7 najgorih namirnica za zdravlje vaše štitnjače

Image

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, danas u svijetu oko 250 milijuna ljudi boluje od bolesti štitnjače. Ove bolesti zauzimaju drugo mjesto među endokrinološkim bolestima, a najučestalija bolest iz ove skupine je dijabetes.  

Štitnjača ili štitna žlijezda je organ u obliku leptira koji se nalazi na donjem dijelu vrata te koji otpušta hormone koji sudjeluju u metabolizmu, rastu, otkucajima srca, unutarnjoj temperaturi i nizu drugih procesa. U slučajevima nepravilnog rada štitnjače, niz je promjena koje se zamjećuju u funkcioniranju organizma.

Bolesti štitnjače dolaze u dva oblika: hipotireoza i hipertireoza. Hipotireoza je stanje u kojem štitnjača ne ispušta dovoljno hormona, dok u stanju hipertireoze dolazi do proizvodnje previše hormona od strane štitnjače. Najčešći simptomi hipotireoze su umor, debljanje, depresija i osjetljivost na hladnoću. Najčešći simptomi hipertireoze su nervoza, mršavljenje, osjetljivost na toplinu, nervoza i nepravilan rad srca.

stitnjaca

Bolesti štitnjače povezane su s genetskim predispozicijama, ali i pojačanim stresom, zagađenjem i lošom prehranom. U nastavku članka vam donosimo 7 namirnica koje najgore utječu na rad štitnjače te vam svakako savjetujemo da ih izbacite s prehrane ako imate problema sa štitnjačom.

1. Brza hrana

Štitnjača koristi jod koju unosimo hranom za proizvodnju hormona T3 i T4. štitnjača je jedini organ u ljudskom tijelu kojem je potreban ovaj mineral. Niz je razloga zbog kojih se savjetuje brzu hranu izbaciti iz prehrane, a ovo je samo jedan od njih: brza hrana ima visok udio soli, a jako malen udio joda.

2. Prerađena hrana

Isto kao i brza hrana, i prerađena hrana ima jako visok udio natrija, a jako nizak udio jodirane soli. Obratite pozornost na deklaracije, vidjet ćete da ćete komadom prerađene hrane unijeti jako veliku količinu soli (pogledajte postotak prema preporučenoj dnevnoj količini).

Hrana s visokim udjelom natrija povećava rizik od visokog krvnog tlaka i kardiovaskularnih bolesti, a ako većinu natrija dobivate iz prerađene hrane, sigurno nećete unijeti dovoljne količine važnog joda.

prerađevine

3. Namirnice koje sadrže gluten

Celijakija je bolest kod koje ljudski organizam nije sposoban apsorbirati gluten iz žitarica kao što su pšenica, raž i ječam. Iako znanstveno nije potvrđen razlog, osobe koje imaju celijakiju imaju i jako visok rizik od bolesti štitnjače. Stoga, svima koji imaju problema sa štitnjačom svakako trebaju izbjegavati namirnice koje sadrže gluten.

4. Soja

Studije o utjecaju soje na zdravlje su različite, no zdravlje svakako nije poligon za testiranje namirnica, pa one s dvojbenim djelovanjem svakako treba svesti na minimum. Prema nekim studijama soja utječe na slabiju apsorpciju joda u štitnjači, pa ako je unos joda smanjen, soja svakako može povećati rizik od razvoja bolesti štitnjače.

No, umjerena konzumacija soje i dostatan unos joda svakako smanjuju rizik od bolesti štitnjače pa soju nije potrebno potpuno izbjegavati, ali se savjetuje konzumirati je tek povremeno.

5. Organi životinja

Organi životinja kao što su jetra, bubrezi i pluća imaju visok udio lipoičke kiseline koja utječe na smanjenje upalnih procesa i poboljšane kognitivne funkcije. No, ta ista lipoička funkcija može negativno utjecati na rad štitnjače. Posebno  se savjetuje izbjegavati ove namirnice osobama koje su na terapiji za bolesti štitnjače jer može doći do negativnog utjecaja na djelovanje lijeka.

meso

6. Kupusasto povrće

Kupusasto povrće kao što je kupus, brokula, kelj ili cvjetača bogati su vlaknima i vitaminima i mineralima i uključuje ih svaka zdrava prehrana. No, oni se razlikuju od drugog povrća po jednom sumpornoj kemikaliji imena glukozinolat koju sadrže, a koju se povezuje sa sprječavanjem razvoja malignih tkiva.

No, ako vam u organizmu nedostaje joda, svakako treba izbjegavati ovo kupusasto povrće jer probava ovih namirnica smanjuje sposobnost štitnjače da koristi jod.

7. Slatkiši

Rafinirani šećeri su prvi neprijatelj zdravlja. Ne samo da doprinose debljanju i pretilosti, već i pojačavaju upalne procese u organizmu te povećavaju rizik od kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa i uništavaju zube.

U slučajevima kada štitnjača nedovoljno radi dolazi do usporavanja metabolizma, što može dovesti do debljanja čak i kada ne jedete šećere. No, ako jedete šećere, pogotovo u većim količinama, očekujte rast na vagi. Smanjenje unosa šećera je jedan od najvažnijih koraka u poboljšanju zdravlja i smanjenje negativnog utjecaja na štitnjaču.

Za razliku od niza drugih poremećaja ili bolesti, s bolestima štitnjače možete normalno živjeti. Uz redovnu terapiju i jednostavne intervencije u prehrani, problemi sa štitnjačom su tegobe koje ne umanjuju kvalitetu života niti ograničavaju u uobičajenom svakodnevnom funkcioniranju.

Objavljeno 17.07.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
23
4
Podijeli s prijateljima!