10 znakova hormonalnog disbalansa
Zdravlje

10 znakova hormonalnog disbalansa

Vrlo često, kad čujete da netko često mijenja raspoloženje, da je razdražljiv ili da se, primjerice, u posljednje vrijeme, jako udebljao, kao razlog čujemo da su "krivi hormoni". Vrlo često to je i istina. Naime, promjene u razinama različitih hormona mogu značajno utjecati na ljudsko zdravlje, ponašanje, seksualnu želju, plodnost, osjećaje i niz drugih životnih čimbenika.

Naime, hormoni su tvari koje nadziru sve fiziološke procese u organizmu – od regulacije metabolizma, aktivacije imunološkog sustava do menstrualnih ciklusa, proizvodnje spermija i reprodukcije pa je jasno da svaki disbalans hormona negativno utječe na zdravlje i normalno funkcioniranje organizma.

Hormone luče žlijezde s unutarnjim lučenjem: hipofiza, štitna i doštitne žlijezde, prsna, nadbubrežne žlijezde, gušterača, muške spolne žlijezde (sjemenici) i ženske spolne žlijezde (jajnici).

Zbog svega navedenoga, jako je važno pravovremeno prepoznati znakove disbalansa hormona te reagirati kako bi se razine poremećenih hormona vratile u normalu i omogućile normalno funkcioniranje organizma.

Što sve može izazvati disbalans hormona?

U današnje vrijeme, disbalans hormona je vrlo česta pojava, pogotovo u gradovima, u kojima je i veća razina zagađenja okoliša. Osim vanjskih utjecaja, na razine hormona snažno utječe i stres, loša prehrana, nečista voda, nepravilno i nedovoljno spavanje te fizička neaktivnost.

Uz njih, prirodni faktori koji mogu utjecati na razine hormona su menstrualni ciklus, trudnoća i menopauza. Ostali čimbenici koje ne treba zaboraviti su kontracepcijske pilule te lijekovi kojima se nadopunjuju hormoni, koji će vas puno češće izbaciti iz balansa vaših, prirodnih hormona.

10 simptoma disbalansa hormona

Probavni problemi

Kortizol, hormon stresa, izaziva velike poremećaje u fizičkom i psihičkom stanju. Među najčešće pogođenim sustavima je probava pa osobe često pate od konstipacije (zatvora). Redovan rad crijeva je esencijalan faktor u zadržavanju zdravlja i redovnom izbacivanju toksina iz organizma i prerađenih hormona.

Zatvor ili spora crijeva izazivaju to da se toksini i estrogen koji je spreman za izbacivanje iz organizma, zadržavaju u organizmu i utječu na poremećaje u balansu hormona, ali i negativno utječu na rad jetre. To dodatno izaziva zadržavanje vode i osjećaj nadutosti što je još jedan od simptoma hormonalnog disbalansa.

Problemi sa spavanjem

pospanost

Žene često zamjećuju probleme sa spavanjem u periodu prije mjesečnice. Razlog tome je u naglom padu razine progesterona neposredno prije mjesečnice. Razine ovoga hormona padaju i u nekim drugim periodima, poput vremena nakon poroda. Dodatno, nespavanje nadalje izaziva niz drugih poremećaja jer utječe na razine kortizola, hormona stresa koji potom utječe na poremećaje u disbalansu hormona.

Osim toga, manjak sna potiče pojačanu proizvodnju grelina (hormona gladi), dok leptin pada. Grelin je hormon koji stimulira apetit, dok ga leptin smanjuje. Dakle, spavanje je vrlo bitno za metabolički balans i kontrolu tjelesne težine.

Akne

Problemi s aknama česti su kod žena u periodu uoči mjesečnice, a pozitivno se na njihov nastanak može utjecati biranjem svježih namirnica poznatog porijekla te izbjegavanjem gotove i prerađene hrane. Prekomjerna proizvodnja hormona utječe na zatvaranje pora što izaziva male upalne procese, prištiće i različite mrlje po koži.

U slučaju bolnih, cističnih akni koje ne prolaze, uzrok mogu biti androgeni hormoni (muški hormoni, poput testosterona). Naime, testosteron potiče proizvodnju sebuma (ulja) koji se zadržava pod kožom te spaja s bakterijama i mrtvim stanicama kože, što uzorkuje nastanak akni. Kod žena, što im je viša razina testosterona, to su problemi s aknama izraženiji.

Problemi s pamćenjem

Problemi s pamćenjem su često povezani s disbalansom hormona. Primjerice, dokazano je da povišene razine kortizola mogu negativno utjecati na pamćenje i sposobnost učenja.

Konstantna glad

Konstantna glad je pokazatelj prekomjernog lučenja hormona gladi, grelina. Jedan od načina na koji se može zatomiti osjećaj gladi jest dovoljnim unosom tekućine kojom će se tijelo hidrirati i na staničnom nivou.

No, osim grelina, česti uzroci gladi su i nepravilan rad nadbubrežne žlijezde, otpornost na inzulin i druge vrste hormonalnih neravnoteža.

Kroničan umor

umor

Umor od ranoga jutra ili nužnost poslijepodnevnog odmaranja je također pokazatelj nekih hormonalnih promjena. Često je umor pokazatelj problema sa štitnjačom, odnosno njezinim usporenim radom. Vrlo često ovakva stanja prati i nakupljanje viška kilograma kojih se nemoguće riješiti, čak ni uz vježbanje i dijetu.

Hormoni štitne žlijezde kontroliraju metabolizam, pa s njihovim opadanjem, opada i cijeli sustav organizma, uključujući i srčane otkucaje, mentalno funkcioniranje i probavu, pa je jasno zašto osoba osjeća umor.

Promjene raspoloženja i depresija

Promjene raspoloženja bez jasnog povoda redovno su pokazatelj hormonalnih disbalansa. Kod žena je to jako čest slučaj u menopauzi.

Anksioznost i depresija su pokazatelj neravnoteže i toksičnosti, koji mogu biti povezani sa stresom, prezaposlenošću, ali i neprimjerenom prehranom te nedostatnim unosom tekućine.

Nakupljanje viška kilograma

pretilost

Hormonalne promjene vrlo često se manifestiraju nakupljanjem viška kilograma kojih se nemoguće riješiti ni dijetama ni redovnim vježbanjem. Jedan od najčešćih razloga su problemi u radu štitne žlijezde, ali i nepravilno izlučivanje inzulina.

Već malim promjenama u prehrani, poput izbacivanja šećera, bijelog brašna i prerađene hrane, može se značajno popraviti inzulinski odgovor te popraviti ukupnu hormonalnu ravnotežu.

Glavobolje i migrene

Ulaskom u menopauzu žene često proživljavaju glavobolje i migrene. Uzrok tome su hormonalne promjene koje doživljavaju u ovom periodu života. Osim toga, uzrok ovih bolova može biti i prevelika proizvodnja kortizola, hormona stresa.

Stoga, ako često imate glavobolje ili migrene, pokušajte prepoznati što ih izaziva te se svakako posavjetujte sa svojim liječnikom.

Problemi s libidom

Hormonalne promjene mogu značajno negativno utjecati na libido i razinu seksualne želje. Okolišni, prehrambeni i drugi faktori mogu utjecati na balans reproduktivnih hormona i kod muškaraca i kod žena, što se može odraziti na libido.

Kod žena je smanjena seksualna žena često povezana sa sniženim razinama estrogena. Manjak energije direktno je povezan s razinom libida, a organizma je tako programiran da energiju prvo koristi za rad organa, održavanje vitalnih funkcija i metabolizam.

Već male promjene u prehrani ili izbjegavanje namirnica nepoznatog porijekla koje mogu biti bogate toksinima može popraviti hormonalne razine i podići razine energije te vratiti tijelo u hormonalnu ravnotežu.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 2 komentara na ovu temu
Forum
Svi komentari na temu: 10 znakova hormonalnog disbalansa

..čitam ovaj članak i moram bacit komentar i.....posal mi je fizički i još trening znači brdo kalorija je u igri a najviše UH ...oko 500-600 UH..i bez UH hormoni su loši....da se vratimo na hormone...najveći problem današnjice je šta pokušavamo prevarit tijelo dijetama,stilovima svakodnevne prehrane ...uskraćujemo mu UH a trpamo se drugim nutrijentima.....ljudsko tijelo ne može funkcionirat bez UH a pogotovo mozak i onda se čudimo zašto smo zaboravni...i sad kad smo kod UH i hormona .. hormoni i UH su najviše povezani pa i reka bi da UH i kontroliraju hormone...npr UH podižemo tiroidne hormone..UH podižemo hormon sitosti leptin....UH podižemo testosteron...UH podižemo melatonin hormon sna...UH podižemo endorfin ljudski morfij ili ublaživač boli tj hormon izdržljivosti...UH podižemo oksitocin ljubavni hormon...UH spuštamo grelin hormon gladi...UH spuštamo kortizol....UH podižemo serotonin...UH podižemo adrenalin...UH podižemo hormon rasta..UH ubrzavamo mršavljenje i bez UH nema "ripped".itd,itd.........jednom riječju debelo su povezani mada toga nismo ni svjesni....i uvik ih krivimo da su krivi za debljanje...NE!...nema UH i eto divljanja hormona....a dokaz su donji dio trbuha i "love handles" ... u muškaraca ženske sise..hahaha...pozz...
dena75
10.06.16. u 13:14
line
Koliko vidim nitko u članku nije spominjao da su UH kao krivce. Ono što se uvijek napominje jest balans - balansirana i nutritivno bogata prehrana, dovoljno sna, balansiranje stresnih situacija i umjerenost u treningu. Kao netko tko se godinama nosi s dva autoimuna poremećaja, dovoljno sam upoznata sa znanstvenim člancima na tu temu da znam koliko je delikatan sustav usklađivanja svega toga da bi se takav poremećaj dovelo pod kontrolu. Ugljikohidrati su bitni u jednakoj mjeri kao i proteini i masnoće, a da ne govorim vitaminsko-mineralnim deficitima zbog nedovoljnog unosa svježeg povrća i voća. Bitno je znati birati ugljikohidrate - orašidi, sjemenke i brašna od istih, batati, integralna riža i zobene. Kod hormonalog disbalansa najbitnija stvar je izbaciti šećere, soju, bilo što procesuirano, uključujući i kemikalije koje se unose kroz kožu u vidu krema i kozmetike. Clean eating prije svega. Namirnica ako ima sastojke - nije hrana. Namrinica jest sastojak.
ElicaPcelica
11.06.16. u 11:33
line
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 10.06.2016
Piše:
Zorana Jagodić