Aerobni trening ili trening izdržljivosti - je li zaista najbolji?

Image

Aerobni trening se često smatra najboljim načinom tjelovježbe bez obzira na dob i životno razdoblje, bilo da želite smršaviti, spriječiti bolesti srca ili jednostavno biti zdravi. Taj oblik vježbanja, nastao u posljednjim desetljećima prošlog stoljeća, poboljšava kvalitetu života milijunima ljudi, što su i dokazala znanstvena istraživanja. No, je li to doista tako?

Aerobni trening

Jesu li ljudi u primitivnoj zajednici održavali zdravlje aerobnim treningom?

U primitivnoj zajednici lovaca i sakupljača, ljudi se jesu kretali u prosjeku 10 do 15 kilometara svaki dan, ali ne statičkim ili monotonim tempom kao što je danas uvriježeno kod aerobnog treninga. Tijekom svog kretanja, oni bi i hodali i saginjali se, nosili teret, penjali se i istezali, skakali ili bi jednostavno putem zastali. Zasigurno nisu održavali frekvenciju srca na postojanih 60 ili 75% od maksimuma da bi postigli sagorijevanje potkožnog masnog tkiva ili optimalnu kondiciju, kako nalaže aerobni trening danas.

Naše tijelo radi na mahove!

U ljudskoj je prirodi da funkcioniramo ciklički a ne u kontinuiranim nizovima bez odmora. Na primjer, ako psihološki osjetimo da će nešto uzrokovati stresnu situaciju, naše tijelo će potaknuti djelovanje simpatičkog živčanog sustava, tj. akutnu stresnu reakciju: povećat će se frekvencija srca i budnost te se osloboditi energija za mišiće.

Ukoliko, međutim, sjednemo za stol da bismo nešto dobro pojeli, simpatički sustav se zaustavlja budući da bi njegovo djelovanje, kao što je pojačan dotok krvi u mišiće, ne samo bilo nepotrebno, već bi i smetao probavi. Aktivira se tada parasimpatički sustav koji pojačano djeluje pri probavi, jačanju imuniteta te pri gradnji i obnovi stanica.

Ta dva sustava razvila su se da bi djelovala zajedno, a ne da se bore jedan protiv drugog.

Mi smo ono što radimo?

Ljudsko je tijelo apsolutni rob svojih navika. Trening snage proizvodi znatan rast anaboličkih hormona, dok se trening izdržljivosti obično povezuje s izbacivanjem proteina iz mišića. Drugim riječima, aktivnosti kao što su brzo trčanje ili trening snage potiču anabolički sistem, odnosno sustav izgradnje, dok spori, aerobni trening na duže staze potiče kataboličku reakciju, tj. gubitak energije .

Problem je u tome što se u želji za pojačavanjem kataboličkih aktivnosti zaboravlja činjenica da je većina ljudi već "zarobljena" u kroničnom obrascu kataboličkog stresa kojeg uzrokuje naš ubrzani način života. Ne odmaramo se u istoj mjeri u kojoj se naprežemo tj. ne posvećujemo dovoljno vremena odmoru, neophodnoj sastavnici životnog ciklusa.

Većina ljudi provodi čitav radni dan u stanju konstantnog umjerenog stresa te potom odlaze u teretanu po novu dozu konstantnog umjerenog stresa, koji se zove: aerobni trening. Je li to najbolji način da provedete vrijeme u teretani? Je li to uopće dobro za zdravlje?

Imamo li kronični problem?

Broj ljudi koji je u neravnoteži sa prirodnim životnim ciklusom, toliko da više ni ne zna što znači optimalno funkcionirati, poprimio je već razmjere epidemije. To su ljudi koji piju kavu za kavom tijekom dana jer su umorni a noću ne mogu spavati! Mnogi imaju probavne smetnje, a ne shvaćaju da imaju problem sa zatvorom jer su konstantno zarobljeni u simpatičkoj akutnoj stresnoj reakciji. I možda im je već dijagnosticirana jedna od "kroničnih" bolesti koje moderna medicina ne može do kraja objasniti (npr. bolesti srca, karcinom , sindrom iritabilnog crijeva, artritis, sindrom kroničnog umora).

Kronično je suprotno od cikličkog! To znači da je i aerobni trening suprotan od našeg prirodnog životnog ciklusa! Kada se dakle osjećate iscrpljeno, te zato posjetite liječnika, a on vam savjetuje da idete malo trčati, imate pravo posumnjati u njegovu preporuku! Jer ono što najmanje treba simpatičkoj i kataboličkoj osobi koja je pod jakim stresom jest da još pojača kataboličku aktivnost!

Aerobni trening

Vježbanje utječe na vašu psihološku reakciju!

Ako je vaš cilj da "istrenirate" svoju psihološku reakciju da bude više u skladu s našom evolucijskom biologijom, te da kemijski procesi djeluju kao kod našeg urođenog tjelesnog ritma, onda se čini da je trening snage puno prihvatljiviji od aerobnog treninga. Trening snage se preporuča i za smanjivanje stresa, snižavanje razine kortizola te ako želite povećati anaboličku reakciju, tj. izgraditi svoje mišiće!

Ugledajmo se na naše davne pretke!

Naravno da postoje brojni razlozi zašto je današnji čovjek izgubio svoj prirodni ritam života te postao "kroničar". Da bi se vratili tom prirodnom ritmu u svakodnevnom životu, na duge staze, dobro bi bilo: ići spavati na vrijeme, pravilno se hraniti te naučiti opušteno reagirati na male životne stresne situacije.

Što se vježbanja tiče, moramo se kretati kao naši davni preci, u skladu sa psihološkim impulsima, a oboje zahtijevaju cikličke sljedove ili kretnje na mahove.

Trening snage

Razmislite o povratku na anaerobni trening! Dok vježbate, nastojte postići maksimalni učinak, te se iza toga maksimalno usredotočite na odmor, odnosno oporavak. Istrenirajte kemijske procese u vašem tijelu da se ubrzaju te zatim brzo uspore – to bi moglo dati vrijedan doprinos na putu povratka na prirodni ritam života i zdravlju općenito!

Objavljeno 07.06.2010.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!