Beta karoten: gdje se sve nalazi i njegova uloga u organizmu

Image

Sjećamo se još iz djetinjstva koliko su nam mame i bake često, dok bi kuhale ručak, davale sirovu mrkvicu uz komentar kako ćemo tako imati bolji vid. Iako smo tada poslušno slušali, s godinama se unos mrkve lagano zapostavi – lakše je u salatu ili sendvič narezati neko drugo povrće, a želimo li je jesti kuhanu, kuha se malo duže od drugog povrća, stoga je češće izbor za juhu.

Osim za vid, mrkva, odnosno beta karoten koji sadrži ima i niz drugih blagodati o kojima se manje zna. Najpopularniji u ovo doba godine, utjecaj je na zaštitu sluznice i kože jer štiti od UV zračenja, ali pospješuje tamnjenje uslijed sunčanja jer je neophodan za stvaranje pigmenta melanina u koži. Upravo zato, znanstvenici ga preporučuju uzimati nekoliko tjedana prije izlaganja suncu kako bi potrebe za njim bile spremne, a zalihe namirene. Iako smo naveli mrkvu kao povrće koje ga sadrži, možemo ga pronaći i u zelenom lisnatom povrću kao što su špinat i blitva; u narančastom voću dinji, kruški, jabuci, šparogama, avokadu, mangu i sl.

Povrće u kojem ima beta karotena

Beta karoten je prvi puta izoliran iz mrkve 1830. Godine, a prvi zapisi spominju je pred 2500 godina u staroj Grčkoj. Iako su negdašnji „rođaci“ mrkve bila čak i ljubičaste boje, na tržnicama i trgovinama s povrćem možemo kupiti narančastu i žutu mrkvu.

Danas ga možemo pronaći i u ljekarnama kao suplement, koji može biti sintetiziran, ali i dobiven prirodnim putem te tada na ambalaži mora postojati deklaracija na kojoj piše iz kojeg je voća ili povrća dobiven. Vitamin A dobiven je iz beta karotena, a upravo on ima zaštitnu ulogu jer djeluje na mlade stanice u dubljim slojevima kože i sluznice tako što im pomaže da sazriju te zamijene stare i odumrle stanice, a osim na kožu ovakav učinak ima i na stanice pluća, crijeva, mokraćnih puteva i štitnjače.

Redovita konzumacija smanjuje rizik od srčanog udara za 60%, a beta karoten poznat je i kao pomagač u prevenciji raka – jak je antioksidant koji ne može izliječiti nastale tumore, ali uvelike reducira njihov nastanak. Postoji samo jedan izuzetak, kada je dokazano da sintetizirani beta karoten može pozitivno utjecati na nastanak raka grla i pluća kod pušača, stoga bi ga oni trebali izbjegavati i konzumirati isključivo prirodni.

Beta karoten pomaže i kod „noćnog sljepila“ te prevelike osjetljivosti na sunčevu svjetlost, kada je oku potrebno više vremena kako bi se na nju priviknulo, kada konstantno lošije vidi ili ne može bez sunčanih naočala. Preporučuje se i kod osoba oboljelih od AIDS-a te alkoholičarima. S uzimanjem bi trebali pripaziti jedino dijabetičari kojima se ne preporuča unos bez konzultacije s liječnikom.

Osobe koje dnevno unose pet raznovrsnih obroka u organizam, bogatih voćem i povrćem ne moraju uzimati dodatne količine niti suplemente jer se smatra kako je 10- 60 mg dnevno potrebno kako ne bi došlo do deficita. S obzirom na ubrzani i nezdravi način života, koji većina ljudi vodi u današnje vrijeme, često te potrebe nisu zadovoljene.

Istraživanja pokazuju kako gotovo 50% stanovnika ne uzima dovoljne količine beta karotena. Povećanim unosom njegova se apsorpcija smanjuje. Vezuje se uz masti pa se tako najviše skladišti u mastima, a nalazi ga se i u jetri, plućima i prostati.

Ipak, iako mnogima on nedostaje, kada se krene namjenski s uzimanjem, naročito prije ljeta zbog trčanja za tamnom bojom kože, može doći i do pretjeranog konzumiranja. Iako ono ne utječe negativno na organizam, u takvim situacijama koža poprima narančastu boju, ali ova pojava prolazi čim se smanji unos istog ili poveća konzumacija vitamina E koji snižava njegovu razinu.

Beta karoten i mrkva

Pojavu narančaste kože možemo primjetiti i kod dojenčadi koja započinju s dohranom jer je mrkva jedna od prvih namirnica koju mogu jesti, čak i u različitim kombinacijama pa se jede prilično učestalo.

Bez obzira odlučite li se za sintetski ili prirodni beta karoten, nemojte zaboraviti prije sunčanja nanijeti kremu sa zaštitnim faktorom jer je uv zračenje prejako da vas samo on može zaštititi, čak i ako se sunčate prije 11h ujutro i nakon 17h.

Objavljeno 17.05.2013.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
23
3
Podijeli s prijateljima!