Tuna: nemasna riba cijenjena s razlogom
Prehrana

Tuna: nemasna riba cijenjena s razlogom

Jedna od najcjenjenijih riba našeg, ali i drugih mora i oceana je tuna; plavorepa, žutorepa, prugasta i bijela tuna. Plavorepa i žutorepa tuna su najcjenjenije među tunama, dok se bijelu tunu još naziva i morskom piletinom, zbog boje mesa. Ova gipka, vretenasta riba, u Jadranu teži do 12 kilograma, živi između 15 i 30 godina, a zbog posebne kvalitete omiljena je među japanskim kupcima koji su ujedno i najveći uvoznici hrvatske tune.

Tuna je plava riba, iznimno nutritivno bogata, stoga je liječnici i nutricionisti preporučaju za održavanje dobre krvne slike, ali i za prevenciju bolesti srca i krvnih žila i moždanih udara, zato jer zahvaljujući omega 3 masnim kiselinama, reduciraju loš kolesterol i povisuju dobar, HDL, koji smanjuje mogućnost nastanka krvnih ugrušaka i nakupljanje arterijskog plaka.

Osim na krvne žile, omega 3 masne kiseline imaju pozitivno djelovanje na mozak zahvaljujući DHA i EPA kiselinama koje djeluju na rizik od pojave Alzheimerove bolesti i demencije u starijoj dobi. Ove masne kiseline pomažu i u prevenciji depresije, debljine jer potiču izlučivanje leptina, hormona koji je zaslužan za metaboličke procese. Pomažu u liječenju upala, smanjuju rizik od pojave raka i čuvaju vid.

Priprema tuna salate

Tuna je bogata i vitaminom B6, koji također povoljno djeluje na snižavanje homocisteina koji djeluje na aterosklerozu te ostalim vitaminima B kompleksa; tiaminom, riboflavinom, niacinom, pantotenskom kiselinom, kolinom, vitaminom B12 i vitaminom E. Iznimno je bogata kalijem, fosforom, magnezijem, selenom, kalcijem, željezom, cinkom, bakrom i manganom.

Jedina zamjerka tuni je što dokazano sadrži veće količine žive, naročito mediteranska zbog rasjeda i izvora žive iz zemljine jezgre. Stoga, konzumirajte je, ali ne prečesto, naročito ako niste sigurni u njezino podrijetlo.

Osim u prevenciji raznih bolesti i stanja, tuna je omiljen obrok sportaša , svih osoba pojačane fizičke aktivnosti i onih koji preferiraju zdravu prehranu zato jer sadrži iznimno visok postotak proteina (23%) u 100 g i samo 0,9% masti. Zato se naročito preporučuje za večeru svim osobama koje se žele riješiti suvišnih kilograma. 100g plavorepe tune sadrži 108 kcal, a prema mnogim gurmanima njezini odresci su iznimno ukusni pripremljeni na roštilju s nekoliko kapi maslinova ulja.

Tunu možete spremati i na salatu; najbolje ju je nabaviti svježu, iako će u nedostatku poslužiti i ona konzervirana.

Konzervirana tuna

Kada kupujete tunu, obratite pozornost na boju i miris. Svježi miris uz jarkocrvenu boju odat će vam vrhunski komad mesa tune, koji sadrži sve nutritivne kvalitete o kojima smo govorili. Odresci još mogu biti i bež ili ružičasti,a meso mora biti kompaktno, ne smije se mrviti.

Zbog svoje kvalitete, tuna je iznimno cijenjena riba. Nažalost, rijetki si je mogu priuštiti svježu, stoga kupuju dostupniju varijantu – onu u konzervama.

Prije nego posegnete za konzervom tune, raspitajte se za odreske palamide. Palamida nutritivno može stati uz bok tuni; crvenog je mesa, bogata omega 3 masnim kiselinama i niskokalorična, čak manje masna od tune. Pripada porodici skušovki i iznimno je ukusna, naročito pripremljena na žaru sa par kapi maslinovog ulja. Njezini odresci ukusni su poput tuninih, a ako su svježi jarko do tamno crvene su boje. Palamida raste do 9 kilograma, malo je manja od tune i hrani se sitnom plavom ribom.

Tuna sa žara s povrćem

Osim na gradelama, najbolje ju je, kao i tunu pripremiti na lešo. Odvojite meso od središnje kosti i kože te ubacite u vodu da se kuha 10-ak minuta. Kada je gotova, izvadite komade mesa na tanjur i prelijte umakom od češnjaka, peršina, maslinovog ulja i nekoliko kapi limunova soka. Uz tunu i palamidu najbolje odgovaraju sitne lisnate salate, kao što su radić, riga i matovilac. Možete skuhati i blitvu, ovisno o tome što preferirate.

Ukoliko ćete je poslužiti na salatu, tunu ili palamidu miješajte sa sitnim lisnatim salatama, mozzarellom narezanom na kockice, a možete čak i s grahom, graškom i kukuruzom. Suhi brusketi od crnog, integralnog kruha sa sjemenkama, savršeno će nadopuniti gastronomski užitak.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
  • Nagrađujemo najbolje transformacije u 2018. godini! x 9
    Fitness.com.hr uvijek podržava one koji se trude steći zdrave životne navike koje uključuju redovnu fizičku aktivnost i uravnoteženu prehranu. Fitness.com.hr nagrađuje najbolje u tome!
  • Pravi božićni desert: Crumble od jabuka s integralnim Grancereale keksima x 5
    Miriše na Božić! Odlična kombinacija zimskih začina kao što su cimet, vanilija, muškatni oraščić i đumbir, u spoju sa sočnim slatkim jabukama i posipom od integralnih Frutta keksa daju prekrasan deser...
  • Porcija lososa za porciju zdravlja x 34
    Losos danas slovi za jednu od najzdravijih namirnica. U nastavku pročitajte zašto biste ga trebali uključiti u svoj jelovnik i na koje sve načine ga možete pripremiti.
  • Idealna ljetna hrana: plodovi mora x 2
    Tople ljetne večeri provedene uz more, osim za duge šetnje idealne su i za romantične večerice na otvorenom uz nezaobilazan pogled na pučinu. Lagana morska hrana, osim za dobro raspoloženje idealna je...
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 28.11.2011
Piše:
Iva Pranjić