Psihologija treninga: Zašto je važno imati dobro postavljene ciljeve?

Image

"Jesu li ciljevi zaista toliko bitni, ili je dovoljno vježbati, samo radi vježbanja?", često je pitanje koje postavljaju vježbači. Mnogima su upravo ciljevi glavna motivacija za rad, ne samo kad se govori o treningu, već u svim životnim situacijama: postavljaju si ciljeve na poslu, u hobijima, u obiteljskom životu...Istovremeno, postoje oni koji nikada nisu postavili niti jedan cilj već sve rade prema trenutnom raspoloženju i željama/prioritetima.

Kad se govori s psiholozima, oni navode prednost postojanja ciljeva zbog mogućnosti planiranja, ali i pozitivnih psiholoških učinaka koje realizacija ciljeva ima na čovjeka.

Iako, i ciljeve treba znati postaviti. Naime, psiholozi ističu da je dobro imati niz kratkoročnih i ne previše općenitih ciljeva, jer u suprotnom se teško držati plana i realizirati ih u željenom obimu i intenzitetu.

Loše postavljeni ciljevi

Primjeri loših ciljeva su:

  • Izgubiti višak kilograma
  • Podići u benchu 100 kilograma
  • Dobiti više mišićne mase

Naime, nijedan od gore navedenih ciljeva nije loš, ali se radi o preopćenitim ciljevima koji se rasprše s vremenom i nema jasno određenog puta kojim će se ti ciljevi postići. Upravo ovakve ciljeve je najlakše zaboraviti i od njih odustati.

Principi u postavljanju ciljeva

Naime, ciljevi moraju biti takvi da vam je jasno kako ćete ih ostvariti. Upravo stoga, potrebno je držati se jednostavnih i jasnih principa u postavljanju ciljeva:

  • Specifično – jednostavno i jasno razumljivo.
  • Mjerljivo – postavite brojeve koji će biti najbolji pokazatelj napretka.
  • Izvedivo – u skladu s vašim mogućnostima i okolnostima.
  • Realistično – primjereno vašim sposobnostima i trenutnoj formi
  • vremenski određeno – s određenim vremenskim trajanjem i rokom.

Dakle, nakon što ste si postavili neke općenite ciljeve postavite si ova tri pitanja:

Koliko je velik vaš cilj? – je li njegova realizacija moguća u npr. 3 mjeseca? Naime, najlakše se držati ciljeva koji su ostvarivi u narednih 2-6 tjedana. Stoga, ako imate dugoročan cilj, najbolje ga je podijeliti u više manjih, kratkoročnih ciljeva.

Što je sve potrebno za ostvarenje toga cilja? – ovo se pitanje odnosi na frekventnost aktivnosti koje su potrebne za realizaciju vašeg cilja. Naime, ako je za realizaciju vašeg cilja u 4 tjedna potrebno raditi 5 treninga tjedno, a vi imate vremena za samo 3 treninga tjedno, tada vaš cilj nije realističan i trebate ga preoblikovati. Budite iskreni prema sebi i svojim mogućnostima, a opet dosegljivost cilja mora biti motivirajuća. Posebno se ovo odnosi na početnike koji si ne smiju postaviti ciljeve koje bi teško ostvarili višegodišnji vježbači. Nemojte se uspoređivati s drugima, već postavite ciljeve za koje ćete se morati pomučiti, ali koje možete realizirati sa svojim sposobnostima i vremenom koje imate na raspolaganju.

Možete li se zamisliti da ostvarujete zadani cilj? – cilj nije potrebno samo zapisati na papir već ga morate i realizirati. Jeste li zaista spremni na sve što je potrebno za njegovo ostvarenje?

Dobro postavljeni ciljevi

Stoga, gore navedeni loši ciljevi mogu prema navedenim principima biti ovako oblikovani:

  • Želim izgubiti 5 kilograma u 2 mjeseca trenirajući HIIT treninge 3 puta tjedno
  • Želim povećati bench press s 90 na 100 kilograma u 6 tjedana prateći upute koje je dao Ivan Lepčin
  • Želim dobiti 10 kilograma mišićne mase u naredna 4 mjeseca jedući 6 kvalitetnih visokoproteinskih obroka na dan te radeći treninge snage 5 puta tjedno.

Uz ovako oblikovane ciljeve, svakodnevne aktivnosti na putu ostvarenja tih ciljeva su jasniji, pa je manja mogućnost "lutanja" u ostvarenju ciljeva.

Dakle, ako želite ostvariti svoje ciljeve, bez obzira na koji segment života se oni odnose, morate isplanirati i način na koji ćete ih realizirati u nekom vremenskom periodu, a pritom oni moraju biti realno izvedivi.

Objavljeno 07.10.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
10
1
Podijeli s prijateljima!