Kolagen - protein koji smanjuje bore, čuva kosti i zglobove i održava zdravlje kože

Image

Kada bi ga trebalo nekako slikovito opisati, onda bi najtočnije bilo reći da je kolagen „ljepilo koje tijelo drži na okupu“. Naime, ovaj protein sudjeluje u izgradnji vezivnih tkiva gotovo svih struktura u ljudskom organizmu, od kože do kostiju.

Kao iznimno važan gradbeni element neophodan za zdravlje kolagen je u posljednjim godinama iznimno dobio na popularnosti, pa već i u običnom supermarketu možete pronaći „vodu s kolagenom“, no nemojte se zavaravati da je to najbolji način unosa kolagena i da će vam on pomoći u „smanjenju bora, održavanju jakih i fleksibilnih zglobova, čvrstoći kostiju te poboljšanoj hidrataciji kože“. Za ove učinke ipak trebate puno kvalitetniji izvor kolagena.

kolagen

Ljudski organizam svakodnevno, prirodno proizvodi kolagen. No, s godinama i starenjem organizma ta proizvodnja se usporava. Naime, u organizmu postoji enzim imena kolagenaza koji razbija molekule kolagena. Nakon 25. godine života ljudski organizam razbija više molekula kolagen nego što ih tijekom dana uspije proizvesti, a to je ono što u ogledalu zamjećujemo kao stvaranje bora.

Ovisno o stupnju mineralizacije, kolagena tkiva mogu biti kruta (kosti), propusna (tetiva), ili imaju neki stupanj od krutog do propusnog (hrskavice). Kolagenom obiluje rožnica, krvne žile, crijeva, intervertebralni diskovi i dentin u zubima. U mišićnom tkivu služi kao glavna komponenta endomizija. Kolagen čini jedan do dva posto mišićnog tkiva i čini 6% težine snažnih, tendinoznih mišića.

Unos kolagena moguć je na dva načina: hranom i dodacima prehrani.

Kolagen iz hrane najlakše dobivamo iz namirnica poput organa životinja ili juhe od kostiju (bone broth), a moguće ga je unijeti i dodacima prehrani.

bone broth

Kako djeluje kolagen kao dodatak prehrani?

Tijelo je sazdano od stanica koje imaju specifičnu funkciju u pravilnom funkcioniranju organizma, primjerice, fibroblasti su stanice čija je funkcija proizvodnja kolagena. Da bi one uspješno izvršavale svoju funkciju potrebno im je nekoliko aminokiselina, prvenstveno glicin, prolin i hidroksiprolin.

Kada kolagen uzimate kao dodatak prehrani tada zapravo svoje fibroblaste opskrbljujete aminokiselinama kako bi oni mogli uspješno obavljati svoju funkciju proizvodnje kolagena.

Najučinkovitiji način dopremanja tih aminokiselina do fibroblasta jest s hidroliziranim kolagenom, poznatom i pod nazivom peptidi kolagena. Proces hidrolize razbija kolagen u nježni svijetli prah. Finalni proizvod ima nisku molekularnu težinu pa je ljudskom organizmu jednostavna njegova probava i apsorpcija te distribucija aminokiselina po cijelome tijelu. Na taj način su ove aminokiseline iznimno biodostupne, odnosno naš ih organizam može u velikom postotku iskoristiti, zaključili su Sibilla i suradnici.

Kritika koja se često pripisuje kolagenu u obliku dodataka prehrani je onaj da želučane kiseline razbijaju peptide kolagena prije nego oni uopće počnu djelovati. „Kolagen je velika molekula, no unatoč činjenici kako je kolagen napravljen i hidroliziran u peptidni oblik, ljudski organizam je sposoban probaviti ovaj spoj“, ističu nutricionisti.

Kolagenski dodaci prehrani probavljaju se u aminokiseline i peptide u crijevima. Da bi ih ljudsko tijelo moglo koristiti, tanko crijevo mora apsorbirati ove aminokiseline i peptide te oni moraju ući u krvotok.

Istraživanja su pokazala da se nakon uzimanja kolagena u hidroliziranom obliku povećava razina kolagena u krvi. Studija koju su proveli Shigemura i sur. promatrala je učinke uzimanja hidroliziranog kolagena tijekom razdoblja od četiri tjedna. Rezultati su pokazali promjene u razinama peptida hidroksiprolina u krvotoku. Druge studije (Yazaki i sur.) također su otkrile porast razine kolagenskih peptida u krvotoku nakon uzimanja.

Stoga iz navedenog se može zaključiti da uzimanje kolagena kao dodatka prehrani pruža organizmu važne gradivne elemente za proizvodnju dodatnog kolagena, čak i nakon probave.

kolagen

Kada uzimati kolagen kao dodatak prehrani?

Osim u slučajevima kada zaista redovno jedete juhu od kostiju ili organe životinja, poput jetrica i sličnoga, velika je vjerojatnost da vam u prehrani nedostaje kolagena.

Kolagen kao dodatak prehrani najčešće dolazi kao prah pa ga je jednostavno uvrstiti u prehranu: dodat ćete ga u jutarnji smoothie i svakodnevno unijeti potrebnu količinu kolagena. Prilikom kupnje kolagena obratite pozornost da se radi o peptidima kolagena jer je za ovaj oblik potvrđena učinkovitost i iskoristivost.

bone broth

Koja je funkcija kolagena u ljudskom tijelu?

Mnogi pri spomenu kolagena prvo pomislimo na kožu i bore, no kolagen ima niz funkcija u ljudskom tijelu. Donosimo pregled najvažnijih:

Koža

Kolagen je majzastupljeniji protein u koži. On čini 75 do 80 posto vaše kože. Srednji sloj kože naziva se dermis, i tu nalazimo kolagen i elastično tkivo. To je sloj koji koži daje puninu i debljinu.

Istraživanja su pokazala da redovito uzimanje hidroliziranog kolagena može poduprijeti cjelokupno zdravlje kože i boriti se s posljedicama starenja. Može smanjiti pojavu bora, povećati hidrataciju i glatkoću kože te poduprijeti elastičnost kože, ističu Sibilla i sur. Uzimanje kolagena kao dodatka prehrani može povećati elastičnost kože i pomoći u procesu obnove kože, potičući tako tijelo da formira novi kolagen.

Zglobovi

Osim što podupire ukupno zdravlje kostiju i zglobova, kolagen može smanjiti bolove u zglobovima, poboljšati fleksibilnost i pomoći u stvaranju novog koštanog tkiva, stoji u studiji koju su objavili Trč i Bohmova.

Ovo je velika i značajna potvrda kolagenovim anti-age svojstvima, ali i odlična vijest za sve koji redovno vježbaju. Naime, studija koju su proveli Clark i sur. potvrdila je da suplementacija kolagena pozitivno utječe na smanjenje bolova u zglobovima, koji su česti i kod rekreativnih sportaša.

Kolagen možete kupiti u Fitness.com.hr webshopu. 

kolagen

Reference:

  1. Clark, KL. i sur. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5):1485-96.
  2. Kumar, S. i sur. A double-blind, placebo-controlled, randomised, clinical study on the effectiveness of collagen peptide on osteoarthritis. J Sci Food Agric. 2015 Mar 15;95(4):702-7.
  3. Proksch, E. i sur. Oral intake of specific bioactive collagen peptides reduces skin wrinkles and increases dermal matrix synthesis. Skin Pharmacol Physiol. 2014;27(3):113-9.
  4. Shigemura, Y. i sur. Changes in composition and content of food-derived peptide in human blood after daily ingestion of collagen hydrolysate for 4 weeks. J Sci Food Agric. 2018 Mar;98(5):1944-1950.
  5. Sibilla, S. i sur. An Overview of the Beneficial Effects of Hydrolysed Collagen as a Nutraceutical on Skin Properties: Scientific Background and Clinical Studies. The Open Nutraceuticals Journal, 2015, 8, 29-42.
  6. Trč, T. Bohmova, J. Efficacy and tolerance of enzymatic hydrolysed collagen (EHC) vs. glucosamine sulphate (GS) in the treatment of knee osteoarthritis (KOA). Int Orthop. 2011 Mar; 35(3): 341–348.
  7. Yazaki, M. i sur. Oral Ingestion of Collagen Hydrolysate Leads to the Transportation of Highly Concentrated Gly-Pro-Hyp and Its Hydrolyzed Form of Pro-Hyp into the Bloodstream and Skin. J. Agric. Food Chem., 2017, 65 (11), pp 2315–2322.

Objavljeno 08.01.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
8
0
Podijeli s prijateljima!