Vitaminski suplementi - koliko su zaista korisni?

Image

Pred nekih četrdesetak godina, kada je i u jednom tada popularnom filmu izišla scena u kojoj astronauti za ručak jedu tabletice sa sintetiziranim vitaminima, mineralima i ostalim nutricionističkim sastojcima potrebnim za život, vitaminski suplementi činili su se (i bili su) znanstvena fantastika. Današnja užurbanost života, odnosno nedostatak vremena te manjak vitamina u namirnicama nameću vitamine i minerale "iz bočice" kao nešto obavezno kako bi nam imunitet funkcionirao bez problema.

Velika većina nas počne s konzumacijom vitamina kao dodatak prehrani nakon različitih bolesti, za jačanje organizma uz treninge i veće napore te kao dodatak prehrani osiromašenoj vitaminima za jačanje imuniteta. Koliko vremena nam je potrebno da uz doručak ogulimo i pojedemo naranču, a koliko da samo progutamo tabletu sa čašom vode i zaboravimo na vitamine do kraja dana te imamo luksuz priuštiti si ručak u uredu iz obližnjeg fast fooda, čiji su jedini "povrtni sastojci" pelati i gljive sa pizze i pomfri.

Koje odabrati?

Među prepunim policama različitih proizvođača nameće se gotovo prevelik izbor šumećih, u tabletama u sirupima ili fluidima; za djecu, za starije i mlađe; izolirani pojedini vitamini ili minerali poput vitamina A, D, E ili K, željeza ili magnezija čije bi uzimanje moralo biti pod liječničkim nadzorom. Pretjerana upotreba određenih vitamina i minerala može naškoditi vašem organizmu, čak uzrokovati veće probleme. Prije nego napravite krvnu sliku uz obaveznu konzultaciju s liječnikom izbjegavajte police sa suplementima koje neznate dozirati. Nemojte gutati tablete željeza samo zato jer vam se čini da ste umorni; umor ne znači nužno anemiju i nedostatak željeza, a može značiti preveliku količinu nekog drugog vitamina ili minerala u organizmu kojeg ste do sada uzimali bez kontrole.

Koliko imaju efekta?

Neka novija istraživanja upućuju na to da pretjerano korištenje ima čak štetnih efekata dok neka sugeriraju da od vitamina iz bočica nema nikakve koristi. Postoje također informacije kako naše tijelo nije u stanju prepoznati sintetičke vitamine te ih niti ne apsorbira iz organizma. Neke od studija pokazuju da pretjerano konzumiranje nekih suplemenata poput beta karotena, vitamina E i A, povećavaju smrtnost, dok konzumacija A i E mogu omesti i prirodni imunitet.

Vitamin E

Dugo se smatralo da vitamin E posjeduje antioksidativna svojstva, može spriječiti pojavu raka prostate, utjecati na dijabetes i spriječiti pojavu bolesti srca i krvožilnog sustava. Pomnijim istraživanjima, znanstvenici su došli do zaključka kako se vitamin E zadržava u organizmu rastvarajući se u masti, a pojava raka kod konzumenata koji unose više od preporučene dnevne doze od 15 mg se povećala. Također, nije utjecao na dijebetes niti smanjio bolesti srca. Posebnu napomenu navodimo za konzumaciju ovog vitamina u trudnoći kad konzumacija veća od dozvoljenih dnevnih preporučenih količina može naškoditi razvoju srčanih mana kod bebe.

Vitamin C

Još jedan poznati antioksidant, vitamin C, poznat je kao jedini kojeg ne možemo imati previše u organizmu jer se višak putem urina izlučuje iz organizma. Ipak, novija saznanja otkrivaju šokantne podatke za oboljele od malignih bolesti – poput zdravih stanica, vitamin C pomaže i malignim stanicama da narastu i održe se te ih čuva od oštećenja lijekovima kojima se bolesnici liječe.

Ginko

Poznat kao lijek za krvotok, bolesti dišnog sustava i lošeg imuniteta, Ginko je još jedan od suplemenata od kojih, rečeno jezikom laika – nemamo prevelike koristi. Čak postoji rizik od unutarnjeg krvarenja, prema posljednjim saznanjima.

Folna kiselina

Nova saznanja o nekontroliranom i pretjeranom uzimanju folne kiseline govore ne samo da nema koristi već kako je štetno za plod u ranoj trudnoći, odnosno tijekom prvog tromjesečja kada može negativno utjecati na dišni sustav i infekcije inog. Posebnu je pažnju potrebno usmjeriti dakle na prepisivanje suplemenata trudnicama čija je prehrana raznovrsna te sadrži dovoljno nutrijenata sama po sebi.

Multivitamini

Unatoč skepticima, dokazano je da vitaminski suplementi imaju višestruke koristi za organizam te ih se unosi u novije piramide prehrane kao nezaobilazne dodatke. Naravno, pod obaveznom kontrolom liječnika. Nije svaka vrsta vitamina za svakog pojedinca jer, kao što smo već rekli, svaki organizam je različit počevši od građe, uzrasta do fizičke potrošnje za koju su potrebne različite količine različitih dodataka. Koristite vitamine i minerale, za navedene konzultirajte liječnika, naročito ako se nalazite u nekoj od specifičnih situacija kada konzumirate previše vitamina E, A, folne kiseline u trudnoći i u sličnim situacijama.

Objavljeno 02.03.2009.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!