosovog ulja ubrajaju se poboljšanje kardiovaskularnog zdravlja povećanjem razine HDL kolesterola, doprinos smanjenju tjelesne težine, pomoć u liječenju gljivičnih infekcija, doprinos zdravlju kože i kose, poboljšanje probave te jačanje imuniteta u borbi protiv infekcija i bolesti.

Zbog svih navedenih prednosti, ne čudi da ovo ulje koje je dugo bilo dostupno i prisutno u prehrani i općoj uporabi samo u zemljama iz kojih potječe, sada postalo nezaobilazan sastojak svakog domaćinstva u kojem se barem malo brine o zdravlju i kvalitetnoj prehrani.

Donosimo 8 prednosti korištenja kokosovog ulja u prehrani:

1. Podiže razinu „dobrog“ HDL kolesterola

Prema studiji koja je objavljena u Harvard Medical School kokosovo ulje može doprinijeti porastu razine HDL „dobrog“ kolesterola u krvi, a koji sudjeluje u zdravlju kardiovaskularnog sustava.

2. Pomaže u topljenju masnoga tkiva

Studija objavljena u časopisu Lipids, potvrdila je da kokosovo ulje može doprinijeti topljenju masnoga tkiva i olakšanom postizanju željene tjelesne težine. Navedena studija je posebno istakla prednost uporabe kokosovog ulja u borbi protiv abdominalnog masnog tkiva.

Kokosovo ulje se puno lakše probavlja od mnogih drugih ulja, a potvrđeno je i njegovo pozitivno djelovanje na rad štitnjače i endokrinog sustava. Prema studiji objavljenoj u ISRN Pharmacology, kokosovo podiže razinu metabolizma tako što smanjuje stres gušterače čime potiče veću potrošnju energije i, posljedično, topljenje viška kilograma.

kokosovo ulje

3. Doprinosi zdravlju srca

Studija objavljena u Ghana Medical Journal potvrdila je da su preko 50% masti koje nalazimo u kokosovom ulju srednjelančani trigliceridi, poput laurinske kiseline. Ove kiseline se lako apsorbiraju u crijevima i tijelo ih koristi za proizvodnju energije. Osim toga, ova vrsta triglicerida ne sudjeluje u transportu ili biosintezi kolesterola.

Studija objavljenja u Nutricion Hospitalaria provedena je nad oboljelima od bolesti koronarnih arterija. Kod ispitanika koji su bil na prehrani bogatoj kokosovim uljem došlo je do porasta HDL „dobrog“ kolesterola i smanjenje razina LDL „lošeg“ kolesterola.

4. Zdravlje kose

Jeste li ikada obratili pozornost koliko je sjajna kosa žena koje dolaze iz tropskih obalnih krajeva? Zasluge za to pripisuju se upravo kokosovom ulju.

Studija objavljena u Journal of Cosmetic Science potvrdila je da je kokosovo ulje visoko učinkovito na smanjenje gubitka proteina koji može dovesti do različitih oštećenja kose. Budući da ima malu molekularnu težinu kokosovo ulje može ući u korijen kose i spriječiti oštećenje.

Zbog ove vrijednosti kokosovog ulja u zdravlju kose ono je čest sastojak preparata za zdravlje kose. Najbolja varijanta je organsko ekstra djevičansko kokosovo ulje. Samo ga nanesite na kosu i pustite da malo stoji, da se što više upije u korijen kose.

Osim toga, kokosovo ulje potvrđeno pomaže i u borbi protiv peruti. Redovno izmasirajte vlasište kokosovim uljem. Ovako ćete se riješiti peruti čak i ako imate kronično suhu kožu.  Na kraju, potvrđeno je da ovakvo utrljavanje kokosovog ulja u vlasište štiti od zaraze ušiju.

kokosovo ulje

5. Zdravlje kože

Osim za zdravlje kose, kokosovo ulje je iznimno pogodno i za održavanje i vraćanje zdravlja kože. Studija objavljena u International Journal of Molecular Sciences proučavala je utjecaj kokosovog ulja na zdravlje kože. Potvrđeno je da kokosovo ulje ima antibakterijsko, antiupalno i „anti-age“ djelovanje te da djeluje kao antioksidans te doprinosi ubrzanom zarastanju rana.

Kokosovo ulje doprinosi i tretiranju različitih kožnih problema:

  • Ekcem i psorijaza: Lokalna primjena djevičanskog kokosovog ulja smanjuje ozbiljnost tih stanja.
  • UV zračenje: Istraživanje objavljeno u Pharmacognosy reviews sugerira da korištenje kokosovog ulja štiti kožu od štetnih učinaka UV zraka.
  • Dermatitis: Studija objavljena u Evidence-based Complementary and Alternative Medicine ističe da je kokosovo ulje djelotvorno u ublažavanju simptoma atopičkog dermatitisa u usporedbi s mineralnim uljem. Druga studija otkrila je da se djevičansko kokosovo ulje može koristiti kao učinkovit način liječenja atopičnog dermatitisa.
  • Rane na koži: Djevičansko kokosovo ulje pomaže u ubrzavanju zacjeljivanja rana.
  • Kseroza ili suha koža: U istraživanju objavljenom u časopisu Dermatitis autori su otkrili da je kokosovo ulje sigurno i učinkovito hidratantno sredstvo za kožu. Čisto hladno prešano, organsko, ne-GMO kokosovo ulje je izvrsno masažno ulje koje se može koristiti za sve vrste kože, uključujući suhu kožu.
  • Antimikrobna aktivnost: Monolaurin je aktivna komponenta kokosovog ulja za koju se tvrdi da ima antibakterijska, antivirusna i antigljivična svojstva. Ona štiti od štetnih učinaka bakterija kao što je Staphylococcus aureus koji uzrokuje prištiće i druge infekcije kože.
  • Opekline: Korištenje kokosovog ulja pomaže u učinkovitom liječenju opeklina.

Za razliku od raznih mineralnih ulja, nanošenje kokosovog ulja na kožu nema nuspojave, pa je i to razlog zašto se ovo  ulje doslovno tisućama godina koristi u borbi protiv suhe kože.

6. Pomaže u liječenju Alzheimerove bolesti

Studija objavljena u Nutricion Hospitalaria potvrdila je da korištnenje kokosovog ulja doprinosi poboljšanju kognitivnih sposobnosti osoba oboljelih od Alzheimerove bolesti. Osim toga, potvrđeno je i da su srednjelančani trigliceridi dobar izvor ketona koji potvrđeno pozitivno utječu na pamćenje.

kokosovo ulje

7. Pomaže u prevenciji gljivične infekcije – kandide

Kandidoza je bolest uzrokovana pojačanim i nekontroliranim množenjem i rastom gljivice kandide u ljudskom organizmu. Studija objavljena u Journal of Medicinal Food potvrdila je da kokosovo ulje pridonosi smanjenju upale izazvane kandidom. Kokosovo ulje svojom sposobnošću održavanja vlažnim, štiti kožu od pucanja ili ljuštenja, a kiseline koje u njemu nalazimo pomažu u eliminaciji viška kandide iz tijela.

Za razliku od liječenja kandide lijekovima, učinak kokosovog ulja je postupan te nije drastičan, što oboljeloj osobi daje dovoljno vremena za privikavanje na simptome koji prate reakcije tijela na toksine nastale tijekom eliminacije tih bakterija.

8. Potiče zdravlje zubiju

Niz se studija bavio utjecajem grgljanja kokosovog ulja na različite dentalne tegobe, poput plaka ili halitoze (zadah). Potvrđeno je da grgljanje kokosovog ulja može biti izrazito učinkovita procedura za smanjenje plaka (kamenca) i probleme s lošim zadahom.

Kako se grglja ulje? Stavite žlicu ulja u usta i grgljajte ga nekoliko minuta. Potom ulje ispljunite. Nikako ga nemojte progutati jer ćete tako progutati toksine koje ste imali u ustima.

kokosovo ulje

Drugi zdravstveni benefiti konzumacije kokosovog ulja:

  • Antimikrobska svojstva - kokosovo ulje ubija viruse koji uzrokuju gripu, ospice, hepatitis, herpes, SARS i druge ozbiljne zdravstvene rizike. Također ubija bakterije koje uzrokuju čireve, infekcije grla, infekcije mokraćnog sustava, upale pluća i gonoreje.
  • Zdravlje jetre i bubrega - kokosovo ulje može pomoći u prevenciji bolesti bubrega, jetre i žučnog mjehura. Smatra se da je kokosovo ulje korisno u održavanju zdrave gušterače liječenjem pankreatitisa.
  • Probavni i imunološki sustav – zasićene masti koje nalazimo u kokosovom ulju imaju antimikrobna, antibakterijska i antivirusna svojstva. Ova svojstva mogu pomoći u borbi protiv raznih bakterija, gljivica i parazita koji uzrokuju različite zdravstvene probleme.
  • Anti-stres svojstva – u aromaterapiji kokosovo ulje se koristi za smanjenje stresa i mentalnog umora.
  • Zarastanje rana – kada se nanese na ranu, kokosovo ulje stvori kemijski sloj koji štiti ranu od prašine, zraka, gljivica, bakterija i virusa čime ubrzava zarastanje.
  • Kontrola dijabetesa – kokosovo ulje pomaže u kontroli šećera u krvi te poboljšava izlučivanje inzulina. Također, potiče bolje korištenje glukoze u krvi, čime smanjuje rizik od dijabetesa.
  • Zdravlje kostiju – kokosovo ulje poboljšava sposobnost organizma za apsorpciju pojedinih nutrijenata, poput kalcija i magnezija koji su neophodni za zdravlje kostiju.
  • Podiže energiju – kokosovo ulje koriste mnogi sportaši u fazi dijete. Naime, ono ima nešto manje kalorija od drugih vrsta ulja, ali lakše se pretvara u energiju te ne dovodi do akumulacije masti u srčanom mišiću i arterijama.  

Što trebate znati pri odabiru?

Recimo da smo svladali osnove djelovanja kokosovog ulja i odlučili ga primjeniti u vlastitoj prehrani. Koje su to stvari na koje bismo trebali obratiti pozornost? U prvom redu, pri odabiru kokosovog ulja pazite da ono nije hidrogenizirano već hladno prešano nerafinirano kokosovo ulje. Samo takvo kokosovo ulje posjeduje ljekovita svojstva iznad bilo kojih drugih prehrambenih ulja.

Kokosovo ulje visoke kvalitete prepoznat ćete po tome što se ono ispod 24°C pretvara iz tekućeg u kruto stanje. U tekućem obliku je bezbojno dok u krutom poprima bijelu boju. Što je kvaliteta na većoj razini, ulje je blaže arome te kao takvo ne bi trebalo previše promijeniti okus jela. 

kokosovo ulje

Mogućnosti korištenja kokosovog ulja u prehrani

Nerafinirano kokosovo ulje možete koristiti u vašoj svakodnevnoj prehrani. Iznimno je stabilno i može izdržati visoke temperature stoga svi vi koji volite razne pržene zalogajčiće, slobodno koristite kokosovo ulje za pripravku.

Obzirom da predstavlja prirodni konzervans, jela koja pripremite uz korištenje kokosovog ulja imat će dulji rok trajanja. Ako vam ideja prženja ili kuhanja u kokosovom ulju nije privlačna, možete njime začiniti salatu ili pak dodati u svoj omiljeni smoothie.

Svim sladokuscima preporučamo da ga dodaju u smjesu za kolače u kojima se inače koristi pšenično brašno obzirom da ćete tako postići mekaniju strukturu i obogatiti okus. Ukoliko pak niste majstor od kužine a imate želju učiniti nešto dobro za svoje zdravlje, kokosovo ulje možete konzumirati i samostalno i to od jedne do tri žlice svakodnevno. Jednu za mamu..jednu za tatu..a jednu u kavu ili čaj.

Ostale mogućnosti korištenja kokosovog ulja

Kokosovo ulje posjeduje snažno antioksidansko djelovanje te upravo zahvaljujući tome je postalo nezaobilazan sastojak kozmetičkih proizvoda namijenjenih njezi kože. Često ga možete naći u prirodnim kremama koje štite kožu i usporavaju proces starenja.

S obzirom na to da djeluje i protuupalno, velika je primjena kokosovog ulja i u masažama. Mogućnosti su razne a na vama je da isprobate koju i javite nam dojmove kao i svaki put.

Kokosovo ulje možete naručiti na fitness.com.hr webshopu.

kokosovo ulje

Reference:

  1. Agero, AL. Verallo-Rowell, VM. A randomized double-blind controlled trial comparing extra virgin coconut oil with mineral oil as a moisturizer for mild to moderate xerosis. Dermatitis. 2004 Sep;15(3):109-16.
  2. Assuncao, ML. Ferreira, HS. i sur. Effects of Dietary Coconut Oil on the Biochemical and Anthropometric Profiles of Women Presenting Abdominal Obesity. Lipids. 2009 Jul;44(7):593-601.
  3. Boateng, L. Ansong, R. i sur. Coconut oil and palm oil's role in nutrition, health and national development: A review. Ghana Medical Journal. 2016 Sep; 50(3): 189–196.
  4. Cardoso, DA. Moreira, AS. A coconut extra virgin oil-rich diet increases hdl cholesterol and decreases waist circumference and body mass in coronary artery disease patients. Nutricion Hospitalaria. 2015 Nov 1;32(5):2144-52.
  5. De la rubia Orti, JE. i sur. How does coconut oil affect cognitive performance in alzheimer patients? Nutricion Hospitalaria. 2017 Mar 30;34(2):352-356.
  6. Goddard, AL. Lio, PA. Alternative, Complementary, and Forgotten Remedies for Atopic Dermatitis. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine. 2015.
  7. Korać, RR. Khambholja, KM. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation. Pharmacognosy reviews. 2011 Jul;5(10):164-73.
  8. Liau, KM. Lee, YY. i sur. An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity. ISRN Pharmacology. 2011.
  9. Lin, TK. Zhong, L. Santiago, JL. Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils. International Journal of Molecular Sciences. 2018 Jan; 19(1): 70.
  10. Ogbolu, DO. i sur. In vitro antimicrobial properties of coconut oil on Candida species in Ibadan, Nigeria. Journal of Medicinal Food. 2007 Jun;10(2):384-7.
  11. Rele, AS. Mohile, RB. Effect of mineral oil, sunflower oil, and coconut oil on prevention of hair damage. Journal of Cosmetic Science. 2003 Mar-Apr;54(2):175-92.

Objavljeno 27.11.2018.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!