Božićna akcija: iskoristi do 30% popusta na kettlebelle, bučice i pločaste utege!

Hrana bez glutena: što je dozvoljeno, a što nije?

Image

Učestali grčevi u trbuhu, ali i simptomi poput slabosti, gubitka kilograma, kao i alergija mogu ukazivati na intoleranciju glutena, pšeničnog proteina koji se nalazi u pšenici, ječmu i raži, ali i svim onim proizvodima koji se od njih proizvode ili koji ih mogu sačinjavati u tragovima.

Većina prerađevina, konzervirane hrane, vitamina ili lijekova, ali i dječjih kašica sadrži gluten, osim ako nije na ambalaži drugačije navedeno – proizvođači sada već naveliko pišu gluten free ukoliko ga nema u njihovim pripravcima jer sve veći broj ljudi ima zdravstveni problem zbog njegovog djelovanja.

Simptomi celijakije ili nepodnošenja glutena mogu dugo „tinjati“ bez ikakvih ozbiljnijih simptoma, a stručnjaci se slažu da je nasljedna, ali se isto tako može stvoriti ukoliko se djecu prije dozvoljenog vremena uči jesti žitarice poput pšenice.

Ovaj savjet je zlata vrijedan, stoga stručnjaci; pedijatri i nutricionisti konstantno apeliraju na mlade roditelje kako bi se držali kalendara dohrane za bebe.

Najviše problema, odnosno najizraženije simptome imaju upravo ljudi koji boluju od celijakije, bolesti tankog crijeva i jedino rješenje koje im preostaje, kako bi normalno živjeli – odreći se u potpunosti namirnica s glutenom.

Ovaj zadatak ni neće biti previše težak, iako nam se na prvi pogled može tako činiti. Najteži zadatak, barem u prvo vrijeme predstavljat će vam upoznavanje s bez glutenskim namirnicama, kao i određivanje onih koje ga nemaju na policama trgovine. Pšenica, naročito ona gmo podrijetla dodaje se u većinu hrane, kako bi joj povećala sadržajnost. Tako gluten možemo naći u gotovoj hrani, u konzervama, keksima i sl.

Koje namirnice ne sadrže gluten?

Osobama oboljelim od celijakije, ali i svima ostalima koji ne podnose gluten možemo reći dobre vijesti, a to su da je većina namirnica u prehrani – dozvoljena. Riječ je o svom voću i povrću, neobrađenom mediti hranasu, grahu, sjemenkama i cjelovitom, neobrađenom orašastom voću, jajima, svježem mesu i ribi.

Hrana bez glutena

Postoji dakako i mnogo vrsta žitarica koje smijete konzumirati pa se tako od istih može raditi i hrana, npr. kruh, kaša, njihovo brašno se može koristiti za kolače, ali i neke vrste jela poput npr. pohanja. Riječ je o heljdi, amaranthu, kukuruzu, soji, riži, prosu i tapioki.

Od svake od nabrojenih žitarica može se pronaći brašno pa ste vjerojatno već upoznati i sa njegovim proizvodima – poput pašte od riže, kukuruznog kruha, sojinih odrezaka i sličnog.

Kad smo već kod žitarica i njihovih kombinacija, moramo vas upozoriti s jednom vrlo bitnom činjenicom, a to je da kupovni kruh rijetko ne sadrži pšenično brašno. Većina koju nalazimo na policama trgovina ili pekara u sebi sadrži pšenično brašno, uz npr. kukuruzno pa kruh kupujte u specijaliziranim trgovinama koje kontroliraju podrijetlo svih svojih namirnica, ali i deklaracije koje ona nosi.

Možda je najbolja varijanta kruha, ukoliko ne možete bez njega u svojoj prehrani, ona gdje ga sami pripremate kod kuće, što uz suvremenu tehnologiju pekača i pećnica ne bi smio biti preveliki problem.

Što svakako izbjegavati?

Kao što smo već pisali, gluten nalazimo u pšenici, ječmu raži i penoraži (žitarica koju smo dobili mješavinom pšenice i raži). Ukoliko ste veliki pivopija, zaboravite na svoje omiljeno piće, kao i griz, krupnik, bulgur, kamut, graham brašno, razne umake, odnosno one koji sadrže „zabranjene“ namirnice, pommes frittes, panirane riblje proizvode, ali i sve one morske plodove koji su prerađeni, slatkiše, ali i neke neobične stvari poput ruževa za usne koji ga sadrže, kao i plastelin te razni aditivi koji se dodaju u hranu.

Mlijeko i mliječne prerađevine konzumirati s oprezom – provjeriti na deklaraciji da ne sadrže gluten.

Kolači

Nemojte zaboraviti niti na detalje poput jedenja istim priborom s kojim ste dirali namirnice koje sadrže gluten, kao i pripremu hrane na istoj površini. Osobi koja boluje od celijakije, ovakvi propusti mogu nanijeti mnogo štete koju je kasnije teško ispravljati.

I, još jednom ponavljamo, osobe koje moraju izbaciti gluten u početku će se loše osjećati, sve dok se ne naviknu na blagodati zdrave prehrane. Tada će svi simptomi završiti, a boljke će se promijeniti na dobro. Izbjegavanjem glutenskih namirnica dajemo priliku našem probavnom sustavu kako bi se oporavio, od ovog vrlo utjecajnog proteina na ljudsko zdravlje.

Objavljeno 26.09.2012.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!