Koja je tajna duguljastih i vretenastih mišića?

Image

Mnogima je želja postići onaj sportski "izduženi i vretenasti" izgled. Dugo godina, postojao je mit da se takav izgled može postići samo aktivnostima poput joge i pilatesa, dok se klasičnom treningu pripisivao kuglasti izgled mišića.

No, mitovi postoje da ih se ruši, a to je uvijek najbolje činiti činjenicama:

Mišić ima svoj početak i kraj

Nemoguće je mijenjati mjesto gdje mišić počinje i završava, to je anatomski predisponirano. Dakle, ne uzimajući u obzir kirurške zahvate skraćivanja ili produžavanja mišića, njihova je dužina određena i nepromjenjiva.

osobni trener

Mišići stabiliziraju i štite zglobove

Zamislimo da zaista možemo produljiti mišić. Na taj način bi pojedini mišići postali predugi i zglobovi koje inače oni štite bi postali nezaštićeni i vrlo brzo bi propadali. Za zdravlje zglobno-mišićnog sustava nepoželjni su predugi mišići, posebno bez pridružene mišićne kontrole, zbog dodatnog stresa na ligamente, diskove, kosti, hrskavicu i zglobnu kapsulu.

Mišići stvaraju silu koja stvara zglobni moment tijekom pokreta

Tijekom brzog pokreta važno je imati čvrstoću u pokretu, pa je nesigurnost u zglobovima svakako jedna od najnepoželjnijih karakteristika. Stoga, i ovdje je bitna prava dužina mišića jer optimalna dužina omogućava maksimalnu mišićnu snagu. Ako je mišić predugačak, neće dati optimalnu razinu pasivne elastične snage. Naime, velika fleksibilnost nije dobra jer je jedan od važnih zadataka mišića stabiliziranje zglobova, što štiti od ozljeda.

biceps

Istezanje ne mijenja mišićnu duljinu

Istezanjem se ne utječe na dužinu mišića, već samo na njihovu fleksibilnost. Naime, to se ne događa promjenom duljine, već otpuštanjem "kočnica" u mozgu koje drže mišić skraćenim i nefleksibilnim. Naime, istezanje je strategija živčanog sustava kojim se želi postići veća fleksibilnost. Istezanje nije strategija koja izaziva mehaničke prilagodbe mišića.

Izduženi izgled ima puno više veze s prehranom, nego s vježbanjem

Općenito govoreći, netko tko se bavi jogom ili pilatesom, a unosi prekomjerne količine hrane imat će veće količine intramuskularne masnoće u usporedbi s normalnom osobom, dok će osoba koja se bavi sedentarnim poslom ili osoba koja se bavi treningom snage, a koja jede primjereno i prilagođeno potrebama, imat će manji udio intramuskularne masnoće u usporedbi s normalnom osobom.

Intramuskularno masno tkivo je puno više povezano s prehranom i težinom, nego s treningom, iako trening pomaže u njezinoj regulaciji. Naime, što je trening teži (s većim opterećenjima), to će i potrošnja masnoga tkiva biti veća, pa su i sportovi snage i izdržljivosti uvijek bolji za veću potrošnju kalorija i topljenje masnoga tkiva.

teretana

Koja je tajna?

Frazu "duguljasti, vretenasti mišići" povezujemo s novacima u vježbačkom svijetu ili ženama koje se često i neopravdano boje vježbanja u strahu da će "preko noći" postati prevelike i s previše mišićne mase.

No, istina je jako daleko od toga:

Mišićima se ne može drastično mijenjati duljina, a za izmjene u duljini je puno važnije jačanje mišića od istezanja. Joga i pilates kombiniraju istezanje i trening snage te sadržavaju zadržavanje određenih položaja u izduženim mišićima, ali pravi trening snage sadrži ekscentrične kontrakcije i pokrete koji zglob miču u punom opsegu pokreta.

Fleksibilnost stečena istezanjem je precijenjena za sportske performanse te je bolja ona vrsta fleksibilnosti koja je stečena dinamičkim kretnjama koje simultano poboljšavaju motoričku kontrolu i stabilnost mišića.

Prevelika razina fleksibilnosti može biti čak i problematična, kako u svakodnevnom životu, tako i u sportskim izvedbama u kojima je potrebna stabilnost.

istezanje

Fleksibilnost, snaga, brzina, jakost, agilnost, izdržljivost i tjelesna kompozicija su sve važni aspekti fitnessa, te nijedna od ovih kategorija nema veću važnost od drugih.

Postizanje vitke linije puno je povezanije s prehranom, nego s treningom iako trening visokog intenziteta dovodi do većih poboljšanja u tjelesnoj kompoziciji nego što se to može postići jogom ili pilatesom.

Istovremeno, joga i pilates su vrijedne vrste fizičke aktivnosti koje poboljšavaju mišićnu snagu, fleksibilnost, potiču i čuvaju kardiovaskularno zdravlje, potiču oporavak u liječenju od raznih vrsta ovisnosti, smanjuju stres, anksioznost, depresiju i kroničnu bol, poboljšavaju spavanje te podižu ukupnu kvalitetu života na višu razinu.

Stoga, redovnom tjelesnom aktivnošću koja svakako uključuje i treninge snage i izdržljivosti te prehranom prilagođenom vašim ciljevima, postići ćete vitku liniju, ali i očuvati zdravlje i podići kvalitetu života na viši nivo. Nije li to upravo ono što je najvažnije kod rekreativnog bavljenja sportom?

Objavljeno 24.05.2017.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
17
1
Podijeli s prijateljima!