Što dobro možete naučiti od onih koji jedu "čisto"?

Image

Ako ste ikada imali partnera, prijatelja, rođaka, kolegu na poslu ili bili na neki način u blizini osobe koja "pazi što jede", "jede zdravo" ili "jede čisto", tada ste se zacijelo susreli sa situacijama u kojima ta osoba odbija namirnice u kojima svi ostali uživaju, ali i vrlo često - vadi svoje posudice s hranom i jede svoje obroke, ponekad i u točno određeno vrijeme.

Osobe koje "jedu čisto" prate svoj prehrambeni plan, osmišljen prema zadanim fitness (sportskim) ili zdravstvenim ciljevima, što često zahtijeva vaganje hrane, obroke u točno određeno vrijeme te bez gotovo imalo mogućnosti odmicanja od zadanoga plana.

Često te osobe budu prozvane čudacima u društvu i predbacuje im se što se "ne opuste" jer "od tog jednog kolača im neće ništa biti". No, čak i ako ne želite paziti što jedete i slijediti neka od pravila koja postoje kod onih koji se odluče za takvu vrstu prehrane, postoji nekoliko karakteristika tih ljudi koje je dobro usvojiti.

zdrava hrana

1. Osobe koje jedu "čisto" nisu sklone emocionalnom prejedanju

Neuroznanstvenik Stephan Guyenet u svojoj knjizi "The Hungry Brain" ističe kako je jedan od glavnih faktora (ako ne i najvažniji faktor) koji potiče unos hrane i kontrolira neće prehrambene navike, osjećaj nagrade koji nam hrana daje. Pojednostavljeno, što neku namirnicu više osjećamo kao "nagradu", to ćemo je učestalije konzumirati.

Dvije glavne karakteristike koje određuju nagrađivanje hranom su energetska gustoća namirnice i okus.

Energetska gustoća hrane

Energetska gustoća označava količinu kalorija koje sadrži gram pojedine namirnice. Dakle, što je namirnica energetski gušća, to više kalorija unesete svakim zalogajem.

Namirnice se nalaze u širokom rasponu energetske gustoće, primjerice od maslinovog ulja koje ima 900 kcal u 100 grama do onih koje imaju jako nisku energetsku gustoću (celer ima samo 16 kcal u 100 grama).

Energetska gustoća je jedna od karakteristika hrane koja nas potiče da više jedemo. Naime, sjetite se kad ste zadnji put pojeli nešto što je energetski gusto (primjerice, bademe). Nije li vam to dalo osjećaj da želite više, puno intenzivnije nego što bi to učinio celer ili recimo, brokula?

celer

Stoga, prehrana koja je bogata namirnicama koje su u razredu niske energetske gustoće su puno bolje za kontrolu unosa kalorija, a time i održavanja tjelesne težine ili gubitka viška kilograma.

Prednost prehrane koju nazivamo "čistom" jest da se većinom sastoji od namirnica koje imaju nisku energetsku gustoću. S obzirom na to da je ovo jedan od ključnih aspekata kontrole unosa hrane, odlukom da jedete "čisto" smanjuje se unos energetski gustih namirnica i snižava ukupan kalorijski unos te doživljaj hrane kao nagrade. Oba ova aspekta smanjuju i opasnost od prejedanja.

Okus hrane

Uz energetsku gustoću, druga karakteristika hrane koja povećava doživljaj hrane kao nagrade jest njezin okus. Pojednostavljeno, okus hrane je razina ugode koju određena hrana kod vas izaziva.

dorucak

Karakteristike hrane koje povećavaju/poboljšavaju njezin okus su:

  • slatkoća
  • slanost
  • masnoća
  • kalorijska gustoća

Što je hrana boljeg okusa, to je veća opasnost da ćete je konzumirati i kad niste gladni ili ćete nastaviti jesti i kada više niste gladni. Primjerice, zamislite situaciju u kojoj ste pojeli večeru, nakon koje ste objektivno siti, ali netko pred vas stavi fini čokoladni brownie i posudicu kuhane brokule. Za čime ćete posegnuti?

slatkisi

Kada govorimo o namirnicama koje se uklapaju u "čistu prehranu" i onima koje nisu dio tog plana, jasno je da ove iz druge skupine imaju puno više gore navedenih karakteristika hrane, a upravo to je ono što ih čini i lakšima za posegnuti za njima. Zbog toga, namirnice poput grickalica, slatkiša, čokoladica i slučajno, često su napravljene tako da imaju jako dobar okus.

Dakle, odabirom namirnica koje nisu prebogatoga okusa, svakako ćete pospješiti borbu protiv prejedanja i unosa nepotrebnih kalorija.

2. "Čista" prehrana poboljšava osjećaj sitosti

Uz doživljaj hrane kao nagrade, drugi važan aspekt prehrane je kako funkcioniraju signali gladi koje naše tijelo stvara. Zasitnija hrana nas čini sitijima i punijima duži vremenski period.

Ono što pojedinu namirnicu čini zasitnom su proteini, vlakna i udio vode. Primjerice, među najzasitnijim namirnicama nalaze se krumpir, odrezak, zobena kaša, jabuke i naranče. Istovremeno, najmanje zasitne su namirnice poput čokoladica, kroasana, krafni, čipsa i kikirikija. Stoga, iz ova dva popisa je jasno da "čista" hrana daje puno brže osjećaj sitosti od one koju smatramo nezdravom i ne nalazimo na jelovniku onih koji "jedu čisto".

salata

3. Osobe koje jedu "čisto" kontroliraju kalorije u željenom volumenu

Ako uzmemo u obzir da "čista" hrana ne potiče na emocionalno prejedanje niti služi za zadovoljenje osjećaja nagrade te poboljšava osjećaj sitosti, može se doći do jednostavnog zaključka da je dodatna prednost ove prehrane što osoba koja se tako hrani puno lakše može kontrolirati kalorijski unos i držati ga u željenim okvirima.

Naravno, "čista" prehrana može također dovesti do nakupljanja viška kilograma, jer se i s ovom prehranom može postići kalorijski suficit, a i namirnice poput orašastih plodova, maslinovog ulja i slično svrstavaju se u "čiste", a kalorijski su jako bogate. Stoga, vodite računa o kvalitetnim namirnicama, ali i njihovom kalorijskom zbroju i zdrava i "čista" prehrana će biti vaš suradnik u održavanju vitke linije i zdravlja.

Objavljeno 20.05.2017.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
7
2
Podijeli s prijateljima!