10 znanstveno dokazanih prednosti uzimanja whey proteina
Prehrana

10 znanstveno dokazanih prednosti uzimanja whey proteina

Protein sirutke je jedan od studijama najproučavanijih dodataka prehrani, a jedan od razloga je i njegova učinkovitost te dobrobiti koje doprinosi korisnicima. S obzirom na nutritivnu vrijednost proteina sirutke, njegovu biodostupnost i učinke, radi se o proizvodu s mnogim zdravstvenim učincima.

Donosimo vam 10 zdravstvenih prednosti uzimanja proteina sirutke koje su potvrđene studijama provedenima nad ljudima.

1. Sirutka je izvor visokokvalitetnih proteina

Protein sirutke je proteinska frakcija sirutke, odnosno tekućina koja se dobiva odvajanjem od mlijeka tijekom proizvodnje sira. Protein sirutke je kompletan, visokokvalitetan protein koji sadrži sve esencijalne aminokiseline.

Dodatno, protein sirutke ima visoku razinu probavljivosti, te se vrlo brzo apsorbira u crijevima, znatno brže od drugih vrsta proteina. Prema studiji objavljenoj u Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, brzina apsorpcije proteina unesenih hranom ili dodacima prehrani utječe na sintezu proteina, njihovo razbijanje i odlaganje.

Točnije, brzina probave proteina i apsorpcije aminokiselina iz crijeva ima značajan utjecaj na anabolizam proteina u organizmu nakon svakog obroka. Analogno kao i kod metabolizma ugljikohidrata, brzi i spori proteini utječu na metabolički odgovor nakon obroka. Protein sirutke izazvao je, potvrđeno je, najbolji metabolički odgovor te se najbrže apsorbirao, u usporedbi s proteinom mlijeka i kazeinom.

Zbog navedenih kvaliteta, protein sirutke je jedan od najkvalitetnijih proteina, a ako birate po vrsti, onda je koncentrat najjeftiniji, ali i protein najslabije kvalitete i biodostupnosti, dok su izolat i hidrolizat proteini više kvalitete.

2. Protein sirutke doprinosi mišićnom rastu

proteini

Mišićna masa, prirodno, opada s godinama. Dodatno, ovaj negativan proces je praćen povećanjem masnog tkiva te povećanim rizikom od razvoja niza kroničnih bolesti, među kojima prednjače kardiovaskularne bolesti i dijabetes.

Ipak, ova negativna promjena u tjelesnoj kompoziciji može biti djelomično usporena, spriječena ili pokrenuta u suprotnom smjeru kombinacijom treninga snage i primjerene prehrane. Naime, trening snage u kombinaciji s unosom visokoproteinske hrane ili proteinskih dodataka prehrani, potvrdila je studija objavljena u Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care, utječe na preventivne strategije usporavanja navedenih negativnih procesa povezanih sa starenjem.

U zaključku studije stoji da je za sprječavanje mišićnog propadanja povezanog sa starenjem nužno prilagoditi prehranu, te unositi dovoljne količine proteina, kako hranom, tako i dodacima prehrani. Kliničari ističu da je potrebno u svakom obroku imati dovoljnu količinu proteina, a da se sinteza proteina maksimizira kod starijih osoba preporučuje se unos 25-30 g visokokvalitetnih proteina po obroku.

Znanstvenici ističu da je upravo protein sirutke visokokvalitetan izvor proteina, bogat aminokiselinom razgranatog lanca leucinom. Upravo je leucin aminokiselina s najsnažnijim anaboličkim učinkom. Zbog navedenoga, protein sirutke je učinkovit u sprječavanju mišićnog gubitka povezanog sa starenjem, ali i povećanjem snage i poboljšanjem fizičkog izgleda i kompozicije tijela. Također, studija objavljena u The American Journal of Clinical Nutrition, potvrdila je da je protein sirutke bolji po učinku na mišićni rast, od drugih izvora proteina, poput kazeina ili soje.

3. Protein sirutke može utjecati na sniženje krvnog tlaka

Povišen krvni tlak (hipertenzija) je jedan od vodećih faktora rizika za razvoj kardiovaskularnih bolesti. Upravo su ove bolesti prve po broju smrtnosti u svijetu, pa je snižavanje rizika od njihovog razvoja, posljedično, utjecaj na kvalitetu života i dugovječnost.

Brojne su studije potvrdile povezanost unosa namirnica mliječnog porijekla sa sniženim krvnim tlakom. Studija objavljena u The American Journal of Clinical Nutrition, potvrdila je da redovni unos mliječnih proizvoda koji sadrže bioaktivne peptide s aktivacijskim učincima na određene enzime (angiotenzin-konvertirajuće enzime) utječe na regulaciju hipertenzije kod osoba s povišenim krvnim tlakom.

U slučaju proteina sirutke, peptidi koji utječu na angiotenzin-konvertirajuće enzime se zovu laktokininima, a i više studija provedenih na životinjama je pokazalo njihove pozitivne učinke na snižavanje krvnog tlaka, također kod životinja s povišenim krvnim tlakom.

4. Protein sirutke može utjecati na dijabetes tipa 2

proteini

Dijabetes tipa 2 je kronična bolest karakterizirana visokom razinom šećera u krvi i neprimjerenom funkcijom inzulina. Inzulin je hormon kojem je zadatak poticanje dopremanja šećera iz krvi u stanice, održavajući ga na dozvoljenim, zdravim razinama.

Prema provedenim studijama, protein sirutke je učinkovit u regulaciji šećera u krvi, potičući porast inzulina i osjetljivost na njegove učinke. Studija objavljena u časopisu Obesity pokazala je da uzimanje proteina sirutke kao dodatka prehrani poboljšava razinu krvnog tlaka i vaskularne funkcije od pretilih ispitanika.

U usporedbi s drugim izvorima proteina, poput bjelanjaka ili ribe, protein sirutke ima značajne prednosti na regulaciju šećera u krvi. Prema studiji objavljenoj u Diabetes Care, učinci koje ima protein sirutke mogu se usporediti s učincima lijekova za dijabetes, poput sulfonilureje. Rezultat toga je da se protein sirutke može koristiti u liječenju dijabetesa tipa 2.

5. Protein sirutke smanjuje upalne procese u organizmu

Upala je vrsta tjelesne reakcije i odgovora na oštećenja koja proživljava. Kratkotrajni upalni procesi su pozitivni za ljudski organizma, ali u određenim okolnostima postaju kronični. Kronične upalne su opasne za zdravlje, i faktor su rizika za brojne bolesti.

Velika studija objavljena u Nutritients pokazala je da visoke doze proteina sirutke značajno smanjuju C-reaktivne proteine (CRP), ključne markere upalnih procesa u organizmu.

6. Protein sirutke smanjuje učinke upalnih bolesti crijeva

Upalna bolest crijeva je stanje karakterizirano kroničnim upalama u sluznici probavnog trakta. Ovo je zajednički naziv za Crohnovu bolest i ulcerozni kolitis.

U studijama provedenima na ljudima i glodavcima, dokazano je da suplementacija proteinom sirutke ima pozitivne učinke na upalne crijevne bolesti. Točnije, studija objavljena u Journal of Dairy Science potvrđuje da pozitivne učinke na smanjenje ovih upalnih procesa pokazuju aminokiseline treonin i cistein, koje nalazimo u proteinu sirutke.

7. Protein sirutke može pojačati antioksidativni potencijal organizma

proteini

Antioksidansi su supstance koje se bore protiv oksidacije u organizmu, reducirajući oksidativni stres i smanjujući djelovanje nusprodukta oksidacije, slobodnih radikala, koje se smatra odgovornima za rizik od razvoja niza kroničnih bolesti.

Jedan od najvažnijih antioksidansa u ljudskom organizmu je glutation. Za razliku od većine antioksidansa koje dobivamo iz prehrane, glutation se proizvodi u ljudskom organizmu. Proizvodnja glutationa ovisi o postojanju nekoliko aminokiselina, poput primjerice cisteina, koji je često u malim količinama dostupan.

Zbog navedenoga, hrana ili dodaci prehrani bogati cisteinom, kao što je protein sirutke, povećavaju prirodni obrambeni antioksidativni potencijal organizma, potvrdila je i studija objavljena u The Journal of Nutrition. Naime, protein sirutke, zaključeno je, smanjuje oksidativni stres te povećava razine glutationa.

8. Protein sirutke može imati pozitivne učinke na masnoće u krvi

Visok kolesterol, posebno LDL („loš“) kolesterol, rizičan je faktor za razvoj bolesti srca. U studiji provedenoj na pretilim pojedincima, 54 grama proteina sirutke na dan, uzimana u periodu od 12 tjedana, dovela su do značajnog smanjenja ukupnog i LDL kolesterola, stoji u zaključku studije objavljene u časopisu Obesity.

9. Protein sirutke je jako zasitan pa može smanjiti osjećaj gladi

proteini zena

Sitost je osjećaj punosti koju osjećamo nakon unosa hrane. Suprotan je osjećaju gladi i praznine i trebao bi zatomiti osjećaj želje za hranom. Jasno je da je neka hrana zasitnija od druge, a ta karakteristika djelomično ovisi i o makronutrijentima (proteini, ugljikohidrati i masti) od kojih je namirnica sačinjena.

Od tri makronutrijenta, proteini su najzasitniji stoji u zaključku studije objavljene u The American Journal of Clinical Nutrition. No, nemaju svi izvori proteina jednak utjecaj na osjećaj sitosti: protein sirutke je zasitniji od drugih izvora proteina, poput kazeina ili soje. Ova karakteristika je važna za one koji žele unijeti manje kalorija i izgubiti višak kilograma.

10. Protein sirutke može pomoći u gubljenju kilograma

Povećan unos proteina je dobro poznat segment strategije gubljenja kilograma. Kako stoji u zaključku studije objavljene u American Journal of Clinical Nutrition, prehrana bogata proteinima, a s niskim udjelom ugljikohidrata pozitivno utječe na tjelesnu masu i kompoziciju, neovisno o energetskom unosu, što je pozitivan segment metaboličkih prednosti ovakve vrste prehrane.

Unos veće količine proteina, potvrđeno je, potiče topljenje masnog tkiva na tri razine:

  • Smanjenjem apetita, što vodi do manjeg kalorijskog unosa hrane
  • Ubrzavanjem metabolizma, što pomaže korištenju veće količine kalorija, i
  • Održavanjem mišićne mase u vrijeme gubljenja viška kilograma.

Protein sirutke se pokazao posebno učinkovitim i ima superiorne efekte na topljenje masnog tkiva, u usporedbi s drugim vrstama proteina.

Najveću ponudu whey proteina u Hrvatskoj možete pronaći u fitness.com.hr webshopu.

proteini

Reference:

Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrère B. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.

Hartman JW, Tang JE, Wilkinson SB, Tarnopolsky MA, Lawrence RL, Fullerton AV, Phillips SM. Consumption of fat-free fluid milk after resistance exercise promotes greater lean mass accretion than does consumption of soy or carbohydrate in young, novice, male weightlifters. The American Journal of Clinical Nutrition. 2007 Aug;86(2):373-81.

Kimball SR, Jefferson LS. Signaling pathways and molecular mechanisms through which branched-chain amino acids mediate translational control of protein synthesis. 2006 Jan;136(1 Suppl):227-31.

Krieger JW, Sitren HS, Daniels MJ, Langkamp-Henken B. Effects of variation in protein and carbohydrate intake on body mass and composition during energy restriction: a meta-regression 1. American Journal od Clinical Nutrition. 2006 Feb;83(2):260-74.

Ma J, Stevens JE, Cukier K, Maddox AF, Wishart JM, Jones KL, Clifton PM, Horowitz M, Rayner CK. Effects of a protein preload on gastric emptying, glycemia, and gut hormones after a carbohydrate meal in diet-controlled type 2 diabetes. Diabetes Care. 2009 Sep;32(9):1600-2.

Paddon-Jones D, Rasmussen BB. Dietary protein recommendations and the prevention of sarcopenia. Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care. 2009 Jan;12(1):86-90.

Pal S, Ellis V. The chronic effects of whey proteins on blood pressure, vascular function, and inflammatory markers in overweight individuals. Obesity (Silver Spring). 2010 Jul;18(7):1354-9.

Seppo L, Jauhiainen T, Poussa T, Korpela R. A fermented milk high in bioactive peptides has a blood pressure-lowering effect in hypertensive subjects. The American Journal of Clinical Nutrition. 2003 Feb;77(2):326-30.

Sprong RC, Schonewille AJ, van der Meer R. Dietary cheese whey protein protects rats against mild dextran sulfate sodium-induced colitis: role of mucin and microbiota. Journal of Dairy Science. 2010 Apr;93(4):1364-71.

Zhou LM, Xu JY, Rao CP, Han S, Wan Z, Qin LQ. Effect of whey supplementation on circulating C-reactive protein: a meta-analysis of randomized controlled trials. Nutrients. 2015 Feb 9;7(2):1131-43.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 1 komentara na ovu temu
Forum
Svi komentari na temu: 10 znanstveno dokazanih prednosti uzimanja whey proteina

Šteta što me whey tolko napuhne da izgledam ko da sam trudna 9 mjeseci... Prebacila sam se na biljne proteine, koristim ih već 2 tjedna i nema napuhanosti....
Esdeath
28.08.17. u 20:49
line
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 22.08.2017
Piše:
Zorana Jagodić