Vježbaj kod kuće - pogledaj top 50 najpopularnijih rekvizita za kućni trening!

Rušimo 15 najvećih nutritivnih mitova

Image

Posjeti Fitness.com.hr webshop i trgovinu

Više od 3000 zadovoljnih kupaca svaki mjesec svoje proizvode kupuje u:

Fitness.com.hr webshopu

Fitness.com.hr trgovini u Zagrebu (Vrbani)

Najveća ponuda fitness opreme, sprava za vježbanje te dodataka prehrani na jednom mjestu!

To što u današnje vrijeme jednim klikom miša ili tapkanjem po ekranu mobitela možemo doći do mnoštva informacija o prehrani ne znači da su sve te informacije točne, pa čak ni onda kada dolaze od strane raznih stručnjaka u polju zdravlja.

U nastavku slijedi 15 pogrešnih uvjerenja o pravilnom načinu prehrane koji bez obzira na nova saznanja još uvijek kolaju društvenim mrežama i pune naslovnice časopisa, a kojih biste se trebali odreći već na početku usvajanja dobrih navika kako biste isto ostvarili na puno jednostavniji, održiviji i zdraviji način.

kalorije

1. Ako se mučite sa skidanjem kilograma, pažljivije brojite kalorije

Problem ovog uvjerenja je u tome što oslanjanje na čisti kalorijski unos ne uzima u obzir veliki broj ostalih varijabli koje vas mogu ograničavati u mršavljenju, odnosno taj put činiti mnogo težim nego što bi trebao biti.

Hormonske neravnoteže, poremećaji rada štitnjače i ostalih žlijezda, razne terapije lijekovima – samo su jedni od tih faktora o kojima se rijetko govori iako je njihovo rješavanje neophodno. Time se naravno ne isključuje princip energetske ravnoteže i važnost ulaženja u kalorijski deficit, već samo cijelu priču oko mršavljenja čini puno kompleksnijom od čitanja tablica kalorija i igranja kalorijske matematike.

2. Eliminirajte masnoće u prehrani ako želite smršavjeti

Masnoće u prehrani neophodne su za integritet naših staničnih membrana, ravnotežu spolnih hormona, apsorpciju vitamina topljivih u masnoćama, a to je samo dio važnih funkcija koje u tijelu obavljaju. Uz to, čine nas sitima kao i naše obroke ukusnijima što automatski dovodi i do lakšeg pridržavanja bilo kojeg režima prehrane. Zato su u adekvatnoj količini esencijalne za optimalno zdravlje i kao takve nisu nikakva prijetnja zdravom gubitku suvišnih kilograma.

3. Doručak je najvažniji obrok u danu

Ova je mantra godinama vladala fitness svijetom, sve dok novija istraživanja nisu počela dokazivati da zaista postoji određen broj ljudi koji svoje zdrave navike tijekom dana bez problema uspijevaju održavati i uz redovito preskakanje doručka.

Dakle, zdravstveni benefiti mogu se naći s obje strane zbog čega je odgovor krajnje individualan - hoćete li doručkovati ili ne, vaša je stvar. Ako volite jesti ujutro, nastavite tako, a ako niste tip od ranojutarnjeg blagovanja nemojte se dati nagovarati da to morate. Pripazite samo na to da osvijestite kako svaka od ovih praksa na vas utječe tijekom dana i vodi li vas u smjeru kojem želite ići.

dorucak

4. Morate jesti više manjih obroka ako želite vidjeti rezultate

Slično kao i kod doručka, i ovo “moranje” spada pod kategoriju “ovisi” i “kako za koga”. Ova metoda dugo se koristila kao način ubrzavanja metabolizma što je isto tako kasnijim istraživanjima dovedeno u pitanje i kod određenog broja ljudi zapravo dokazala benefite suprotne prakse.

Generalno govoreći - ako ste zdravi, odnosno ne patite od nekih zdravstvenih poremećaja poput dijabetesa, koronarnih bolesti te bolesti crijeva i ako niste u nekom specifičnom stanju poput trudnoće, frekvencija obroka u danu nije toliko bitna odrednica uspjeha sve dok svoj apetit i time kalorijski unos držite pod kontrolom.

5. Umjetni zaslađivači su zdravi

Svake godine svjedoci smo sve većoj ponudi proizvoda koji se deklariraju kao zdravi samo zato što je veći ili kompletan udio šećera u njima zamijenjen umjetnim zaslađivačima poput aspartama, acesulfama, sukraloze itd.

Jasno je da je prehrana s visokim udjelom šećera nezdrava te značajno povećava rizik od raznih bolesti, no to ne znači da i ono što taj šećer zamjenjuje ne može imati svoje negativne posljedice o čemu svjedoče neka dosadašnja istraživanja, a mnoga se na tu temu još očekuju.

6. Savršeni omjer makronutrijenata zamijenjuje kvalitetu namirnica

Igranje s omjerima makronutrijenata zaista ima svoju svrhu i može značajno utjecati na zdravlje i tjelesnu kompoziciju, no onaj najbitniji faktor koji povezuje sve razumne dijete, odnosno načine prehrane je sama kvaliteta hrane koju jedete.

Sve drugo spada pod naprednije tehnike koje vam mogu donijeti više problema nego koristi ako za njih niste spremni, odnosno ako ako već niste usvojili temelje zdrave prehrane poput unosa cjelovite hrane i redovite hidratacije kojih se uspijevate redovito i s lakoćom pridržavati.

diet

7. Dijetna hrana je najbolja

Kao što je već navedeno - masti u hrani nisu nužno loše niti nas, bez obzira na veliku energetsku vrijednost, mogu udebljati same po sebi. U davnim vremenima histerije protiv njih poplavom proizvoda obilježenih oznakom "bez masnoće" ili "niski udio masnoća" pokušao se ostaviti takav dojam, no s druge strane u te proizvode se nerijetko dodavao šećer i sol kao zamjena za izgubljeni okus i teksturu što je narušavalo kvalitetu namirnice na drugi način. 

Iako bi isto tako bilo pogrešno reći da su svi takvi proizvodi nezdravi, dobro je znati da nisu uvijek zdravija alternativa punomasnim proizvodima. Čitajte deklaracije i razmislite o tome da si povremeno priuštite masniju verziju onoga što volite, umjesto da jedete neograničene količine nečega što vam možda ne koristi toliko kao što mislite.

8. Suplementi su bacanje novaca

Druga krajnost bilo bi reći da su suplementi nužni za zdravlje i idealnu kompoziciju tijela – obje tvrdnje iskrivljuju istinu koja se najčešće nalazi negdje u sredini. Ništa nije crno ili bijelo u svijetu fitnessa pa tako ni pitanje suplementacije.

Činjenica je da je unos nutrijenata iz različite hrane kod zdravih ljudi najčešće na prvom mjestu te da postoji mnogo dodataka prehrani upitne kvalitete koji nemaju nikakvih ili minimalnih efekata na tijelo i opće zdravlje, no ima i onih koji uslijed ozbiljnih nutritivnih deficita ili zdravstvenih poteškoća nekome mogu spasiti život ili bar poboljšati kvalitetu istog.

9. Drastična redukcija kalorija najbolji je način gubitka težine

Restriktivne dijete, iako naizgled “uspješne” na početku, najčešće dovode do brzih metaboličkih adaptacija koje ograničavaju ili kompletno zaustavljaju daljnji progres te mogu dovesti i do nekih dugoročnih posljedica po zdravlje poput neravnoteže hormona, deficita nutrijenata i poremećaja u prehrani.

Studije su pokazale da ljudi koji se drže tako restriktivnih režima rijetko kad postižu dugoročne rezultate – zbog promjena u radu metabolizma kao i povećane gladi uzrokovane neravnotežom hormona i osjećajem frustracije radi restrikcije najčešće izgubljene kilograme vrate vrtoglavom brzinom. Zaboravite magične dijete i čudesne namirnice - rješenje je u postepenom usvajanju boljih navika i strpljenju.

skinny

10. Samo mršavo je zdravo

Iako je pretilost usko povezana s mnogim zdravstvenim poremećajima i često narušava općenitu kvalitetu života, ne morate nužno biti mršavi kako biste bili zdravi.

Tjelesna težina nije pokazatelj zdravlja osobe, dapače često se dogodi da je netko vrlo mršav zbog nepravilnih obrazaca prehrane, restrikcije energije i nutrijenata, nekih kroničnih stanja te mnogih drugih faktora povezanih s načinom života u većem riziku od razvoja bolesti od onoga tko ima višak kilograma ali je pritom tjelesno zdrav.

11. Želite biti zdravi? Pijte smoothieje

Ako sami radite svoj smoothie, od kombinacije povrća, voća i ostalih zdravih dodataka, možete biti poprilično sigurni da svom tijelu dajete pregršt vrijednih nutrijenata te da ta praksa može zaista biti dobra za vaše zdravlje pod uvjetom da ne pretjerujete i da se držite ostalih dobrih navika.

No, ako ih redovito kupujete u trgovini vjerujući da su dobri za vaše zdravlje razmislite još jednom i prije nego ih kupite provjerite deklaraciju i popis sastojaka omiljenih sokova. Velika je vjerojatnost da ćete na popisu pronaći pregršt šećera, umjetnih boja i kalorija što će dugoročno vrlo vjerojatno dovesti do viška kilograma i eventualnih problema s regulacijom krvnog šećera te tako narušiti sve dobro što se uz njih veže.

12. Svi bi trebali uzimati probiotik

Probiotici su u zadnji nekoliko godina postali top tema i jedan od najpopularnijih proizvoda na tržištu dodataka prehrani što je ubrzo dovelo do toga da se počnu smatrati neophodnima za dobro zdravlje i ultimativnim rješenjem za mnoge tegobe.

Mada je teško osporiti prednosti njihove uporabe, pojedina istraživanja su demonstrirala da zbog osjetljive prirode samih probiotika, nedovoljnih informacija o vrsti i količini potrebnih bakterijskih vrsta u svakom inidividualnom slučaju, kao i različitih reakcija pojedinih tijela na iste benefiti za zdravlje nisu neupitni i univerzalni te se tako isti ne bi trebali prepisivati svima na isti način, odnosno pristup bi za svakog trebao biti ciljan i personaliziran.

probiotik

13. Lako je smršavjeti

Ne dajte se zavesti dramatičnim i obećavajućim tjelesnim transformacijama kao i pričama o znatnom gubitku kilograma u kratko vrijeme i bez velikog truda. Mršavljenje nije laki proces – zahtijeva konzistentnost, težak rad, strpljenje i zdrav stav prema sebi, a mnogi faktori poput genetike ili nekih hormonalnih problema cijeli proces mogu učiniti još puno težim.

14. Hrana bogata kolesterolom je nezdrava

Kolesterol sam po sebi nije naš neprijatelj, dapače esencijalna je molekula u tijelu i kao takva neophodna za život zbog utjecaja kojeg ima na stanične membrane, hormone i ostale bitne tjelesne strukture, a većina kolesterola u cirkulaciji dolazi iz jetre umjesto iz hrane koju jedemo.

I dok su neki ljudi zbog određenih genetskih faktora zbilja osjetljiviji na unos kolesterola iz hrane, većina ljudi može slobodno namirnice bogate istim poput cijelih jaja ili punomasnog jogurta uključiti u svoju prehranu. Ne samo da time neće ugroziti svoje zdravlje već će ga možda i unaprijediti.

15. Želite smršavjeti? Zaboravite ugljikohidrate

Ulogu dežurnog krivca za debljanje od masti su u  jednom trenutku preuzeli ugljikohidrati što je kod mnogih unijelo strah da će konzumacija istih, bez obzira na podrijetlo, ne samo dovesti do viška kilograma već i negativno utjecati na zdravlje.

Iako je istina da svako tijelo drukčije reagira na ugljikohidrate, za većinu ljudi ovaj makronutrijent može i mora biti dio uravnoteženog plana prehrane, pogotovo uz umjereno do visoku razinu intezivne aktivnosti.

Umjesto da se oslanjate na neka nutritivna pravila koja za vas možda ne vrijede i koja se stalno mijenjaju budite znatiželjni i sami testirajte granice tolerancije vlastitog tijela.  Uz kontinuiranu edukaciju o prehrani i funkcioniranju ljudskog tijela to je najbolji način da se obranite od navedenih ali i svih ostalih nutritivnih mitova.

Objavljeno 04.02.2021.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!