Hrana kao antibiotik

Image

Koliko god se upalni proces činio izvorom problema, ta vitalna funkcija organizma zapravo je zaslužna za opstanak vrsta. Mjesto upale ustvari je mjesto na kojem se organizam pokušava obraniti od ozljeda i/ili stranih tijela i to na način da ga dodatno prokrvljuje uz prisutnost makrofaga, histamina i drugih imunoloških tvari.

Obnavljanje tkiva i odstranjivanje mrtvih stanica temeljni su procesi svake upale. No iskustvo nam govori da se i ovdje radi o dvosjeklom maču.

Osim fizičkih promjena na tkivu, upalni proces redovito izaziva jaču ili slabiju disfunkciju, a kada postane kronična, upala postaje ozbiljan zdravstveni problem.

Neka moderna istraživanja čak povezuju konstantne upalne procese u određenim tkivima s razvojem tumorskih stanica, pa se reduciranje kroničnih upala smatra i nekom vrstom prevencije od raka. Određena razina upalne imunološke reakcije gotovo je uvijek prisutna u tijelu, bili mi nje svjesni ili ne.

Takvom stanju, većina se slaže, pridonosi moderan način života koji je najčešće kombinacija stresa, loše prehrane i premalo kretanja. Postoje i naznake da pretilost odnosno višak masnih stanica također pridonose kroničnim upalama češće nego što se događaju ljudima normalne tjelesne težine.

Riba je nezamjenjiva

Masti igraju skoro pa glavnu ulogu u pravilnom funkcioniranju našeg imunološkog sustava. Esencijalne se omega-3 i omega-6 masne kiseline, a njihovo međudjelovanje delikatan je sustav na koji treba obratiti pažnju.

Omega-6 masne kiseline služe poticanju imuloškog sustava na odgovor upalnim procesom, dok omega-3 masne kiseline imaju zadaću smirivati isti.

Obje masti moraju biti neizostavni dio čovjekove prehrane - ono što je bitno jest njihov pravilan odnos! Na žalost, moderna prehrana naglasak drži upravo na ovim prvima.

Činjenica je da se hrana koju jedemo temelji na procesiranoj hrani koja u bazi ima biljna ulja kukuruza i suncokreta, trans-masti i životinjske masti, koje sve djeluju pro-upalno. Upravo je pravilan izbor masti u našoj prehrani temelj anti-upalne dijete. Maslinovo ulje, maslac umjesto margarina, umjesto kukuruznog i suncokretovog ulja repičino trebali bi činiti razliku.

Najbolje izvore omega-3 masnih kiselina čine divljač, meso uzgojeno na prirodan način (stoka koja pase travu), lanene sjemenke i riba iz hladnih voda. Zapravo, upravo je riba nezamjenjivi izvor omega-3 masnih kiselina.

Na ovom mjestu se nepobitno mora sagledati i pitanje teških metala, napose žive, kojih je morska riba sve veći nositelj. S te strane stručnjaci preporučuju konzumaciju male ribe, koja je niže u prehrambenom lancu i time najmanje podložna akumulaciji toksina.

Nadalje, sardinu, sleđa i druge ne treba uzimati više od 2 puta tjedno. Izvrsni izvor omega-3 masnih kiselina su , tako i tako nisu čest gost jelovnika našeg podneblja.

Voće i povrće su neizbježni

Uz ribe, hrana koja djeluje povoljno su i orasi i mljevene lanene sjemenke. Njih je u svakom slučaju preporučljivo čuvati u hladnjaku zbog visokog sadržaja lako pokvarljivih masti.

Voće i povrće visoko su na listi poželjnih i na ovoj temi. Uzimajte svježe i neprerađeno što je češće moguće. Cijela jabuka zasigurno je bolja od soka od jabuke. Ova skupina namirnica prepuna je antioksidativnih tvari čiji su vrh brijega znanstvenici tek načeli.

Upravo antioksidansi potpomažu zdravo funkcioniranje imunološkog sustava neutralizirajući slobodne radikale i time minimalizirajući pojavu upalnih procesa. Kod voća i povrća nećete pogriješiti ako kao cilj stavite šarenilo vaše košarice.

Što je više različitih pigmenata, to je veće bogatstvo na vitaminima, mineralnim i antioksidativnim elementima.

Postoji i nekoliko začina koji imaju izuzetno anti-upalno djelovanje. Pretežno su nativni tropskim krajevima u čijim kuhinjama igraju važnu antimikrobnu i antiupalnu ulogu: đumbir, kurkuma i chili papričice.

Sastojak chilija je tzv. capsaicin za kojeg su studije pokazale da djeluje antiupalno čak i ako se površinski nanese na zahvaćeno područje. Nabavite ove začine i umjereno ih, ali često koristite u svojoj kuhinji.

Ono što pak u našoj kuhinji čuda stvara je sve-narodni lijek češnjak. Na dnevnoj bazi pomaže i hrana bogata cinkom: suncokretove sjemenke, orašasto voće i pšenične klice. Od suplemenata koji se mogu kupiti u ljekarnama, protu-upalno djeluju resveratrol, ekstrakt sjemenke grožđa, kvercetin, bioflavonoidi citrusa, koenzim Q-10, bromelain, ß-karoten i vitamini C i E, objašnjavaju Jasna Duspara i dipl. ing. Željka Lukešić.

Suplementi koji sadrže ove tvari u značajnijim količinama mogu pomoći kod problema s učestalim upalnim procesima.

6 strategija defenzivne prehrane:

  • Masna morska riba do dva puta tjedno
  • Maslinovo i repičino ulje umjesto suncokretovog i kukuruznog
  • Orašasti plodovi (orasi, bademi...) i sjemenke (suncokretove, lanene)
  • Šareno, svježe voće i povrće svaki dan
  • Crno vino, do 1 dL dnevno
  • Začini: češnjak, đumbir, kurkuma, chili

Objavljeno 12.02.2007.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!