VELIKA proljetna rasprodaja - iskoristi fantastične popuste!

8 znakova da ste ovisni o kofeinu

Image

Kofein je širom svijeta najkorištenija psihoaktivna supstanca. On funkcionira kao stimulator središnjeg živčanog sustava što znači da utječe na živčane aktivnosti u mozgu i potiče budnost i fokus uz smanjenje osjećaja umora, navode Cappelletti i sur.

Ako ljudski organizam postane ovisan o kofeinu, isključivanje ove supstance iz prehrane izaziva simptome ovisničke krize koji se najčešće javljaju 12-24 sata nakon prestanka uzimanja. Ovi simptomi mogu pogoditi sve koji redovno konzumiraju kofein.

kava

Donosimo vam 8 najčešćih znakova ovisničke krize o kofeinu:

1. Glavobolja

Glavobolja je najčešće zabilježeni simptom ovisničke krize o kofeinu. Kofein uzrokuje stezanje krvnih žila u mozgu, što usporava protok krvi. Studija koju su proveli Addicott i sur. pokazala je da samo 250 mg kofeina (manje od tri šalice kave) može smanjiti moždani protok krvi za čak 27%!

Budući da konzumacija kofeina uzrokuje sužavanje krvnih žila, smanjenje ili zaustavljanje unosa kave omogućuje otvaranje krvnih žila i povećava protok krvi u mozak. Ova iznenadna promjena u protoku krvi može uzrokovati bolne glavobolje koje mogu varirati u duljini i težini dok se mozak prilagođava porastu krvi.

Glavobolje će popustiti kako se mozak prilagođava tom povećanju protoka krvi. Ipak, iako povlačenje kofeina može uzrokovati glavobolju, kofein se koristi za liječenje određenih vrsta glavobolja poput migrene. Dodatno, kofein pomaže pojačati snagu lijekova za ublažavanje boli i smanjuje bol kod glavobolje kada se konzumira samostalno.

2. Umor

Mnogima je šalica kave neophodna za pojačan dotok energije. Kofein pomaže povećati budnost i smanjiti umor blokirajući receptore za adenozin, neurotransmiter odgovoran za osjećaj pospanosti. Iz istog razloga kofein dokazano poboljšava sportske performanse, podiže energiju i smanjuje kronični umor.

Uklanjanje kofeina iz prehrane može imati suprotan učinak, izazvati pospanost i umor. Uz to, njegovi poticajni učinci u sustavu traju otprilike četiri do šest sati, što može dovesti do toga da tijekom dana posegnete za više šalica kave ili energetskih napitaka koji sadrže kofein kako biste održali budnost. To može dovesti do pretjeranog unosa i ovisnosti o kofeinu te pogoršati simptome odvikavanja.

kava

3. Anksioznost

Kofein je stimulans koji povećava otkucaje srca, krvni tlak i hormone stresa kortizol i epinefrin. Kod osoba osjetljivih na kofein, samo jedna šalica može izazvati osjećaj nervoze i anksioznosti. Iako konzumacija kofeina može izazvati osjećaj tjeskobe, i njegovo izbacivanje može uzrokovati ovu nuspojavu.

Naime, anksioznost je česta pojava kod osoba koje se „skidaju“ s kofeina.

4. Otežana koncentracija

Jedan od glavnih razloga zašto se ljudi odlučuju za konzumaciju kofeina u obliku kave, čaja ili energetskih napitaka je jačanje koncentracije. Pića s kofeinom obično se konzumiraju prije testova, sportskih natjecanja ili prezentacija radi poboljšanja fokusa.

Kofein povećava razinu adrenalina, hormona koji proizvode nadbubrežne žlijezde kao dio normalne reakcije tijela na stres. Također, pojačava aktivnost neurotransmitera dopamina i noradrenalina. Ova kombinacija reakcija povećava puls i krvni tlak te stimulira mozak, uzrokujući povećanu budnost i poboljšani fokus.

Postupno ukidanje kofeina može negativno utjecati na koncentraciju dok se tijelo bori da se navikne funkcionirati bez ovog stimulansa.

kava

5. Depresivno raspoloženje

Kofein je poznat po tome što može utjecati na raspoloženje. Njegova sposobnost blokiranja adenozina ne samo da povećava budnost, već je utvrđeno i da poboljšava raspoloženje.

Veliko istraživanje na preko 50 000 žena (Lucas i sur.) pokazalo je da su žene koje su pile četiri ili više šalica kave dnevno imale 20% manji rizik od depresije od žena koje su pile malo ili nimalo kave.

Stimulativni učinci kofeina mogu dovesti do osjećaja blagostanja i povećane energije, koji nestaju kad prestane unos kofeina. Iz tog razloga raspoloženje značajno pogoršati s prestankom uzimanja kofeina, što se bilježi kao depresivno raspoloženje.

6. Nervoza

Za redovne konzumente kave uobičajena je jutarnja bezvoljnost i nervoza prije ispijanja prve kave. No, upravo kofein iz kave može biti krivac za ovo stanje nervoze. Naime, kofein ostaje u organizmu 4-6 sati, a simptomi krize poput nervoze javljaju se nakon noćnog sna.

Studija koju su proveli Juliano i sur. provedena među ovisnicima o kofeinu pokazala je da čak 89% ispitanika, iako se žele riješiti te ovisnosti, u tome ne uspijeva radi simptoma poput nervoze i ljutnje koje osjećaju kad izbace kofein.

kava

7. Tremor

Premda nije čest simptom, kod osoba koje su ovisne o kofeinu, ponekad se bilježi tremor u slučaju izbacivanja kofeina iz prehrane. Iako se tremor javlja i u slučaju prekomjerne konzumacije kofeina (radi utjecaja kofeina na središnji živčani sustav), ovo stanje je poznato i kao simptom ovisničke krize o kofeinu.

Tremor povezan s ovisnosti o kofeinu može trajati 2-9 dana od prestanka konzumacije, a ako potraje dulje savjetuje se konzultirati liječnika.

8. Niska razina energije

Najčešći razlog konzumacije kofeina je podizanje razine energije. Životni faktori poput lošeg sna, zahtjevnog posla ili nezdrave prehrane crpe energiju, prisiljavajući mnoge da potraže vanjski izvor energije u kavi ili energetskim napitcima.

Ispijanje šalice kave ili energetskog napitka pojačava koncentraciju, povećava broj otkucaja srca i povećava šećer u krvi, što dovodi do osjećaja povećane fizičke i mentalne energije. Ovi željeni učinci mogu dovesti do ovisnosti o kofeinu, uzrokujući potrebu za sve više i više kofeina kako bi se proizveo isti energetski poticaj. Zbog toga je niska energija česta pritužba ljudi koji smanjuju ili potpuno izbacuju kofein.

kava

Kako smanjiti simptome ovisničke krize o kofeinu?

Simptomi odvikavanja od kofeina najčešće traju 2-9 dana, a najintenzivnijim simptomima 24-51 sat nakon izbacivanja kofeina (Sajadi-Ernazarova). Iako se radi o simptomima koji su kratkoga trajanja, oni često mogu biti neugodni i ometati normalno funkcioniranje. Srećom, postoje načini na koje je moguće smanjiti simptome „skidanja“ s kofeina:

  • Polako izbacujte kofein: ako naglo izbacite kofein rizik od pojavljivanja navedenih simptoma je veći. Stoga, postupno smanjujte kofein pa će i simptomi biti slabiji i podnošljiviji.
  • Smanjujte udio kofeina: ako ste dosad pili kratki espresso, polako počnite piti lakše verzije, dok ne dođete do beskofeinske kave.
  • Unosite dovoljno vode: dovoljne količine vode su jako bitne kad izbacujete kofein. Dehidracija može pogoršati simptome kao što su glavobolja i umor.
  • Spavajte dovoljno: kako biste se borili s umorom, pokušajte osigurati 7-9 sati sna, svaku noć.
  • Prirodno pojačajte energiju: redovna tjelesna aktivnost, nutritivno bogata hrana i tehnike izbacivanja stresa su prirodni načini podizanja razine energije.

Zaključak

Kofein je najkorišteniji stimulans na svijetu koji kod redovnih korisnika može, u slučaju prestanka uzimanja, izazvati simptome apstinencijske krize. Najčešći simptomi su glavobolja, umor, niska razina energije, nervoza, loša koncentracija, depresivno raspoloženje i tremor koji mogu trajati 2-9 dana.

Srećom postoje načini na koje je te simptome moguće spriječiti ili umanjiti poput postupnog smanjenja unosa kofeina, dovoljne hidratacije i sna te prirodnih tehnika podizanja razine energije.

Iako je „skidanje“ s kofeina na prvu jako neugodno i teško, već nakon para dana simptomi opadaju i ova vrsta krize nestaje.

kava

Reference:

  1. Cappelletti S, Piacentino D, Sani G, Aromatario M. Caffeine: cognitive and physical performance enhancer or psychoactive drug? Curr Neuropharmacol. 2015;13(1):71-88.
  2. Addicott MA, Yang LL, Peiffer AM, et al. The effect of daily caffeine use on cerebral blood flow: How much caffeine can we tolerate?. Hum Brain Mapp. 2009;30(10):3102-3114.
  3. Lucas M, Mirzaei F, Pan A, et al. Coffee, caffeine, and risk of depression among women. Arch Intern Med. 2011;171(17):1571-1578.
  4. Juliano LM, Evatt DP, Richards BD, Griffiths RR. Characterization of individuals seeking treatment for caffeine dependence. Psychol Addict Behav. 2012;26(4):948-954.
  5. Sajadi-Ernazarova KR, Anderson J, Dhakal A, et al. Caffeine Withdrawal. [Updated 2020 Jun 2]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan.

Objavljeno 02.09.2020.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!