Vječita debata: vlastito tijelo ili utezi?
Vježbe

Vječita debata: vlastito tijelo ili utezi?

Među sportašima oduvijek postoje dvije grupe; jedna tvrdi da je učinkovitije trenirati bez utega, a druga tvrdi suprotno. Koja je u pravu?

Prva grupa kaže da su utezi opasni, a druga da se ne može ojačati bez utega. Da bi došli do odgovora, analizirati ćemo grupe u detalje.

Muškarac i žena s utezima

Najčešća pitanja su uglavnom; Može li se dobiti na snazi sa vježbama bez utega? Može li se biti vrhunski sportaš bez vježbanja sa utezima? Hoće li me vježbanje sa utezima usporiti...itd.

Najveći je problem što obje grupe viču sa svoje strane ograde. Kako netko tko vježba samo bez utega može tvrditi da je njegov način treniranja učinkovitiji od treniranja sa utezima? Isto tako i suprotno, kako netko može tvrditi da je vježbanje s utezima učinkovitije, ako nikada nije probao vježbe bez utega?

Pozabavimo se prvo vježbanjem bez utega, znači korištenjem vlastitog tijela kao opterećenjem.

Kada pričamo o takvom načinu vježbanja, svi pomisle samo na sklekove i čučnjeve! Kao da niti jedna druga vježba ne postoji. Isto tako većina misli da se ne može dobiti na snazi ili mišićnoj masi vježbajući na taj način. Nažalost velika većina uopće ne zna kakve se sve vježbe mogu izvoditi samo sa tijelom, zato i imaju takvo mišljenje.

Vježbanje na karikama

Pogledajte građu gimnastičara i dobiti ćete odgovor na vaše sumnje. Gimnastičari cijeli život treniraju bez utega, a imaju najizdefiniranija tijela od svih sportaša. Govori li vam to išta? Kupite si doma set karika i znati ćete zašto! Treniranje bez utega može biti učinkovito kao i treniranje s utezima ili bilo kakvim drugim rekvizitima. Bitno je samo znati cilj i imati dobar program.

Ako vam je cilj maksimalna snaga izometrijske vježbe te vježbe poput čučnja na jednoj nozi, skleka na jednoj ruci, zgiba na jednoj ruci će vam biti dovoljno velik izazov. Sigurno mislite u sebi "pa ja ne mogu ništa od toga", ali baš stoga sam i napisao ovaj članak, da uvjerim obje strane da griješe!

Ako vam je cilj mišićna izdržljivost veliki broj ponavljanja sklekova i čučnjeva će vam poslužiti sasvim dobro. Ako vam je cilj kondicija, vježbe poput skleka-skoka, skakanja vijače, trčanja te mnogih drugih će vam omogućiti zavidnu kondiciju. Pliometrijske vježbe će vam pomoći da steknete eksplozivnost i brzinu, a ako vam je cilj porast mišićne mase, onda možete vježbe poput sklekova, čučnjeva i zgibova raditi sa dodatnim opterećenjem, tj. jaknom ili ruksakom sa utezima.

Sklekovi

Kao što vidite nema tog cilja koji ne možete ostvariti koristeći samo vlastito tijelo kao otpor. Isto tako velika prednost ovakvog načina treniranja je da se može trenirati svugdje, tj u vlastitoj kući, što ga naravno čini i vrlo jeftinom varijantom. Pa ako je tako dobro zašto više ljudi ne trenira bez utega?

Pa prvenstveno to možemo zahvaliti ogromnoj popularnosti komercijalnih teretana sa spravama, koje su uz vrlo kvalitetan marketing uspjele većinu ljudi uvjeriti da je to jedini način treniranja. Uzmimo još u obzir lijenost, neznanje i nemotiviranost ljudi da treniraju sami kod kuće, i dobivamo današnju tužnu ali nažalost istinitu situaciju; da ljudi masovno treniraju na spravama, te da im tijela izgledaju kao kolekcija ljudskih dijelova zašiveno u jedno.

Znači zaključimo; treniranjem bez utega se može postići jako puno, naravno uz pravilan napredak te najvažnije vlastitu motiviranost! Pa ima li koja loša strana ovakvog načina treniranja? Po mom osobnom mišljenju, nema, osim što se može doseći vrhunac forme nakon dugo vremena treniranja, ali vjerujte mi dok dođete do toga biti ćete u vrhunskoj formi, te naravno treba paziti na zdravlje zglobova, jer se ovakvim načinom troše više nego inače!

Prebacimo se sada na treniranje sa utezima. Prvo da odmah razjasnimo, treniranje sa utezima nije opasno. Neznanje treniranja sa utezima je opasno. Vidite ako kupite Ferrari i znate ga voziti to nije opasno, ali ako ne znate, onda je to stroj za samoubojstvo. Isto tako vrijedi i za vježbanje sa utezima, po statistikama od svih sportova dizanje utega je pri sa samom dnu što se postotka ozljeda tiče!

Problem je što čak i većina trenera ne zna pravilno izvođenje olimpijskih dizanja tipa izbačaj, nabačaj... Za treniranje na spravama vas može uputiti svatko, ali za pravi trening sa utezima, tu je potreban dobar znalac. Većina trenera radi grešku pa stavlja početnike na sprave umjesto da ih odmah uči osnove tipa mrtvo dizanje, čučanj, potisak... A kako će ojačati ako im ne ojačamo trup prvenstveno, dio tijela koji na spravama uopće ne radi!

Najveća prednost teretana je naravno veliki izbor opreme (ako je dobra teretana, naravno) te veća motiviranost, nego treniranje sami kod kuće. Ali ako već idete u teretanu, klonite se sprava i hvatajte se utega. Jedina loša strana treniranja sa utezima (osim ako ih nemate kod kuće) bila bi financijske prirode jer treniranje u teretani, a pogotovo sa osobnim trenerom, je znatno skuplje nego trenirati sami kod kuće.

Roni Kovačić na benchu

Ako vam je cilj samo bodybuilding, te isključivo rast mišićne mase onda ćete više i brže profitirati odlaskom u teretanu i radu sa utezima, nego vježbajući samo sa tijelom, ali ako vam je cilj funkcionalnost tijela, te biti u formi kao što i izgledate, garantiram možete dobiti izvrsne rezultate vježbajući i bez utega.

Evo nadam se da sam vas uvjerio da je i jedan i drugi način treniranja učinkovit, te da nitko nije u pravu kad kaže prvo je bolje od drugog ili suprotno. Sve ovisi o cilju i naravno razlogu vježbanja!

Najvažnije je da koji god način odabrali, vježbate odgovorno i pazite da se ne ozlijedite!

Dalibor Petrinić je osnivač i vlasnik Extreme fitnessa u Rijeci, detaljnije informacije i odgovore na pitanja možete dobiti na webu: www.extremefitness.hr

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 19.07.2010
Piše:
Dalibor Petrinić, osobni trener