Rušimo mitove: Što dojilje zapravo (ne)smiju jesti?

Image

Majčino mlijeko (ili AD) je jedina hrana za dojenče u prvih 6 mjeseci i primarni izvor energije i nutrijenata u prvih godinu dana i više.

Dojenje ima mnoge benefite za majku i dijete. Postoje mnogi mitovi koji se vezu uz prehranu majke u periodu dojenja. Takvi mitovi su bez znanstvene podloge i uvode u majčinu prehranu značajne restrikcije kod izbora namirnica pa se često javljaju mame koje završe samo na kuhanom krumpiru. To definitivno nije dobro ni za majku ni za dojenče. Oni su često vezani uz kulturološke stavove.

Primjerice, u Aziji savjetuju majke da ne jedu hladnu hranu. Španjolcima se savjetuje da ne jedu svinjetinu, čili ili rajčice. U Koreji se pak izbjegava pikantna hrana. Kod nas se često preporučuje izbjegavati jagode ili hranu koja napuhuje. Najčešća objašnjenja su vezana uz to da takva hrana na neki način šteti djetetu i da može uzrokovati grčeve ili kolike.

dojenje

Kolike i dječji grčevi

Kolike se javljaju 2–3 tjedna nakon rođenja. I srećom, prestaju s 3-4 mjeseca, rijetko kasnije. Za majke čija djeca imaju kolike ovaj je period iznimno naporan. Može uključivati malo nervoze, ali može značiti i dvosatno plakanje svaki dan. Češći su uvečer. I tada dijete neutješno plače, a majka se na kraju obično rasplače s njim.

Ne pozna se točan uzrok kolika. Često se povezuje uz sazrijevanje bebinih crijeva, ali i psihički razvoj i proživljavanje događaja od tog dana. Činjenica koja još otežava stvar je i ta da ne postoji dokazani lijek. Ponekad pomaže nošenje rukama ili marami, nunanje, tuširanje, masiranje trbuščića i slično, ali nema preparata koji ima dokazano djelovanje.

Prirodno je i ljudski napraviti sve u svojoj moći da bebi i sebi olakšamo taj period. I tada često krećemo s redukcijom prehrane. Ponekad proteini u prehrani mogu pogodovati kolikama, a najčešće su to proteini kravljeg mlijeka.

Ako je situacija izuzetno naporna majka može izbaciti mliječne proizvode iz svoje prehrane na određeni period. Mliječni proizvodi, osim mlijeka, uključuju i jogurte, sireve, sladoled kao i pojedine dresinge koji mogu sadržavati mliječne proteine. Da biste vidjeli rezultat, potrebno je izbaciti mliječne proizvode na minimalno 7 – 10 dana.

novorodjence

Neka od najčešćih pitanja vezana uz prehranu dojilja su:

1. Mora li se majka imati idealno izbalansiranu prehranu?

Ne mora. Lošija kvaliteta prehrane neće utjecati na kvalitetu mlijeka. Izbor namirnica je bitan prvenstveno radi zdravlja majke i dobrog oporavka nakon poroda. Svakako se preporučuje dovoljan unos bjelančevina, masti i ugljikohidrata iz kvalitetnih izvora, dovoljno vlakana da se probava normalizira (iz svježeg voća i povrća) i adekvatan unos tekućine.

2. Koliko prehrana utječe na proizvodnju mlijeka?

Proizvodnja mlijeka primarno ovisi o potražnji, tj. koliko dijete sisa toliko se mlijeka proizvodi. Unos kalorija može utjecati na proizvodnju samo kod iznimno rigoroznih redukcijskih dijeta. Umjereno smanjen unos kalorija neće imati utjecaja na proizvodnju. Što se unosa tekućine tiče, dovoljno je pratiti osjećaj žeđi.

3. Smije li se piti kava?

Kofein se nalazi u kavi, zelenom i crnom čaju te ponekim pićima. Oko 1% unesenog kofeina se izlučuje u mlijeko. Bebino tijelo puno sporije prerađuje kofein od našeg. Međutim, umjerena konzumacija pića s kofeinom neće utjecati na bebu. Oko 300 mg / dan se smatra sigurnim unosom. To je ekvivalent dvjema šalicama kave. Prevelika konzumacija kave može rezultirati pojačanom nervozom kod dojenih beba.

kava

4. Smije li majka konzumirati začinjenu i pikantnu hranu?

Da. Postoje kulture gdje se najnormalnije konzumira ljuta hrana. Određene tvari se izlučuje u mlijeko, ali to ne znači da će ta hrana smetati bebi.

5. Smije li jesti namirnice koje napuhuju (npr. mahunarke, kupusnjače)?

Da bismo odgovorili na ovo pitanje moramo znati zašto nas neke namirnice napuhuju. Poneke grupe hrane, poput mahunarki, sadrže mnogo vlakana. Vlakna su našem probavnom sustavu teško probavljiva hrana. Iako su bitna za dobar rad probavnog sustava, dio u našim crijevima fermentira pod utjecajem crijevnih bakterija. Fermentacija ima za rezultat proizvodnju plinova i osjećaj napuhnutosti.

Da bi neka tvar dospjela u majčino mlijeko, mora proći crijevnu barijeru i ući u krv. Vlakna koja nismo probavili se eliminiraju iz tijela stolicom. Što znači da ne mogu onda ni na koji način se dospjeti u majčino mlijeko.

6. Da li kisela hrana može štetiti bebi?

Kisela hrana ne može utjecati na kiselost majčinog mlijeka.

7. Što je s konzumacijom alkohola?

U periodu dojenja bi najbolje bilo u potpunosti izbjegavati alkohol. Povremena umjerena konzumacija alkohola (jedno – 2 pića) najvjerojatnije nema nikakvog štetnog utjecaja na dijete. Najbolje je popiti piće nakon podoja da tako osiguramo minimalni udio alkohola u mlijeku prilikom sljedećeg podoja.

Također, bitno je naglasiti: suprotno popularnom mišljenju, konzumacija pive ne utječe na količinu mlijeka.

dojilja

Na što ipak obratiti pažnju

Ako u obitelji imate nutritivne alergije, nije loše pripaziti s unosom tih alergena. Osim alergena preporuča se pripaziti na unos plave ribe.

Iako se plava riba preporučuje kao izvor omega 3 masnih kiselina, izbor treba ograničiti na sitnu ribu poput srdelica, plavica, skuše, inćun, a izbjegavati veliku ribu poput tune. Naime, plava riba je i izvor teških metala poput žive. Što je riba veća i dulje živi, ona u svom masnom tkivu sadrži više žive.

Zaključak

Ukratko – dojilje smiju jesti sve. Sad kad sam to napisala moram napomenuti da to ne znači da neka hrana neće praviti probleme.

Pojedine tvari iz hrane ipak prelaze u mlijeko. Ako beba dobije osip, crvenilo ili se čini da su se grčevi, povraćanje pojačali nakon određenog obroka, može se malo proanalizirati što je majka jela te onda sumnjivu namirnicu izbaciti na jedno 2 tjedna i pratiti stanje.

Kod osoba sklonih alergijama treba popratiti situaciju nakon unosa alergena. Preporuka je ograničiti unos pića koja sadrže kofein te maksimalno smanjiti unos alkohola. Održavajte svoju prehranu raznolikom i uživajte u hrani.

dojilja

Reference

  1. Parenting Breastfeeding. Dostupno na: https://kellymom.com
  2. Is It Safe to Drink Coffee While Breastfeeding? Dostupno na: https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-and-breastfeeding#effect-on-breast-milk
  3. Colic in the Breastfed Baby. Dostupno na: https://www.breastfeedinginc.ca/informations/colic-in-the-breastfed-baby/
  4. Jeong, G., Park, S. W., Lee, Y. K., Ko, S. Y., & Shin, S. M. (2017). Maternal food restrictions during breastfeeding. Korean journal of pediatrics, 60(3), 70–76. doi:10.3345/kjp.2017.60.3.70
  5. Breastfeeding info A to Z. Dostupno na: https://www.llli.org/breastfeeding-info/

Objavljeno 08.04.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!