Znate li što je čičoka?
Prehrana

Znate li što je čičoka?

 „Ljepota dolazi iznutra“ – izreka je koja savršeno opisuje biljku s kojom vas danas želim upoznati.

Budimo iskreni, prvi pogled na korijen čičoke vrlo vjerojatno vam neće izazvati želju da je probate, no bez obzira na pomalo neugledan izgled svog korijena, ova biljka pripadnica obitelji glavočika i iznimno simpatičnog naziva u sebi krije mnoge potencijalne dobrobiti. O njima se nažalost ne priča previše ili se pak uspiju sakriti pod mnogim neobičnim varijantama imena da na prvi pogled ni ne prepoznamo da se radi o istoj.

Kako izgleda čičoka?

Gomoljasti suncokret, jeruzalemska artičoka, topinambur, divlji krumpir, morska repa, suncogled samo su neki od njenih drugih naziva, no najčešće je ipak znamo i prepoznajemo kao – čičoku.

cicoka

Samu biljku nije teško zamijetiti pa tako u kojem god dijelu svijeta živjeli prepoznati će te je po visokoj stabljici i velikim žutim cvjetovima. Ako vas podsjeća na suncokret niste daleko od istine – čičoka zaista pripada vrsti suncokreta, a danas se, iako je izvorno potekla iz Amerike, uzgaja diljem svijeta radi jestivosti i ljekovitosti njenih slatkih gomoljastih korijena koji su sredinom 18. stoljeća poslužili kao stočna hrana, ali i kao zamjena za krumpir u kmnogim zemljama srednje Europe.

Zašto čičoka?

Zbog sličnog okusa s krumpirom i dan danas služi kao dostojna mu zamjena, a ono što čini najveću razliku u odnosu na taj popularni gomolj je to što čičoka umjesto škroba za skladište energije koristi inulin što je, uz nisku energetsku vrijednost, čini idealnom za populaciju dijabetičara, kao i svih onih koji se bore s viškom težine.

cicoka

Inulin se nalazi u središtu priče kad je riječ o specifičnosti ove namirnice jer je neupitno sastojak koji čičoki daje najveću vrijednost. Naime, on se procesom hidrolize umjesto u glukozu pretvara u fruktozu što povoljno utječe na razinu šećera u krvi te čičoku stavlja na listu namirnica izuzetno niskog glikemijskog indeksa.

Također, zbog nemogućnosti razgradnje i apsorpcije u želucu, nakon konzumacije ovaj polimer fruktoze odlazi u crijeva gdje poput ostalih probiotika stimulira razvoj dobrih bakterija ključnih za proces eliminacije štetnih mikroorganizama i općenito za održavanje zdravlja crijeva. Zbog toga je čičoka, kako je već navedeno, blagoslov za probavni sustav većine ljudi, a uz to slovi za idealnu namirnicu za one koji vode računa o razini šećera u krvi.

Možda se sada pitate zašto čičoka nije blagoslov za sve? Treba uzeti u obzir osjetljivost crijeva pa je tako prije konzumacije bitno imati na umu da pojedinci koji imaju određenih problema s probavnim sustavom znaju imati neugodne reakcije od inulina (nadimanje, bolovi u crijevima, plinovi) te tako i ova namirnica, kao i sve druge, za nekog predstavlja lijek, a za drugog nešto što ostavlja neugodne posljedice.

cicoka

Nutritivna vrijednost čičoke

Još jedan razlog zašto bi je dijabetičari, ali i svi pobornici zdravog načina života, trebali koristiti činjenica je da se čičoka diči vrlo niskom kalorijskom vrijednošću (72 kcal/100g), s nimalo masnoća i obiljem nutrijenata pa je tako smatramo izvorom važnih minerala i to prvenstveno kalija kojim obiluje i kome može zahvaliti svoj pozitivan utjecaj na tlak.

Osim toga, čičoka obiluje fosforom, kalcijem, magnezijem, željezom, a i vitaminima A, C, D te vitaminima B skupine, te je vrijedan izvor esencijalnih aminokiselina.

Osim netom spomenute uloge po kojima je najprepoznatljivija, čičoka bilježi pozitivne učinke u:

  • regulaciji tlaka
  • smanjivanju kolesterola i triglicerida
  • neutralizaciji toksina i teških metala
  • regeneraciji tkiva i normaliziranju crijevne mikroflore
  • smanjenju apetita
  • povećanju apsorpcije kalcija i magnezijevih iona
  • prevenciji i liječenju reumatskih bolesti
  • poticanju snažnog antibakterijskog, antioksidativnog i diuretskog djelovanja
  • prevenciji i liječenju alergija, osteoporoze, anemije te bolesti krvi i krvnih žila
  • jačanju imuniteta, zaštiti zdravlja srca i u prevenciji zloćudnih crijevnih bolesti
  • smanjivanju bora

cicoka

Ovaj popis mogao bi se širiti i dalje, no iz navedenog je dovoljno očito koliko jak utjecaj čičoka ima na cijelo tijelo. Ne vjerujete? Onda je vrijeme da sami isprobate!

Neće vam trebati puno vremena za pripremu jer je nije potrebno termički obrađivati pa je možete jesti sasvim sirovu što čuva njena ljekovita svojstva. Tako je možete iskoristiti kao dio ukusne salate, ili njome obogatiti razne juhe i variva, a s nama slobodno možete podijeliti i vaše ukusne varijante!

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 19.11.2018
Piše:
Martina Banić