Patelofemoralni sindrom: simptomi, uzroci i tretiranje

Image

Patelofemoralni sindrom možemo definirati kao bol koja se javlja na području patelarne kosti i kosti natkoljenice. Veliki mišić natkoljenice kvadriceps se preko patele veže za potkoljeničnu kost, tako da njegov disbalans ili biomehanički problem stvara pritisak i smetnje na patelarnoj kosti što izaziva bol.

Patela se pri mišićnoj kontrakciji pomiče gore – dolje, lijevo – desno, ukoso i rotira se što znači da se na raznim mjestima dotiče s femurom (kost natkoljenice). Česti kontakt s bilo kojim dijelom natkoljenice je vjerojatno mehanizam zbog kojeg se javlja bol.

Patelofemoralni bolni sindrom

Simptomi patelofemoralnog sindroma:

  1. Bol pri penjanju i spuštanju po stepenicama u području patele i natkoljenice
  2. Bol nakon dugog sjedenja sa savijenim nogama u koljenu
  3. Pri čučnju i klečanju bol se pogoršava
  4. Pacijenti često spominju osjećaj da će im „izletiti“ koljeno ili osjećaju propadanje u koljenu

Uzroci patelofemoralne boli:

  1. Kompresija patele
  2. Nestabilnost patele
  3. Biomehanički problemi i mišićni disbalans
  4. Direktna trauma
  5. Ozljeda mekih tkiva
  6. Sindrom prenaprezanja

Kompresija patele

Javlja se pretjerana kompresija između patele i kosti potkoljenice. Kompresija se najčešće javlja:

Lateralno

S vanjske strane noge, kada se javlja pritisak s bočne strane zbog zategnutosti mišića na bočnoj strani noge. Kod ove situacije potrebno je opustiti mišiće na bočnoj strani noge masažom, foam rollerom ili istezanjem te jačati medijalnu (unutarnju) glavu kvadricepsa. Primjerice, pri izvođenju čučnja (ako se ne radi o kroničnoj kompresiji patele) upotrijebite nestabilnu podlogu i pritisnite malu loptu kod izvođenja. Ako želite pojačati opterećenje, dodajte utege, girje ili slično.

Video prikaz vježbe:

Globalno

Javlja se nakon traume kojoj je posljedica mirovanje i tada je potrebno općenito jačanje kvadricepsa, a preporučuje se i korištenje nestabilne podloge. Ako su vam ove vježbe bolne, birajte izometričke vježbe u kojima nema pokreta u koljenu.

Video prikaz vježbe:

Nestabilnost patele

Ovdje možemo govoriti o normalnoj i pretjeranoj nestabilnosti patele. Pacijenti s plitkom trohleom (zglobna površina natkoljenice) imaju predispoziciju za pretjerano nestabilnu patelu. Patela će na pregledu izlaziti previše lateralno (prema van).

Ovakva stanja mogu uzrokovati rupturu medijalnog ligamenta i bol s medijalne (unutarnje) strane. Moguće je da se često događaju subluksacije (izmještanje zgloba iz svojih pozicija). Najveće naprezanje događa se kod čučnja (30 °). Kod ovakvih stanja preporučuju se vježbe statičke stabilnosti, primjerice izdržaj u čučnju kao na fotografiji.

Nestabilnost patele

Biomehanički problemi i mišićni disbalans

Nemoguće je izdvojiti jedan biomehanički faktor koji samostalno uzrokuje patelofemoralnu bol, ali mogu navesti nekoliko hipoteza.

Pronacija stopala

Pronacija (pec planus) stopala je poznata i pod nazivom „ravno stopalo“, što znači da je kod tih osoba medijalni rub stopala (unutarnji) mišićno oslabio, odnosno atrofirao. Oslabljen medijalni rub kompezatorno uzrokuje internu rotaciju potkoljenice i natkoljenice što može uzrokovati patelofemuralnu bol.

Unutarnja rotacija potkoljenice i natkoljenice uzrokovane proniranim stopalom
Unutarnja rotacija potkoljenice i natkoljenice uzrokovane proniranim stopalom

Supinacija stopala

Supinacija stopala se očituje u visokom medijalnom (unutarnjem) rubu stopala, te osobe koje imaju supinirano stopala hodaju po vanjskom rubu stopala. Ovaj tip stopala je razlog patelofemoralne boli u većeg broja pacijenata u odnosu na pacijente s ravnim stopalom. U ovom slučaju česta je pojava i iliotibijalni sindrom (bol s vanjske strane koljena) jer se kinetički lanac s vanjske strane potkoljenice nastavlja u mišiće s vanjske strane natkoljenice do kuka.

Vanjska rotacija potkoljenice i natkoljenice uzrokovane supiniranim stopalom
Vanjska rotacija potkoljenice i natkoljenice uzrokovane supiniranim stopalom

Q kut

Silaženje po stepenicama s q kutom
Silaženje po stepenicama s q kutom

Neki stručnjaci vjeruju da je preveliki q kut predispozicija za razvoj petelofemoralne boli. Normalan q kut je između 10 i 22°, ovisno o istraživanju.

Mišićni uzroci

Mišićni uzroci mogu biti u slabosti ili nefleksibilnosti pojedinih mišića. Tretman kvadricepsa se preporučuje u prvom redu. Najčešća situacija je slabost unutarnje (medijalne) glave kvadricepsa. Pažnju je potrebno posvetiti i slabosti stražnje strane natkoljenice i slabosti mišića stražnjice te istezanju bočnih mišića natkoljenice. Nakon detaljnog pregleda i zaključka o razlogu boli pristupa se specifičnoj kineziterapiji ili drugom tretmanu.

Video prikaz vježbe (čučanj u kojem se kontrakcija raspoređuje na kvadriceps i natkoljenicu):

Direktna trauma koljena

Javlja se pri padu na koljena pri čemu dolazi do neke mehaničke ozljede kao ozljede hrskavice primjerice.

Ozljede mekih tkiva

Točna dijagnoza ovog sindroma će trebati direktnu palpaciju ovog područja da bi se mogao točno odrediti uzrok ovog stanja.

Javljaju se ozljede i upale kao:

Suprapatelarni nabor

Za njega se dugo vjerovalo da je genetski određen, no noviji podaci upućuju da se javlja primjerice kod biciklizma zbog ponavljajućih pokreta pri čemu te strukture postanu zategnute te uzrokuju nabor iznad koljena.

Iritacija zbog skraćenosti iliotibijalnog trakta

Kod ovog sindroma bi spomenula samo da se ne smije tretirati sam završetak iliotibijalnog trakta o čemu više možete pročitati ovdje.

Sindrom masnog jastučića

Palpacijom na obje strane oko patelarne tetive ćete dobiti informaciju o nelagodi ako je došlo do upale. Masni jastučić je jako prokrvljen i bogat živčanim vlaknima i ako se upali postaje vrlo bolan.

Ozljeda medijalnih ligamenata koljena

Posljedica je kroničnih stanja lateralnog pritiska na koljeno o kojem sam pisala na početku članka.

Sindrom prenaprezanja

Ako je pacijent primjerice trkač bilo bi dobro da zamijeni svoju aktivnost eliptičnim trenažerom odnosno aktivnošću koja nije toliko stresna za koljeno. Uključuje tendinopatiju patelarne tetive i manje često tenditis tetive kvadricepsa.

Tendinopatija

Ako se radi o početnoj tendinopatiji potrebno je smanjiti upalu i obnoviti jakost i fleksibilnost. S tim stanjem moguće je trenirati tako da većina ne reagira na početnu tendinopatiju te se zbog toga pojavi kronična tendinopatija. Kod kronične tendinopatije preporuča se primjena trigger point masaža za smanjenje upale.

Tenditis tetive kvadricepsa

Nakon rješavanja upale kod jednog i drugog oblika prenaprezanja, potrebno je istezati kvadriceps i ojačati stražnju stranu natkoljenice da bi se kvadriceps rasteretio.

Video prikaz vježbe (primjer vježbe za stražnju stranu natkoljenice i stražnjicu):

Objavljeno 26.01.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!