Različite vrste tjestenine - predstavljamo nove okuse i bolje nutritivne vrijednosti

Image

Tjestenina je mnogima omiljena namirnica. Jela od tjestenine su obroci kojih se najteže odreći, a upravo su oni na popisu namirnica koje treba reducirati ako se odlučite za redukcijsku prehranu sa sniženim udjelom ugljikohidrata.

No, osim nutritivnog sastava, "problem" kod klasične tjestenine jest bijelo brašno od kojeg je izrađena, a koje je nutritivno vrlo malo vrijedno.

Naime, načinom obrade pšeničnog zrna od kojeg se dobiva bijelo brašno se gubi nutritivna vrijednost ove namirnice: čelični valjci razbijaju jezgru zrna, odvaja se klica od brašna, ljušti srednji sloj, a zadnji valjak mrvi jezgru u rafinirano bijelo brašno.

Klica je bogata masnoćama, zbog čega se brašno može brže užegnuti, dok se izbacivanjem mekinja uklanja mogućnost lakog upijanja vlage pa je brašno dugotrajnije.

U procesima prerade u bijelom brašnu izgubi se oko 50 posto kalcija, 70 posto fosfora, 80 posto željeza, 98 posto magnezija, 75 posto mangana, 50 posto kalija, 65 posto bakra. Izgubljeno je i 80 posto tiamina, 60 posto riboflavina, 75 posto niacina što ovu namirnicu čini - praznom kalorijom bez nutritivne vrijednosti.

Dakle, čime zamijeniti tjesteninu izrađenu od bijelog pšeničnog brašna?

Na tržištu je u posljednjim godinama postao dostupan velik broj tjestenina različitog sastava: od tjestenina od drugih vrsta žitarica poput pira, kukuruza, heljde, prosa do rižinih rezanaca, rezanaca od glukomanana.

Tjestenina od pira

Sadrži visoki udio vlakana i proteina, a blagog je orašastog okusa. Lakše je probavljiva nego tjestenina od bijelog brašna, a možete je upotrijebiti u svim receptima s tjesteninom, kao zamjena za pšeničnu.

Također, preporučuje se osobama koje pate od probavnih problema, artritisa, migrene, te raznih vrsta kožnih iritacija i alergija. Upravo zato jer je pir bogat proteinima koji sadrže svih od 8 esencijalnih aminokiselina koje u organizam unosimo hranom. Tjestenina od pira sadrži gluten.

Tjestenina od kukuruza 

Ima nježan okus pa dobro pristaje uz većinu umaka. Budući da je znatno mekša od drugih tjestenina, ova tjestenina bolje pristaje uz suhe umake, jer se u mekšima često prokuha. Tjestenina spravljena od organski uzgojenog kukuruza je namirnica bogata ugljikohidratima, proteinima, nezasićenim mastima, vitaminima i mnogim mineralima (željezo, fosfor, magnezij, kalij). Ova tjestenina ne sadrži gluten.

Tjestenina od heljde 

Bogata je bjelančevinama iz ove biljke te vitaminima B1 i B2. Naime, heljda je poznata po svojim biološki visokovrijednim proteinima, a iako se smatra žitaricom, uistinu botanički pripada kategoriji zeljastog povrća. Heljda sadrži i mikroelemente kao što su jod, cink, krom, organske kiseline i flavonoid rutin (iz grupe vitamina P). Tjestenina od heljde također ne sadrži gluten.

Tjestenina od prosa 

Ne sadrži gluten. Proso je alkalna žitarica, zbog čega je lako probavljiva te sprječava kiselost organizma koja se smatra temeljem za nastanak niza bolesti.

Preporučuje se osobama koje imaju crijevnih problema jer pomaže u regeneraciji crijevne flore, za probleme sa slezenom i gušteračom, ali i kod problema sa anemijom, artritisom te živčanim sustavom.

Bogata je magnezijem i željezom, odličan je izvor proteina (u 100 g ima 10 g bjelančevina), kalcijem, fosforom, cinkom, niklom, vitaminom E i vitaminima B kompleksa.

Rižina tjestenina (noodles) 

Namirnica koju se najčešće povezuje s kineskom kuhinjom. Ako su pravilno skuhani, imaju hrskav okus i dobro se sljubljuju s različitim umacima, posebno onima s više tekućine. Imajte na umu, rižini rezanci kuhaju se znatno kraće i nježnije se svijaju pa pazite da ih ne prekuhate. Rižini rezanci su također bez glutena.

Tjestenina od glukomanana 

Posebna vrsta tjestenine koja pomaže gubitku tjelesne težine na restriktivnim dijetama te doprinosi održavanju normalne razine kolesterola u krvi.

Ova tjestenina se izrađuje od brašna azijske biljke konjac (đavolji jezik). Konjac sadrži prirodna biljna vlakna koja tijelo ne apsorbira, a u probavnom sustavu uvećavaju se i do 200 puta, stvarajući gel koji popunjava želudac i crijeva te izaziva osjećaj sitosti.

Ova tjestenina ne sadrži gluten, ugljikohidrate, laktozu ni šećer, a što je najbitnije za one s viškom kilograma, ima samo 7,7 kalorija na 100 grama, dok ista količina standardne tjestenine sadrži 350 kalorija.

Osim navedenih tjestenina, moguće je pronaći i tjestenine s različitim dodacima, pa je na tržištu dostupna tjestenina s proteinom konoplje, tjestenina od graška i špinata i sl. Za koju god se tjesteninu od navedenih odlučili, pogledajte deklaraciju na proizvodu i potražite onu u kojoj nema bijelog pšeničnog brašna.

Objavljeno 29.07.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!