Pripreme za skijanje

Image

Milijuni ljudi diljem svijeta uživaju u skijanju zbog osjećaja slobode na padinama, krajolika, rekreativnih dobrobiti i mnogih drugih pogodnosti zbog kojih je skijanje puno više od oblika rekreacije. Doduše, za razliku od većine rekreativnih sportova, skijanje nije aktivnost s kojom ćemo podizati nivo treniranosti ili tjelesne spreme. Upravo suprotno, budite u formi i potpuno fizički spremni prije nego što sezona skijaških radosti otpočne.

Skijanje je jedinstvena aktivnost zbog stupnja pripremljenosti, vještina i sposobnosti koje moramo posjedovati kako bi se elegantno spuštali niz obronke i potpuno uživali u predivnom snježnom krajoliku. Ako mislite kako su skijaške vježbe potrebne samo profesionalnim skijašima, promislite opet. Dobro pripremljena muskulatura, agilno i fleksibilno tijelo osigurat će vam duže vrijeme na padinama te puno manji rizik od ozljeđivanja. Stanje nedovoljne fizičke pripremljenosti glavni je razlog za većinu skijaških ozljeda. Mnogi na skijalište dođu potpuno fizički nespremni, a taj podatak uvelike objašnjava veliki broj ozljeda.

U svakom dobrom fitness centru pronaći ćete mnogobrojne izolirajuće sprave pomoću kojih jednostavno i sigurno jačamo mišiće cijelog tijela, no to nije dovoljno za sigurno i maksimalno uživanje u skijanju. Naše tijelo nije segmentalno korišteno ni u jednom sportu, pa tako se ni naš uloženi trud u skijaške pripreme neće optimalno isplatiti ako se oslonimo isključivo na izolirajući trening. Također ni klasični trening snage oplemenjen olimpijskim šipkama, bučicama i ostalim slobodnim utezima, neće iznjedriti optimalne rezultate. Razlog tome je što smo zanemarili postulate specifične sportske pripreme i funkcionalnog treninga, koji su vježbanje samog pokreta a ne fokusiranje na mišićnu izolaciju.

Rješenje je naravno kombinacija svih navedenih vrsta treninga u jedan optimalan program, koji će biti fokusiran na razvijanje baze, jačanje slabih točaka i specifičnu pripremu za danu aktivnost. Zbog ovakvog holističkog pristupa, trenažni proces oplemenit ćemo s fitness rekvizitima poput gymsticka, pilates lopti i balansnih ploča, kako bi osnažili posturalne mišiće, popravili balans te propriocepcijskim treningom pripremili ligamente i zglobove za iskušenja koja nas očekuju. Korištenjem balansnih ploča, pilates lopti i ostalih rekvizita, dodajemo element nestabilnosti našim tradicionalnim vježbama snage, te tako naš živčani sustav regrutira što više mišićnih vlakana da bi uspješno obavili zadatak.

Osnovne komponente pripreme za rekreativno skijanje:

  • Kardiovaskularni trening kao osnova našeg treninga, ovisno o našem stupnju fizičke spreme, riječ je o dugotrajnoj cikličkoj aktivnost poput jogginga, orbitrek sprava i sl; ili intervalnom treningu koji će nas najefikasnije pripremiti za skijaška iskušenja.

  • Klasični trening snage za jačanje cijelog kinetičkog lanca koji će se fokusirati na osnaživanje mišića nogu i adekvatnu pripremu gornjeg dijela tijela.

  • Funkcionalni trening snage za core mišiće, vitalni dio tijela koji povezuje donji i gornji dio tijela, te će uvelike utjecati na naše performanse na snijegu.

  • Trening fleksibilnosti fokusiran na mišiće nogu i trupa. Redovitim i kontroliranim istezanjem, naše tijelo bit će gipkije i manje podložno ozljedama od padova i eventualnih sudara.

  • Trening propriocepcije i balansa koji ima dvojaku ulogu, pripremu tijela za nestabilne i nepredvidljive uvjete, te prevenciju ozljeda (pogotovo kolateralnih ligamenata koljena).

  • Specifični skijaški i pliometrijski trening koji simulira stvarne skijaške pokrete, razvija eksplozivnu snagu i brzinu nogu te jakost nogu i cora potrebne za skijanje na višoj razini.

Svaki trenažni program za optimalne rezultate mora biti dizajniran i prilagođen prema svakom pojedincu posebno. U kojem mikrociklusu i koliko će biti zastupljen cardio trening, vježbe snage, pliometrijske ili propriocepcijske vježbe, isključivo ovisi o stupnju vaše pripremljenosti, predispozicijama i stilu života koji vodite.

Primjerice program za početnike sastojat će se isključivo od osnovnih vježbi snage za cijeli kinetički lanac sa naglaskom na noge. Vježbe će se raditi po sistemu kružnog treninga, dok će core vježbe biti zastupljene u izometrijskim oblicima, tzv. plank exercises. Propriocepcijske vježbe biti će zastupljene na samom kraju treninga, sportska specifika samo u osnovnom obliku balansnih vježbi, dok su pliometrijske vježbe potpuno zanemarene. Za razliku od toga programi na srednjoj i naprednoj razini orijentiramo se više na sportsku specifiku i pliometriju. Ostale segmente programa ne zanemarujemo, pošto naprednije vježbe inkorporiraju više ciljeva, te je integralna sportska priprema puno efikasnija i vremenski zahvalnija za postizanje visokog stupnja fitnessa i treniranosti.

Za osobne programe priprema za skijanje i sve informacije vezane za stvaranje programa skrojenog po vašim potrebama, željama i predispozicijama pišite našem suradniku na: [email protected]

Objavljeno 24.10.2007.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
4
0
Podijeli s prijateljima!