Vitamin B12 - Osjećajte se snažnije, zdravije i energičnije

Image

Vitamin B12 je vitamin topiv u vodi i smatra se jednim od najbitnijih mikronutrijenata koje dobivamo iz namirnica životinjskog porijekla.

Ovaj vitamin iz skupine B-kompleksa sudjeluje u nizu procesa i funkcija u održavanju ljudskog zdravlja. Između ostaloga, vitamin B12 ima ulogu u procesu dijeljenja stanica, doprinosi normalnom funkcioniranju živčanog sustava te pravilnom odvijanju psiholoških funkcija.

Također, vitamin B12 doprinosi normalnom metabolizmu homocisteina i stvaranja energije. Sudjeluje u normalnom stvaranju crvenih krvnih stranica te smanjuje osjećaj umora i iscrpljenosti te jača imunitet.

Apsorpcija vitamina B12

Apsorpcija vitamina B12 je znatno kompleksan mehanizam koji ovisi o nizu faktora, a čiji nedostatak ili nepravilno funkcioniranje mogu dovesti do manjka ovog vitamina.

Budući da je životinjskog porijekla, B12 ulazi u ljudski organizam sa proteinima životinjskog porijekla gdje se uz pomoć pepsina i kloridne kiseline oslobađa, a potom se veže na R-protein. Nadalje, B12 se mora vezati za protein zvan intrinzični faktor (IF), no i to se može dogoditi tek nakon što se kompleksi R-proteina razgrade pomoću enzima gušterače u tankom crijevu.

Nakon vezanja za IF, B12 se u crijevima hvata za stanične receptore, a za što je potreban kalcij. Dakle, da bi se B12 pravilno i dostatno apsorbirao potrebni su pepsini, kloridna kiselina, R-protein, enzimi gušterače, intrinzični faktor, kalcij i stanični receptori, a manjak bilo kojeg može dovesti do manjka vitamina B12. Stoga je važno, svaki manjak vitamina B12, nadomještati hranom, dodacima prehrani ili injektivno, prema liječničkoj preporuci.

Nedostatak vitamina B12

Nedostatak vitamina B12 se naziva perniciozna anemija, no i prije samog nastanka anemije pojavljuju se simptomi koje ne treba negirati. Najčešće se radi o neurološkim poteškoćama poput obamrlosti, trnaca, osjećaja žarenja u nogama, drhtavice, slabosti mišića, poremećaja spavanja, gubitka pamćenja, iracionalne srdžbe, narušene mentalne funkcije i Alzheimerove bolesti ili psihološkim problemima poput demencije, depresije, psihoze i opsesivno-kompulzivnog ponašanja.

Nedostatak B12 nalikuje na mnoge znakove starosti – kad je B12 nizak mogu se pojaviti ataksija (drhtavi pokreti i nestabilno držanje), mišićna slabost, spastičnost, inkontinencija, usporene reakcije, gubitak pamćenja, dezorijentacija, depresija i konfuznost.

Kako je ranije rečeno, B12 doprinosi normalnom metabolizmu homocisteina, a upravo povišene razine homocisteina se povezuju s razvojem bolesti srca. Homocistein u organizmu nastaje od aminokiseline metionina u procesu koji može blokirati folna kiselina i vitamini B6 i B12. Visok homocistein može imati za posljedicu endotelijalnu disfunkciju (suženje arterija) za koju se smatra da prethodi aterosklerozi.

Vitamin B12 izravno se povezuje s multiplom sklerozom, bolešću kod koje dolazi do demijelinizacije središnjeg živčanog sustava. Preciznije, kod oboljelih od ove bolesti se ne radi o nedostatku vitamina B12, već o smanjenoj sposobnosti ovog vitamina da se veže.

Vitamin B12 se povezuje i s liječenjem depresije: B12 aktivira tetrahidrobiopterin (BH4), spoj koji pomaže aktivaciji neurotransmitera za “dobre osjećaje” kao što su serotonin i dopamin.

Najčešći slučaj nedostatka vitamina B12 je kod vegetarijanaca i vegana: provedena je studija na ovu temu koja je zaključila da 92 posto vegana, 64 posto laktovegetarijanaca, 47 posto lakto-ovo-vegetarijanaca i 20 posto poluvegetarijanaca ima B12 u krvi ispod normale, što znači ispod donje granice raspona koji ukazuje na pojavu perniciozne anemije.

Izvori vitamina B12

B12 nalazimo gotovo isključivo u namirnicama životinjskog podrijetla kao što je jetra, bubrezi, meso, riba, školjkaši i rakovi, mliječni proizvodi i jaja, pa je čest slučaj perniciozne anemije kod vegetarijanaca i vegana. Preciznije, vitamin B12 sintetiziraju bakterije koje se nalaze u ovim namirnicama.

Vitamin B12 podnosi visoke temperature (molekula se raspada na 250°) pa se primjerice ovaj vitamin uništava na površini mesa prilikom termičke obrade, ali u unutrašnjosti ostaje. Stoga, najbolji način pripreme mesa za očuvanje što veće količine ovog vitamina je lagano pirjanje i srednje pečeni odrezak. Problem kod jaja koja su također izvor ovoga vitamina jest i sadržaj tvari koje ga blokiraju, dok je mlijeko jako dobar izvor B12, posebno nepasterizirano.

Izbjegavanje nedostatka vitamina B12

Da bi se izbjegao manjak vitamina B12, postoji niz preporuka, vezanih uz prehranu i općenito način života, među kojima ističemo:

  • Redovito jedite namirnice koje obiluju ovim vitaminom
  • Jedite hranu bogatu kalcijem koji pomaže apsorpciju B12
  • Redovito koristite kokosovo ulje
  • Pojačajte unos B12 nakon operativnog zahvata – dušični oksid iz anestezije može potrošiti zalihe B12
  • Izbjegavajte namirnice bogate folnom kiselinom (suplementacija ovom kiselinom mora biti paralelno s pojačanim unosom B12)
  • Izbjegavajte namirnice koje blokiraju apsorpciju ovog vitamina (soja i spirulina)
  • Izbjegavajte lijekove koji smanjuju apsorpciju vitamina B12
  • Uzimajte B12 u dodacima prehrani ako bolujete od celijakije, Crohnove bolesti i drugih crijevnih bolesti.

 

Objavljeno 14.10.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!