Psorijaza - kako hranom i dodacima prehrani smanjiti simptome bolesti?

Image

Psorijaza je kronična, genetski uvjetovana kožna bolest koja se manifestira kao crvenilo i odebljanje kože prekriveno suhim i bijelim ljuskicama najčešće na laktovima, vlasištu i koljenima. Osim ovdje, psorijaza se može pojaviti i na trupu, ali i na svim drugim dijelovima tijela.

Iako se radi o doživotnoj bolesti od koje boluje relativno puno ljudi (1-2%), psorijazu je moguće kontrolirati liječenjem i primjerenom prehranom. Također, rizici koji povećavaju opasnost od recidiva bolesti su različite ozljede, poput posjekotina, ugriza insekata, opekotina, ali i slab imunitet. Osim toga, na psorijazu utječu i virusne ili bakterijske infekcije, neki lijekovi, alkohol, pretilost, nedostatak vitamina, stres, razni poremećaji, te različiti vanjski štetni faktori.

Uz lijekove, kao što su različite kreme na bazi kortikosteroida i druga lokalna sredstva, za kontroliranje psorijaze se preporučuje redovno i kvalitetno odmaranje i vježbanje, dobro balansirana prehrana i izbjegavanje stresa. 

psorijaza dlanovi

Gubitak viška kilograma

Studija 2014. godine objavljena u Journal of the American Academy of Dermatology istakla je povezanost pretilosti s povećanim rizikom od razvoja psorijaze. Znanstvenici su potvrdili da je viši index tjelesne masti (BMI) izravno povezan s razvojem psorijaze, ali i nizom drugih bolesti.

Iste godine u British Journal of Dermatology je objavljena studija koja potvrđuje povezanost gubitka viška kilograma i smanjenje simptoma psorijaze. Ispitanici su tijekom trajanja studije bili pod medicinskim tretmanom, ali su i redovno vježbali te su imali prilagođenu prehranu. "Ispitanici koji su izgubili najviše kilograma su imali i najbolje rezultate u smanjenju simptoma psorijaze", ističe se u zaključku studije.

U zaključku studije provedene na National Institutes of Health stoji da je "mast upalno tkivo, pa održavanje zdrave tjelesne težine i smanjenje ukupnog udjela masnog tkiva u organizmu, može rezultirati smanjenjem sustavnih upalnih procesa, a za što se vjeruje da može smanjiti simptome psorijaze".

psorijaza

Prehrana koja pomaže u smanjenju simptoma psorijaze

Kako je rečeno, psorijaza je upalna bolest, jednako kao i srčane bolesti. Stoga, smanjenje upalnim procesa u organizmu, kojim će se održati zdravlje srca, smanjit će i simptome psorijaze. Evo nekih savjeta za prehranu vezanu uz poboljšanje simptoma psorijaze:

  • Jedite ribu barem dva puta tjedno. Ribe hladnih voda, poput tune, haringe, lososa, skuše ili pastrve, sadrže visok udio omega-3 masnih kiselina koje pomažu u smanjenju rizika od razvoja kardiovaskularnih bolesti
  • Od mesa odabirite nemasno meso i perad bez kože. Pripremajte meso bez korištenja zasićenih i trans masti (biljna ulja, margarini i sl.).
  • Kuhanje je najbolji način za pripremu mesa.
  • U odabiru mliječnih proizvoda, birajte one sa smanjenim udjelom masti.
  • Limitirajte ili, još bolje, potpuno izbacite namirnice koje sadrže djelomično hidrogenizirana biljna ulja jer sadrže i tans masti.
  • Unosite u organizam maksimalno 1500 mg soli. Prilikom odabira namirnica pogledajte deklaracije i uzimajte u obzir udio soli.
  • Ograničite unos alkohola. Ako imate jaku psorijazu, pokušajte potpuno izbaciti alkohol, a ako niste spremni na potpuno odricanje, ograničite se na jedno piće na dan.
  • Razmišljajte o veličini obroka, radije jedite češće, ali u malim obrocima. Te, naravno, pokušajte izbaciti svu procesiranu i brzu hranu.

tuna

"Anti-upalna"prehrana

Na Sveučilištu Arizona je provedena studija o utjecaju prehrane koja smanjuje upalne procese i promjena životnih navika na simptome psorijaze. Kako stoji u zaključku studije, hrana koju treba izbjegavati jer je dokazano da izaziva razvoj upalnih procesa je: masno crveno meso, mliječni proizvodi, prerađena hrana, rafinirani šećeri, povrće poput krumpira, rajčice i paprike.

Istovremeno, hrana koju treba uključiti u meni je riba bogata omega-3 mastima, lanene i bučine sjemenke, maslinovo ulje i orasi te šareno voće i povrće poput mrkve, buče, slatkog krumpira, špinata, brokule, kelja, borovnica, manga, jagoda, smokava...

Gluten-free prehrana i psorijaza

Iako nema dokazane direktne veze između hrane bogate glutenom i pojačanja simptoma psorijaze, studije pokazuju da čak 25% osoba koje imaju dijagnosticiranu psorijazu su i intolerantne na gluten. Ipak, studije potvrđuju da psorijaza i celijakija (bolest uzrokovana intolerancijom na gluten) imaju isti genetski i upalni uzorak. Znanstvenici ističu da psorijaza udvostručuje rizik od razvoja celijakija.

Iako nema direktno povezane veze između simptoma psorijaze i prehrane bez glutena, ipak mnogi se odlučuju za nju te imaju pozitivne odgovore. Stoga, osobama sa psorijazom se preporučuje da postupno pređu na prehranu bez glutena, te prate simptome psorijaze. Ako se simptomi povuku, nema razloga zašto ne ustrajati u ovoj vrsti prehrane.

povrce

Vitamini i dodaci prehrani

Osobe koje boluju od psorijaze često se odlučuju da dodavanje vitamina i drugih suplemenata u prehranu kako bi olakšali simptome psorijaze i smanjili bolove u zglobovima koje psorijazni artritis izaziva. Najvažniji dodatak prehrani za oboljele od psorijaze svakako je omega-3 masna kiselina, koja pozitivno utječe na imunitet.

Razlikuju se 3 vrste omega-3 masne kiseline:

  • alfa-linolenska kiselina
  • eikozapentaenska kiselina (EPA)
  • dokozaheksaenska kiselina (DHA)

Alfa-linolenska kiselina se nalazi u nekim biljnim uljima, orašastim plodovima, sjemenkama i soji. EPA i DHA se nalaze u masnim ribama i algama.

Uz omegu-3, dodatak prehrani koji se preporučuje oboljelima od psorijaze je vitamin D, a upravo je on i aktivni sastojak krema koje se propisuju oboljelima od psorijaze. Naime, psorijaza je poremećaj pri kojem se povećava rast stanica kože, a vitamin D mijenja način i usporava rast stanica. U Science Translational Medicine je 2011. godine objavljena studija koja potvrđuje da vitamin D smanjuje reakcije tijela u obliku razvoja psorijaze na upalne procese. Ipak, treba imati na umu da povećan unos vitamina D može povećati razine kalcija u krvi, što može biti uzrok nastanka bubrežnih kamenaca.

Od hrane, vitamin D se nalazi u: lososu, tuni, jetri bakalara, skuši, malomasnim mliječnim proizvodima, jajima i sl. Također, već 10-minutno izlaganje sunčevim zrakama opskrbljuje organizma potrebnim količinama ovog vitamina.

Glukozamin i kondroitin su spojevi koji se prirodno nalaze oko stanica vezivnog tkiva u organizmu. Glukozamin pomaže u stvaranju i obnovi hrskavice te umanjuje razvoj upalnih procesa u ovim tkivima. Kondroitin pomaže u elastičnosti hrskavice i sprječava lomljenje ovog tkiva. Kod osoba s psorijaznim artritisom ova dva dodatka prehrani pomažu smanjenju bolova i upalnih procesa na ovim tkivima.

tablete

Zaključak

Oboljelima od psorijaze savjetuje se regulirati tjelesnu težinu i riješiti se viška kilograma koji potiču razvoj upalnih procesa koji su okidač u širenju psorijaze. Primjerenom prehranom, redovnom tjelesnom aktivnošću i kvalitetnim snom, stvaraju se preduvjeti za smanjenje simptoma psorijaze, a borba protiv stresa i učenje kvalitetnog nošenja s njime također je jedan od načina da se olakšaju problemi koje ova doživotna bolest nosi.

Objavljeno 29.12.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!