Mrkva - prava kraljica korjenastog povrća
Prehrana

Mrkva - prava kraljica korjenastog povrća

Kada temperature počnu kretati prema nuli i niže, razne juhe i ostala jela "na žlicu" postaju nam sve omiljenija. Pa tada češće nego ikada u svojim tanjurima nalazimo jedno popularno povrće žarko narančaste boje, za kojeg su nam odmalena govorili da je jako zdravo i da ga moramo puno jesti kako bismo čuvali vid.

Bez sumnje, ova narančasta ljepotica u sebi krije vrijedna svojstva, od kojih ste za većinu sigurno već nebrojeno puta čuli, ali ponešto sigurno možete još i naučiti.

Dakle – riječ je o mrkvi! Mrkva je korjenasto povrće, svima dobro poznato, što ne čudi ako znamo da se uzgaja već preko tisuću godina. Možda niste znali da je narančasta samo jedna od njenih boja! Pa tako, ako posjetite Aziju ili Afriku i tamo nekog pitate koje je boje mrkva, mogao bi vam reći da je - ljubičasta.

I da, zaista, iako je u Europi znamo kao pretežito narančastu, negdje drugdje bismo naišli na njenu širu paletu boja, i to od bijele, žute i crvene sve do ljubičaste i njenih najtamnijih nijansi.

mrkva

Nutritivna svojstva mrkve

No, bez obzira na tu raznolikost boja, možemo se mirne duše pomiriti s onom koju najbolje poznajemo, i to ne samo zato što smo na nju već navikli već i radi benefita koje nam svojom bojom donosi, a koje zapravo dijeli sa svim drugim varijantama.

Tako mrkva obiluje beta karotenom, poznatim prethodnikom vitamina A te još poznatijim antioksidansom na kojeg otpada 95% ukupnog udjela svih karotenoida koje sadrži, dok ostatak čine alfa karoten i lutein, pigment zaštitnik oka od makularne degeneracije.

Osim navedenih, vojsku antioksidansa čine još i hidroksinamična kiselina te antocijanini koji se pretežito nalaze u crvenim i ljubičastim varijantama mrkve, a najviše ga ima u onima koji se oku čine gotovo crnim iako se zapravo radi o iznimno tamnim tonovima ljubičaste boje.

Ono na što prvo pomislimo kada se spomene mrkva je vitamin A. I to ne bez razloga jer ga u jednoj većoj mrkvi nalazimo u gotovo četiri puta većoj vrijednosti od dnevno preporučenog unosa! S obzirom na to da je taj antioksidans najpoznatiji čuvar dobrog vida, ali i jakog imuniteta, jasno je zašto mrkvu pamtimo od malih nogu kao nešto što jednostavno nismo mogli (a mnogi ni htjeli) tako lako zaobići.

Ne smijemo zanemariti ni ostale komponente koje nas čine zdravima, pa je tako mrkva vrijedan izvor vitamina C, K i E, vitamina B skupine i to B1, B2, B3, folne kiseline te minerala fosfora, kalija, mangana i molibdena. Tako u samo 40-ak kcal i 10g UH-a nalazimo moćne nutrijente spremne da nas obrane od raznih prijetnji iz vanjskog i unutarnjeg svijeta i time nas učine jačima za svakodnevne izazove.

mrkva

Zdravstveni benefiti mrkve

Među najpoznatijim zdravstvenim benefitima redovite konzumacije mrkve definitivno se ističe onaj na kardiovaskularni sustav. U mnogim istraživanjima utjecaja palete povrća žuto - narančaste boje na zdravlje istoga, a u koje je bila uključena i mrkva, pronašla se poveznica između unosa spomenutog povrća i smanjenog rizika od kardiovaskularnih bolesti.

Štoviše, što je taj unos bio veći to se i rizik činio manjim. Iako se mrkva nije proučavala sama, njen nutritivni sastav govori puno. Kad je riječ o zaštiti zdravlja srca i krvnih žila, jedan od većih utjecaja zasigurno je onaj na smanjenje kolesterola, kojem zasigurno doprinosi i znatan udio vlakana.

Osim toga, ništa manje nije pozitivan efekt konzumacije mrkve na zdravlje očiju (prvenstveno na smanjeni rizik od nastanka glaukoma), probavnog sustava, jetre te općeniti zaštitni utjecaj od nastanka raka što i dalje predstavlja žarište interesa istraživača.

Naime mnoge studije, iako naizgled s obećavajućim zaključcima, ipak imaju svoje limitirajuće faktore te se tako svi moraju uzeti s određenim odmakom bez obzira na svu moć nutritivnog sastava ovog popularnog povrća.

Neovisno o tome, očito je da se benefiti koje nam mrkva donosi šire svim organskim sustavima, pa tako i na ono što naše tijelo štiti od vanjskih utjecaja. Tako će vam i vaša koža također biti zahvalna ako ju počastite njome, pa je mrkva česti sastojak raznih pripravaka za ljepotu lica i općenito tijela, a i poznata je po zaštiti kože od sunca.

Također, čisti naš organizam i iznutra i izvana, što je dovoljan razlog da njeni blagotvorni utjecaji ne budu zanemareni.

mrkva

Zvuči dobro, zar ne?

Mrkva zaista s pravom drži svoju reputaciju, a tako je multifunkcionalna i jednostavna za pripremu. Možete je grickati sirovu, kuhati, peći, pirjati, od nje raditi fantastične kolače i torte, slagati zanimljive salate, pripremati divne juhe, uveseljavati njome djecu raznim zabavnim kreacijama.

Koji god način pripreme odaberete nećete pogriješiti jer i kuhana dobro zadržava svoje nutrijente, štoviše kao takva povećava iskoristivost beta karotena za gotovo 90%!  I s obzirom na njenu dostupnost kroz cijelu godinu možete je dobiti kad god poželite.

Vjerujem da vam zbog toga i zbog njene popularnosti dodatan poticaj da ju uvrstite u svoj jelovnik nije potreban, ali ako baš i nemate tu naviku pa vas je ovaj članak ipak malo pogurao u tom smjeru - ispunio je svoju misiju!

mrkva

Donosimo i 5 recepata za obroke s mrkvom: 

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 03.12.2018
Piše:
Martina Banić