Povratak korijenima – što o treningu možemo naučiti od naših predaka?

Image

Trend u fitnessu koji uzima sve viša maha i dobiva sve više pobornika je povratak korijenima, prirodi. Zasićenje modernim pristupom fitnessu navelo nas je da se sagledamo kako su ljudi vježbali, trenirali, živjeli prije industrijalizacije.

Takav pristup samo je preslika globalnog trenda koji se javlja u prehrani, medicini i ostalim područjima koji se bave proučavanjem zdravlja.

Zdravlje i kako očuvati vitalnost oduvijek je bila interesantna tema. Moderan pristup temelji se na racionalnim zaključcima do kojih se došlo putem znanstvenim istraživanja. Takav pristup zanemaruje vrlo bitnu činjenicu. Čovjek kakvog danas poznajemo produkt je evolucije i okruženja u kojem se razvijao.

Svaki dio našeg tijela evolucijski se prilagodio okolini u kojoj smo živjeli. Taj genetski kod prenosio se generacijama i omogućavao daljnji razvoj. Tek nedavno, naše tijelo i sposobnosti koje smo razvili, a bile su potrebne za kretanje, rad i preživljavanje u nepredvidivom okruženju postale su nepotrebne.

Nesvjesno smo se otuđili od naše prave prirode i tada su se pojavili problemi s kroničnim bolestima, pandemijom pretilosti i raznim oboljenjima za koje naši predci nisu ni znali da postoje.

Mnogo je savjeta i mudrih misli vezanih uz vježbanje ostalo zabilježeno, stoga ćemo se podsjetiti onih najvažnijih.

Kretanje je lijek

Evolucijski pregled jasno potvrđuje da su ljudi rođeni da budu aktivni. Sjedenje, stajanje i ležanje nije bila učinkovita strategija za preživljavanje. Interesantan je podatak da su naši predci tjedno bili aktivni barem 3000 minuta, što je otprilike 8 sati dnevno. Za aktivnu osobu danas se podrazumijeva da vježba barem 5 puta tjedno po sat vremena, što je 300 minuta tjedno. Usporedimo li rezultate lako možemo primijetiti da se tjelesna aktivnost drastično smanjila.

Stara mudrost kaže da postoje dva lijeka. Lijeva i desna noga. Ako vam nije dobro, hodajte. Hodanje je najjednostavniji i najefikasniji oblik kretanja. Još uvijek nije potpuno jasno kako funkcionira tijelo u pokretu, no to nas ne bi trebalo obeshrabriti da se ustanemo i hodamo više. Preporuka Svjetske zdravstvene organizacije kaže da bi dnevno trebali napraviti barem 10.000 koraka.

Istezanje u svrhu očuvanja posture

Gravitacija koja nas drži čvrsto na zemlji i nedostatak kretanja razlog su da naše tijelo s vremenom postaje tromije, a mišići gube prirodnu elastičnost. Takvi uvjeti veliki su stres za našu posturu tj. držanje tijela. Dobro držanje održava mišićni balans i omogućuje optimalno funkcioniranje tjelesnih funkcija. Loše držanje neravnomjerno opterećuje zglobove, mišiće i vezivno tkivo što je česti uzrok boli. Osim toga loše držanje utječe na unutarnje organe i cirkulaciju.

Indijski mudraci proučavali su prirodu i položaje koje su izvodile životinje kako bi održavale svoje urođene funkcije. Rezultat promatranja su povezani nizovi položaja koji se izvode radi uspostavljanja ravnoteže i očuvanja posture poznati kao joga.

Tradicionalna joga i položaji koje se izvode često izgledaju nestvarno za obične ljude, međutim prakticiranjem osnovnih položaja i istezanje dovoljno je za vraćanje sklada i očuvanje zdravlja.

Body – mind poveznica

Holistički pristup zdravlju podrazumijeva ravnotežu između tijela, duha i uma. Zdravo tijelo omogućuje zdravi duh i bistar um koji vode prema samoaktualizaciji i višim razinama svijesti. Takav pristup zagovarali su mudraci, mislioci i filozofi kroz čitavu povijest.

Nesklad između tijela, duha i uma dovodi do anksioznosti, depresije i osjećaja otuđenosti. Tek nedavno je udruženje psihijatra prepoznalo vrijednost tjelesne aktivnosti te su kao tretman u liječenju depresije uvrstili kretanje. Dokazano je da tjelesna aktivnost uravnotežuje moždanu kemiju i da djeluje poput lijekova za depresiju i poremećaj pozornosti.

Teško da možemo zaustaviti vrijeme i potpuno se vratiti prirodi, ali zato možemo iskoristiti moderna znanja i drevne mudrosti kako bismo ponovno vratili ravnotežu i narušeni sklad.

Vodeći se navedenim tvrdnjama pripremili smo trening koji se sastoji od tradicionalnih vježbi koje su se koristile u drevnim sustavima vježbanja i integrirali ih u moderan trening.

Četiri vježbe izvode se u kružnom obliku rada jedna za drugom. Prvi krug svaka od vježbi izvodi se jednu minutu, drugi krug 45 sekundi, treći 30 sekundi i posljednji krug 15 sekundi. Tempo vježbanja prilagodite svojim sposobnostima kao i odmor između krugova.

marinac sklek

Početak vježbe koja podsjeća na marince je iz stojećeg stava iz kojeg se spuštamo u sklek. Završna pozicija skleka, u jogi poznata kao chaturanga trenutak je u kojem kreće tranzicija iz najniže točke kretanja u početnu poziciju. Vježba se nastavlja podizanjem glave i ramena do položaja kobre, kako je prikazano na zadnjoj slici u gornjem nizu. Karakteristika ovog položaja je izdužena kralježnica.

"Star si onoliko koliko je stara tvoja kralježnica", kineska je poslovica koja opisuje važnost zdrave kralješnice. Moderni pristup treningu zagovara što manje savijanja u predjelu kralješnice što nužno i ne mora biti dobro. Naši preci smatrali su da kralješnica mora biti poput bambusa, savršena kombinacija snage i fleksibilnosti koja ja potrebna da izdrži sve izazove.

Ako pokušamo pomiriti dva pristupa, mogli bismo zaključiti da se ekstenzija u kralješnici izvodi oprezno i dozirano, ali je nikako ne bi trebalo izbjegavati. Vježba završava podizanjem do početnog stava.

sklek upor sjed

Vježba koja proizlazi iz tradicionalnih istočnjačkih borilačkih vještina, a služi za razvoj snage i povećanje opsega pokreta. Početak je u donjoj poziciji skleka iz koje se guranjem iz ruku izvodi čučanj i dolazi do položaja prikazanog na drugoj slici.

U završnom položaju koljena i tijelo se nalaze u laganoj rotaciji što doprinosi istezanju bočne strane tijela, tj. velikog leđnog mišića latissimusa. Tijekom izvedbe tijelo pokušajte zadržati što bliže podu. Ako je vježba prezahtjevna, olakšajte si tako da koljena postavite na pod.

hindu cucanj

Hindu čučanj kondicijska je vježba koju indijski hrvači koriste već stoljećima. Legendarni hrvač, Gama Pehalwan, koji je bio neporažen u više od 5.000 borbi svakodnevno je izvodio 4.000 hindu čučnjeva i 3.000 hindu sklekova. Za razliku od standardnih čučnjeva, koljena u ovoj tehnici prelaze projekciju prstiju i zbog toga se ne preporučuju osobama koje imaju problema s bolovima u koljenu.

Početna pozicija je u stojećem stavu s rukama u predručenju. Ruke se privlače i kružnim pokretom putuju do poda i zatim se ponovno vraćaju u predručenje. Za vrijeme dok ruke izvode kružni pokret, tijelom se izvodi karakterističan čučanj u kojem se podižemo na prste. Zamah ruku koristimo da se iz pozicije čučnja podignemo u početni stav.

sklek prekorak

Vrlo zahtjevna kondicijska vježba koja služi za razvoj snage i izdržljivosti cijelog tijela. Iz pozicije skleka radi se rotacija tijelom i prekorak nogom. Tijelo se provlači uz pod i završava pokret tako da rukom dotaknemo suprotnu nogu. Vraćamo se u početni položaj i isto ponovimo u drugu stranu.

U sljedećem videu pogledajte sve vježbe u njihovoj izvedbi:

Objavljeno 03.11.2016.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!