Zdravlje iz vrta: Ružmarin - jača imunitet, poboljšava pamćenje i raspoloženje i popravlja zadah
Prehrana

Zdravlje iz vrta: Ružmarin - jača imunitet, poboljšava pamćenje i raspoloženje i popravlja zadah

Ružmarin je visokovrijedna biljka koja raste u područjima blizu mora. Ova zimzelena biljka igličastih listova i nježnih svijetloplavih cvjetova stoljećima se koristi u prehrani, a njezini listovi daju jelima aromatičnost, ali i laganu gorčinu.

No, osim što oplemenjuje hranu svojim mirisom i okusom, ružmarin ima i niz potvrđenih zdravstvenih prednosti pa se savjetuje uključiti ga u prehranu, što je češće moguće.

Ružmarin je izvrstan izvor mangana, željeza, kalcija, bakra i magnezija. Od vitamina odličan je izvor vitamina C i folne kiseline, a dobar je izvor vitamina A, vitamina B6 i vitamina B5.

Zdravstvene prednosti konzumacije ružmarina

Među zdravstvenim benefitima uzimanja ružmarina nalaze se poboljšanje pamćenja i raspoloženja, smanjenje upalnih procesa u organizmu, otpuštanje boli, zaštita i jačanje imuniteta, poboljšanje cirkulacije, detoksikacija organizma, zaštita od bakterijskih infekcija, prevencija preuranjenog starenja i liječenje različitih kožnih problema.

ruzmarin

Poboljšava pamćenja

Jedan od najstarijih načina korištenja ružmarina je bio onaj da ova cijenjena mediteranska biljka pomaže u jačanju pamćenja i poticanju kognitivnih funkcija.

Studije su potvrdile da ružmarin poboljšava kognitivne funkcije kod starijih osoba te kod onih koji boluju od akutnih kognitivnih oboljenja, poput Alzheimerove bolesti ili demencije.

Poboljšava raspoloženje i smanjuje utjecaj stresa

Aroma ružmarina povezuje se s popravljanjem raspoloženja, čišćenjem misli i smanjenjem utjecaja stresa kod osoba koje boluju od kronične anksioznosti i stresom uzrokovanih hormonalnih disbalansa.

I u aromaterapiji se ružmarinovo esencijalno ulje koristi za poboljšanje raspoloženja.

Jača imunitet

Aktivne komponente iz ružmarina u prirodi imaju antupalno i antikancerogeno djelovanje te su antioksidansi. Upravo ta tri svojstva pomažu u borbi protiv različitih bolesti i patogena koji mogu ugroziti imunitet ili negativno djelovati na integritet cjelokupnog organizma.

Upravo antioksidansna sastavnica ružmarina čini liniju obrane iza imuniteta svake osobe, a ružmarin sadrži značajnu količinu antioksidansa, uključujući rosmariničnu kiselinu, kafeinsku kiselinu, betulinsku kiselinu i karnosol.

ruzmarin

Antibakterijsko djelovanje

I dok su opća svojstva ružmarina da jača imunitet prilično impresivna, ova biljka je posebno snažna u borbi protiv bakterijskih infekcija, posebno onih koje napadaju ljudski želudac. H. pylori su opasne bakterije koje mogu izazvati i nastanak čireva na želucu, a ružmarin se pokazao kao borac u sprječavanju njihovog razmnožavanja i rasta.

Dodatno, ružmarin je povezan i s prevencijom infekcije stafilokokom od koje svake godine u svijetu umire jako velik broj ljudi.

Ublažava želučane probleme

Mnoge kulture ružmarin tradicionalno koriste kao prirodni lijek za želučane probleme, konstipaciju, nadutost i proljev. Njegovi protuupalni i stimulativni učinci u velikoj su mjeri zaslužni za te učinke, stoga dodavanje ružmarina u tjednu prehranu može brzo pomoći u reguliranju vaših crijeva i problema gastrointestinalnog sustava.

Osvježava dah

Kao prirodan antibakterijski agent, ružmarin djeluje i kao osvježivač daha što poboljšava naše oralno zdravlje. Namočite listove ružmarina u čaši tople vode pa tom vodom isperite usnu šupljinu, što će pomoći u eliminiranju bakterija iz vaše usne šupljine i održati svjež i ugodan dan tijekom cijeloga dana.

Potiče cirkulaciju

Ružmarin djeluje kao stimulator organizmu te potiče proizvodnju crvenih krvnih zrnaca i ubrzava cirkulaciju. Ovo pomaže u dopremanju veće količine kisika u vitalne organe, osiguravajući bolju metaboličku aktivnost i dodatno, potiče prijenos nutrijenata do stanica koje trebaju oporavak i regeneraciju.

ruzmarin

Oslobađa bol

Kao analgetik, ružmarin se u obliku kreme koristi stotinama godina za ublažavanje boli. Kada ga se uzima oralno, djeluje za smanjenje glavobolje i bolova uzrokovanih drugim stanjima. Ružmarin se koristi i za smanjenje bolova u slučajevima migrene.

Antiupalna svojstva

Možda najvažnije djelovanje ružmarina je ono antiupalno. Karnosol i karnozna kiselina su dva snažna antioksidansa i protuupalna spoja koje nalazimo u ružmarinu, a koji su povezani sa smanjenjem upala mišića, krvnih žila i zglobova. Stoga, ružmarin je učinkovit u liječenju mnogih stanja, uključujući regulaciju krvnog tlaka, giht, artritis i ozljede uslijed nekog fizičkog napora ili nakon operacije.

Ružmarin je za navedena stanja djelotvoran i u oralnom i u topikalnom obliku. Osim toga, ružmarin smanjuje upalne procese u kardiovaskularnom sustavu što može poboljšati ukupno zdravlje srca i spriječiti nastanak arterioskleroze.

Detoksikacija organizma

Ružmarin ima umjereno diuretičko djelovanje što znači da može pomoći u izbacivanju toksina iz organizma urinom. Nadalje, povećanjem stope po kojoj voda izlazi iz organizma, ova biljka pomaže izbacivanju patogena, soli, toksina, pa čak i povećane količine masti u slučajevima značajne toksifikacije.

Ružmarin se povezuje i sa smanjenjem razine ciroze te ubrzanim oporavkom jetre, koja je jedan od organa koji najsporije zacjeljuju u ljudskom organizmu.

ruzmarin

Zaštita kože

„Anti-aging“ svojstva ružmarina su dobro poznata. Iako se češće koristi u obliku esencijalnih ulja, listovi ružmarina također mogu djelovati na kožu te su se pokazali kao dobri u zaštiti i poboljšanju zdravlja kože, od povećanog sjaja kože do hidratacije najvećeg organa ljudskog organizma.

Kako ružmarin uključiti u prehranu?

Tijekom kuhanja listove ružmarina moguće je koristiti kao začin, ali i kao jestivu dekoraciju u sirovom obliku. Bolje je ružmarin ne tretirati termički jer se tako izgubi veći dio njegove nutritivne vrijednosti.

Esencijalna ulja ružmarina mogu se nanositi na kožu te tako primjenjivati.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
  • Bombastične raw čokoladne tortice x 9
    Bombastično kremaste, bombastične nutritivno, bombastičnog okusa po čokoladi! Birajte što vam je od navedenog veći plus, jer nama je svo troje u kombinaciji - vrh.
  • Znate li koji začin se koristi uz koje jelo? x 4
    Donosimo popis klasičnih jela koja nalazimo na našim tanjurima i začine koje je najbolje u njih uključiti.
  • Kako vježbanje utječe na moždane funkcije i pamćenje? x 10
    Osim što pozitivno utječe na poboljšanje fizičke kondicije, redovna fizička aktivnost pomaže i u održavanju zdravlja mozga i potiče njegovo normalno funkcioniranje.
  • Aromatično začinsko bilje x 2
    Neki od začina pojačavaju apetit, neki smanjuju želju za slatkišima dok su neki od njih višestruko bogati nutrijentima. Iako su kao čajevi najučinkovitiji, njihov utjecaj na zdravlje kao začina, nipoš...
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 07.04.2018
Piše:
Zorana Jagodić