Večeras prelazimo na ljetno računanje vremena, pročitajte kako to utječe na naše zdravlje!

Image

Zadnji je vikend u ožujku i večeras ćemo prijeći sa zimskog na ljetno računanje vremena, pomicanjem sata jedan sat unaprijed. Uz to što to znači i jedan sat manje spavanja, ova promjena ima značajan i utjecaj na naš cirkadijalni ritam, odnosno unutarnji sat koji regulira ritam spavanja i budnosti.

Točnije, ove promjene sata, koje se događaju dvaput godišnje, značajno utječu na desinkronizaciju našeg unutarnjeg sata, a što potvrđeno značajno povećava rizik od bolesti i stanja poput depresije, pretilosti, srčanog udara, karcinoma, ali čak i prometne nesreće!

Fatalne prometne nesreće, naime, češće su nakon proljetne promjene vremena. Nedavno istraživanje pokazalo je da se smrtne nesreće povećavaju za 6% i češće su ujutro neposredno nakon promjene sata.

Općenito, "gubljenju" sata u proljeće teže se prilagoditi nego "dobivanju" sata na jesen. Slično je putovanju avionom; putujući na istok gubimo vrijeme. "Ranije" vrijeme spavanja može prouzročiti poteškoće sa snom i povećanu budnost tijekom ranog dijela noći. Isto tako, putujući na zapad, lako zaspimo, ali možda se teško budimo.

Iako se mnogi uspiju prilagoditi novom računanju vremena već nakon dan ili dva, u nekim slučajevima javljaju se ozbiljnije teškoće koje mogu potrajati čak i do 10 tjedana.

ljetno

Tko će imati probleme?

Ako tijekom noći spavate 7-8 sati i večer prije promjene sata, odete na počinak malo ranije nego inače, ujutro biste se trebali probuditi odmorni i bez značajnijih tegoba.

Istovremeno, ako redovno premalo spavate (6 sati i manje), a pogotovo ako prije spavanja pijete alkohol ili kavu, vjerojatno ćete osjetiti negativne strane promjene sata. Ujutro se nemojte začuditi ako budete usporeni, loše koncentrirani, pospani i umorni.

Umorni ste nakon promjene sata?

Radi promjene sata, noćas ćete spavali sat vremena kraće, pa je to jedan uzrok umora. Čak preko 50% osoba bilježi pojačan osjećaj umora nakon promjene sata na ljetno računanje vremena.

Umor od gubitka sata može sam po sebi biti dovoljno razarajući, ali za neke ljude pomicanje sata unaprijed može imati puno ozbiljnije posljedice:

  • Studija koju su proveli Janszky i Ljung pokazala je da se rizik od srčanog udara povećava u prva tri radna dana nakon prelaska na ljetno računanje vremena.
  • Smatra se da je umor izazvan promjenom sata glavni uzrok porasta prometnih nesreća u ponedjeljak nakon početka ljetnog računanja vremena. (Varughese i Allen)
  • U ponedjeljak nakon početka ljetnog računanja vremena bilo je više ozljeda na radnom mjestu, a ozljede su bile teže u odnosu na ostale ponedjeljke. (Barnes i Wagner)
  • Početak ljetnog računanja vremena povezan je s pobačajima kod pacijenata u postupku in vitro oplodnje.

umor

Prijelaz na zimsko računanje vremena može izazvati depresiju

Prijelazom s ljetnog na zimsko računanje vremena gubi se sat vremena dana u poslijepodnevnim satima (skraćuje se dan), što može izazvati niz mentalnih smetnji, uključujući bipolarni poremećaj i sezonski afektivni poremećaj, poznat kao zimska depresija:

  • Studije potvrđuju preko 10% povećanje slučajeva depresije nakon prelaska na zimsko računanje vremena. Slučajevi se smanjuju u narednih 10 tjedana.
  • Također, studija koju su proveli Berk i sur. pokazala je povećanu stopu samoubojstava kod muškaraca nakon obje promjene računanja vremena.

Kako resetirati svoj unutarnji sat kako bismo se što prije privikli na promjenu?

Vaš cirkadijalni ritam generira se iznutra, ali na njega utječu okoliš, vaše ponašanje i lijekovi koje uzimate:

Svjetlost je glavni okolišni faktor koji utječe na vaš cirkadijalni ritam. Svjetlost potiče izlučivanje melatonina koja izaziva spavanje. Stoga je važno što više se izlagati svjetlu tijekom budnih sati, i obratno, ne izlažite se jakom svjetlu kad je vani mrak.

Na primjer, ako ustajete noću da biste otišli u kupaonicu, nemojte paliti svjetlo. Pripremite se prethodno instaliranjem noćnog svjetla.

Higijena spavanja pojam je koji se koristi za opisivanje onih radnji koje možete poduzeti da biste stvorili okruženje pogodno za spavanje i povećali šanse da zaspite, ostanete u snu i mirno spavate.

Osnovna higijena spavanja uključuje smanjenje ili uklanjanje kofeina i alkohola, vježbanje nekoliko sati prije spavanja, stvaranje umirujućih rituala prije spavanja kako biste se postupno opuštali (na primjer, vruća kupka) i nošenje čepića za uši i maske za oči. Također je važno svaki dan u isto vrijeme odlaziti u krevet i ustajati.

Dok čekamo da se dogodi ukidanje promjene vremena u Hrvatskoj, a o kojoj se raspravlja posljednjih nekoliko godina, na nama je da se dvaput godišnje prilagodimo toj promjeni i pokušamo se na nju pripremiti kako bismo je prošli bez većih remećenja cirkadijalnog ritma i drugih štetnih utjecaja koje ove promjene imaju na naše zdravlje.

nesanica

Reference:

  1. Janszky I, Ljung R. Shifts to and from daylight saving time and incidence of myocardial infarction. N Engl J Med. 2008 Oct 30;359(18):1966-8.
  2. Varughese J, Allen RP. Fatal accidents following changes in daylight savings time: the American experience. Sleep Med. 2001 Jan;2(1):31-36.
  3. Barnes CM, Wagner DT. Changing to daylight saving time cuts into sleep and increases workplace injuries. Journal of Applied Psychology, 2009. 94(5), 1305–1317.
  4. Liu C, Politch JA, Cullerton E, Go K, Pang S, Kuohung W. Impact of daylight savings time on spontaneous pregnancy loss in in vitro fertilization patients. Chronobiol Int. 2017;34(5):571-577.

Objavljeno 27.03.2021.

Trebate savjet stručnjaka? Tu smo za vas

Besplatne savjete možete dobiti od fitness trenera i nutricionista zaposlenih u Fitness.com.hr trgovinama u Zagrebu.


Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!