Božićna akcija: iskoristi do 40% popusta na svih 250 proizvoda iz kategorije Zdravlje!

Indijski oraščići - riznica zdravih masti i proteina za vaš imunitet i zdravlje srca

Image

Kada bi trebalo opisati okus i teksturu indijskih oraščića, onda bi opis svakako sadržavao informaciju da su indijski oraščići manje hrskavi, a više kremasti od drugih orašastih plodova te da je njihov okus lagano slatkast i bogat.

Indijski oraščići poprijekom dolaze iz Brazila, gdje su stoljećima glasili kao delicija, a tek su u zadnjih nekoliko desetljeća postali poznati širom svijeta zbog svojeg izvrsnog okusa i niza zdravstvenih benefita.

Indijske oraščiće vrlo je jednostavno konzumirati, može ih se jesti sirove, drobljene do maslaca ili paste ili kao dio nekih salata, umaka ili drugih obroka.

indisjki orascici

Indijski oraščići rastu na vazdazelenom stablu koje raste u tropskim krajevima i jako je osjetljivo na hladnoću i mraz. Tek nakon 4 godine, počinje davati svoje prve plodove. Plodovi se pažljivo bere kada su zreli, a sjemenka (oraščić) se ukloni i osuši na suncu. U svom sirovom obliku, vanjski sloj ovog voća sadrži više toksina - uključujući anakardinsku kiselinu, sličnu toksinu koji nalazimo u otrovnom bršljanu - koja se mora ukloniti prije jela.

Prčenje ili parenje oraščića uništava toksine, ali se mora provoditi vrlo oprezno jer višak dima kojim se izlažu može biti toliko opasan za ljudska pluća da može ugroziti život. Kada su dovoljno pečeni, indijski oraščići mijenjaju boju od njihove prirodne zelenkasto-sive do svijetlo smeđe ili oker, kakve ih nalazimo na policama trgovina.

Na donjoj slici pogledajte kako indijski oraščići izgledaju dok su još na stablu, dok su još uz plod i prije sušenja kojim ih se rješava toksina. 

indijski

Nutritivna vrijednost indijskih oraščića

U količini od 100 grama indijskih oraščića naći ćemo 553 kcal što ovo visokovrijedno orašasto voće čini i izvrsnim izvorom energije. Prema makronutrijentima, podjela je kako slijedi:

Masti 44 g          

  • Zasićene masne kiseline 8 g
  • Polinezasićene masne kiseline 8 g
  • Mononezasićene masne kiseline 24 g

Ugljikohidrati 30 g          

  • Dijetna vlakna 3,3 g
  • Šećeri 6 g

Bjelančevine 18 g

U ovim plodovima nalazimo pravu riznicu mikronutrijenata. Bogat su izvor vitamina B-kompleksa, te vitamina E i K te od minerala bakra, željeza, magnezija, mangana, fosfora, selena, cinka i kalija.

indijski

Zdravstveni benefiti indijskih oraščića

Bogatstvo zdravih masnih kiselina

Mononezasićene masne kiseline potvrđeno imaju pozitivne učinke na kardiovaskularno zdravlje, a upravo su indijski oraščići njihova prava mala riznica, posebno oleinske i palmitoleinske kiseline. Ove esencijalne masne kiseline pomažu smanjiti štetni LDL-kolesterol dok povećavaju dobar HDL kolesterol u krvi.

Istraživanja pokazuju da mediteranska prehrana koja je bogata upravo mononezasićenim masnim kiselinama pridonosi sprečavanju bolesti koronarnih arterija i moždanog udara te doprinose zdravom profilu lipida u krvi. Stoga redovna konzumacija indijskih oraščića doprinosi zdravlju srca i krvnih žila.

Visoke razine važnih minerala

Sa 100 grama indijskih oraščića dnevno zadovoljit ćete gotovo 100% potreba za bakrom, mineralom u tragovima koji igra važnu ulogu u nizu fizioloških reakcija u organizmu, uključujući reakcije potrebne za stvaranje energije te metabolizam željeza.

Manjak bakra u organizmu povezuje se s oslabjelim imunološkim sustavom, povećanim rizikom od kardiovaskularnih i neurodegenerativnih bolesti, poput Alzheimerove i Parkinsonove bolesti te bolesti kostiju.

Visok udio proteina

Kao i ostali orašasti plodovi i indijski oraščići su super izvor protein. Proteini u organizmu doprinose održavanju i izgradnji mišićne mase, ali i održavaju stanje sitosti što olakšava provedbu restriktivnih dijeta.

Sa 18 grama proteina na 100 grama, a manje masti od drugih orašastih plodova, indijski oraščići su izvrstan snack između glavnih obroka.

indijski

Jačanje imuniteta

Uz to što sadrže visok udio bakra, indijski oraščići su izvrstan izvor i cinka. Manjak cinka u organizmu ozbiljno ugrožava imunološki sustav, jer ovaj mineral doprinosi aktivnosti imunoregulatora i proizvodnji antioksidativnih enzima.

Izvrstan izvor antioksidansa

Antioksidansi su molekule koje doprinose smanjenju negativnog utjecaja slobodnih radikala i oksidativnog stres, koje se smatra odgovornima za razvoj niza bolesti, od upalnih procesa do nekih karcinoma. Vitamini E i K koje u velikim količinama nalazimo u indijskim oraščićima snažni su antioksidansi koji čuvaju naše zdravlje.

Smanjen rizik od nastanka žučnih kamenaca

Žučni kamenci nastaju od otvrdnutog kolesterola ili bilirubina i mogu izazvati mnoge zdravstvene tegobe. Velika studija objavljena u časopisu Nutrients provedena nad više od 80.000 žena, potvrdila je da unos orašastih plodova, poput indijskih oraščića smanjuje rizik od razvoja žučnih kamenaca za čak 25%. Stoga uživajte svaki dan u svojoj porciji indijskih oraščića.

5 ideja za obroke s indijskim oraščićima

indijski

Reference:

  1. Kris-Etherton, PM. Monounsaturated Fatty Acids and Risk of Cardiovascular Disease. Circulation. 1999;100:1253–1258
  2. Prohaska, JR. Copper. Linus Pauling Institute. 2014.
  3. Ros, E. Health Benefits of Nut Consumption. Nutrients 2010, 2(7), 652-682

Objavljeno 27.10.2018.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!