Vježbaj kod kuće - pogledaj fitness opremu za kućni trening!

6 mitova o biljnoj prehrani kojih se trebate riješiti

Image

Iako je popularnost biljne prehrane znatno porasla u nekoliko proteklih godina i dalje postoji mnogo različitih pogrešnih ili nepotpunih shvaćanja iste koji samo zbunjuju ljude i time njihovu pažnju odvraćaju od izrazitih zdravstvenih benefita koje takav način prehrane donosi. 

Ti zdravstveni benefiti demonstrirani su u mnogim istraživanjima – od smanjenog rizika od dijabetesa tipa 2 i srčanih bolesti, bolje regulacije šećera u krvi pa sve do pozitivnog učinka na kompoziciju tijela, kontrolu težine pa time i na inzulinsku rezistenciju. Također, dobro je poznat i pozitivan utjecaj biljne hrane na sam okoliš što se često spominje kao jedan od najvećih motiva prelaska na prehranu baziranu na biljnoj hrani.

S ciljem i u svrhu veće jasnoće oko navedenog pitanja, u nastavku teksta donosim šest najčešćih mitova zbog kojih se neki i dalje dvoume o praktičnosti i održivosti takvog načina prehrane što ih sprječava da uopće krenu u proces promjene. Možda ćete se čitajući ugodno iznenaditi da ste zapravo čak i bliže biljnoj prehrani nego što ste mislili ili pak da je puno lakše održavati takav način života nego što se to na prvi pogled čini.

voce

Mit 1 - Ako želim krenuti sa prehranom baziranom na biljnoj hrani, moram postati vegan

Istina, biljna prehrana najčešće se veže upravo uz pojmove vegetarijanstva i veganstva i to velikim dijelom radi činjenice da se i mnoga istraživanja o utjecaju iste na zdravlje oslanjanju baš na ta dva načina prehrane u odnosu na svejedstvo.  No jedno su istraživanja, dok je u realnosti stvar drukčija te se ustvari pod tim terminom skriva više različitih načina prehrane, prilagođenih različitim preferencijama.

Dakle, biti vegetarijanac ili vegan znači jesti prehranu pretežito ili kompletno baziranu na biljnoj hrani uz djelomičnu ili potpunu eliminaciju proizvoda životinjskog podrijetla - ali ne i obrnuto, što znači da možete pratiti prehranu baziranu na biljnoj hrani bez da se smatrate vegetarijancem ili veganom i odričete se nečega na silu. Možete jesti životinjske proizvode čak i svakodnevno u manjoj količini, a i dalje biti pobornik biljne prehrane.

Dovoljno je da vam biljna hrana (voće, povrće, cjelovite žitarice, mahunarke, sjemenke) zauzima barem polovicu dnevnog jelovnika, odnosno da vodite računa o tome da vam ipak većina namirnica u jelovniku bude bazirana na navedenim skupinama hrane, a ostalo možete podmiriti iz drugih izvora. Važno je zapamtiti da nema jednog pravilnog oblika biljne prehrane, već je to onaj koji vama najviše odgovara s obzirom na vaš životni stil.

Mit 2 - Ako je biljno onda je sigurno zdravo

Samo zato što biljna prehrana dokazano nosi brojne zdravstvene benefite ne znači da su baš sve biljne namirnice dobre nutritivne gustoće, odnosno da su bogate nutrijentima. Razne procesirane namirnice koje se vode pod biljnom prehranom mogu imati, a često i imaju, čak i puno gori nutritivni profil od namirnica koje zamijenjuju – pa su tako veganski keksi i dalje obični keksi, sa svim dodacima koji se često ne mogu svrstati pod zdravo.

Isto tako, sladoledi i jogurti na biljnoj bazi često znaju biti bogatiji masnoćom, šećerima, a istovremeno siromašniji proteinima od samih mliječnih proizvoda koje zamijenjuju.

Dakle, kada govorimo o biljnoj prehrani mislimo na način prehrane koji se u većem udjelu bazira na nerafiniranim, cjelovitim biljnim namirnicama. A s obzirom da je neke ključne mikronutrijente – kao što su npr. vitamin B12 i željezo - teško osigurati iz navedenih izvora, umjeren unos životinjskih namirnica može donijeti određene benefite, a i dalje ne ugroziti pozitivne efekte same prehrane.

voce

Mit 3 - Sve mesne alternative su umjetna hrana!

Istina je da su mnogi proizvodi koji su na tržištu poznati kao zamjena za meso prošli kroz mnogo koraka procesiranja, no kad gledamo prosječnu količinu procesirane hrane koju većina ljudi dnevno unosi u svoj organizam iz raznih izvora teško je ne uvidjeti koliko zapravo te alternativne namirnice nisu ništa više umjetne od svih onih popularnih namirnica koje nalazimo na policama supermarketa, a nutritivno su bogatije.

Ipak, imajte u vidu da je u fokusu zdrave biljne prehrane prvenstveno hrana iz prirode, u svom cjelovitom obliku, stoga možete biti pobornik biljne prehrane da nikad ni ne okusite nešto slično. No, s obzirom na to da vam životinjski proizvodi nisu kompletno zabranjeni, ako se odlučite za takav fleksibilni pristup navedeni zamjenski proizvodi vam vjerojatno neće niti trebati.

Mit 4 – Biljna prehrana je siromašna proteinima

Individualne potrebe za proteinima variraju, tako da nije isto vodite li sjedilački način života ili ste sportaš, kojeg ste spola i koliko godina imate, da li ste u fazi mršavljenja, održavanja ili dobivanja na mišićnoj masi itd.,  no netočno je misliti da ćete biljnom prehranom uvijek i u svakom slučaju biti u nemogućnosti ispuniti svoje potrebe za proteinima.

Istina, većina biljnih alternativa mliječnim proizvodima (kao što su npr. bademovo, rižino ili zobeno mlijeko) sadrže niti približnu količinu proteina od njihovih mliječnih inačica te time nisu njihova adekvatna zamjena, no ako želite uvijek možete potražiti opciju proteinskog praška na bazi biljnih izvora, kao što je npr. protein graška ili rižin protein, kombinirati više namirnica ili se pak poigrati s komplementarnim namirnicama. A i računajte s tim da se svi proteini broje pa tako ne zanemarujte određene namirnice samo zato što nisu poznate kao kompletan izvor proteina.

povrce

Mit 5 – Biljna prehrana je skupa

Ovaj mit ne odnosi se samo na biljnu prehranu već i na zdravu prehranu općenito, te se često može čuti da je zdrava prehrana skupa i da je to jedan od većih razloga što se mnogi ljudi teško pridržavaju iste ili čak ni ne kreću u promjenu životnih navika. Smatram da to nikako nije točno i da je zapravo većina biljnih namirnica čak i cjenovno povoljnija od različitih namirnica životinjskog podrijetla, a u nekim slučajevima još i više od procesirane hrane koja realno često zauzima veći dio prodajnih kolica ljudi u supermarketu.

Svi koji vode računa o tome da jedu zdravo dobro znaju - uz malo organizacije, istraživanja i planiranja itekako je moguće jesti zdravo, a pritom ne potrošiti puno na hranu. Potražite sezonske biljne namirnice, vodite se raznim popustima, poslužite se ponekad i zaleđenim proizvodima i dajte si vremena i truda da zbilja proučite što se sve nudi te se tako uvjerite i sami da se iste daju lijepo uklopiti u mjesečni budžet, a pritom dati pozitivan doprinos zdravlju.

Mit 6 – Biljna prehrana je nepraktična i time teško održiva

Biljna prehrana je, kao i svaka druga prehrana, nepraktična samo u onoj mjeri u kojoj je vi takvom napravite. Upravo iz razloga što takav način prehrane od vas ne zahtijeva eliminaciju bilo koje određene namirnice ili pak cijele grupe namirnica, slobodni ste isti pratiti puno opuštenije, bez potrebe za izbjegavanjem restorana, društvenih okupljanja ili općenito bilo kakvih situacija u kojima nemate potpunu kontrulu nad izborom hrane.

Takav način prehrane može biti iznimno fleksibilan i jednostavan pa tako recimo ako za prva dva obroka izaberete isključivo biljne namirnice, navečer si možete bez grižnje savjesti dopustiti večeru bogatiju životinjskim namirnicama, a i dalje ostati na svom putu. Široka lepeza dostupnih biljnih namirnica, kako cjelovitih tako i onih malo više obrađenih, zajedno s povremenom i umjerenom konzumacijom namirnica životinjskog podrijetla čini itekako mogućim prihvatiti ovakav način prehrane bez pretjeranog stresa, a usput ubrati korisne zdravstvene benefite.

povrce

Zaključak

Sveukupno gledajući, ne postoji jedan oblik, odnosno način biljne prehrane već svaki pojedinac kreira sebi plan ovisno o svojim preferencijama, potrebama i mogućnostima. Prehrana bazirana na biljnim namirnicama dokazano donosi mnoge pozitivne benefite na sveukupno zdravlje ali i na sam okoliš, a namirnice koje ju čine nisu toliko cjenovno nedostupne kako se to tako često smatra te se uz malo pomnog planiranja i istraživanja može itekako uštedjeti na kupovini istih.

Da biste iskusili spomenute benefite biljne prehrane ne morate se kompletno odreći svih namirnica životinjskog podrijetla, možete samo smanjiti njihovu količinu ili smanjiti broj obroka baziranih na njima, s obzirom da i te namirnice sa sobom nose svoje nutritivne prednosti koje nedostaju u biljnim namirnicama. Po mogućnosti i što češće birajte sezonske namirnice, lokalno uzgojene te minimalno procesirane i već ćete time puno napraviti da sačuvate vaše zdravlje, bez previše odricanja i nepotrebnih frustracija.

Objavljeno 14.03.2020.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!