Razlike i sličnosti u treningu pripreme skijaša i bordera rekreativaca

Image

Rekreativno skijanje i bordanje je danas dio svakog skijaškog ozbiljnijeg centra u Europi. Stalno se povećava broj novih rekreativaca koji svoje odmore provode uz sportske sadržaje. Na žalost povećava se i broj ozljeda, zbog čega se javlja potreba za kvalitetnijim pristupom u samoj pripremi za skijanje i bordanje. Ta priprema se može adekvatno i na vrijeme napraviti prije odlaska na planine. Kako? Postoji li neka razlika u pripremama za skijaše i bordere? To su jako česta pitanja današnjice, pa ću pokušati dati odgovore.

Glede mnogobrojnih dosadašnjih rezultata znanstvenih analiza biomehaničkih značajki tehnike alpskog skijanja i bordanja kod profesionalnih sportaša zaključci su išli u dva pravca. Prvi pravac je ukazivao na to da ove dvije jako popularne rekreativno sportske aktivnosti na snijegu se izvode u drugačijim ravninama, točnije skijanje u frontalnoj, a bordanje u sagitalnoj ravnini.

Drugi pravac je ukazivao na to, da pokret u zglobu koljena i kuka kod skijaša se najčešće izvodi pomoću rotacije koljena, dok kod bordera kroz fleksiju i ekstenziju. Ako uključimo kineziološki „screening“ ovakvih činjenica za određivanje smjernica planiranja adekvatne kondicijske pripreme i za jedne i za druge rekreativce, on bi nam trebao pojednostavniti priču i pokazati jasan put. Suština tog puta se može iskazati ovom porukom najjasnije: Uz pomoć pravih kondicijskih vježbi pripremamo se za kvalitetnije duže skijanje i bordanje.

Koje su razlike ili sličnosti u odabiru pripremnih vježbi za skijaše i bordere?

Ako uključimo kineziološki „screening“ dobivenih rezultata posljednjih znanstvenih istraživanja koji su temeljeni na analizi razlika između ova dva sporta, i ako to transformiramo kroz pragmatičan pristup dobijemo sljedeću stvar:

  1. Za rekreativnu razinu utvrđene razlike određene kroz biomehaničku analizu pokreta i motoričku kontrolu pokreta nemaju aplikativnu vrijednost. Točnije, ne mogu predstavljati temelj oblikovanja kondicijskih programa
  2. Nedovoljan broj istraživanja na rekreativnoj populaciji komplicira situaciju za zaključivanje i ostavlja veliki manevar za slobodu kreacije programa
  3. Oblikovanje programa pripremnih vježbi za ljude koji idu jednom ili malo više puta na planinu rekreirati se ovim alpskim sadržajima treba poštovati princip ekonomičnosti vremena, kvalitetu izbora vježbi i točnog „tajminga“ za početak priprema.

Iz svega navedenog jasan je put. Razlika za oblikovanje kondicijskih pripremnih programa za skijaše i bordere rekreativce nema. Ti programi moraju se provoditi uz nadzor eksperta kineziologa za fizičku pripremu.

Smjernice za one koji se žele dobro kondicijski pripremiti za skijanje i za bordanje

Prvo, odrediti cilj. Prvi cilj je jasan: Podići razinu mobilnosti i stabilnosti vezivno-zglobnih struktura donjih ekstremiteta i zdjelice. Drugi cilj je sadržan u podizanju razine statičke i dinamičke snage donjih ekstremiteta. Treći cilj je usmjeren na energetski dio. Konkretnije, mora se podići razina aerobnog kapaciteta.

Pliometrijski trening na lopti

Kada su ciljevi jasni prvi korak je testiranje. Testiranje je obavezno i izvodi ga kineziolog koji poznaje materiju testova!

Koje bi testove trebali napraviti?

  1. Provjeriti funkcionalnost pokreta
  2. Provjeriti fleksibilnost
  3. Provjeriti ravnotežu
  4. Provjeriti snagu donjih ekstremiteta
  5. Provjeriti razinu aerobnog kapaciteta
  6. Opći zdravstveni pregled i povijest eventualnog prijašnjeg ozljeđivanja

Drugi korak. Na osnovu dobivenih rezultata oblikuje se program preporučljivo za osam tjedana prije skijanja koji treba u osnovi sadržavati sljedeće vježbe:

  1. Korektivne vježbe za podizanje funkcionalnosti pokreta
  2. Vježbe fleksibilnosti dinamičkog i statičkog karaktera
  3. Vježbe za podizanje razine snage donjih ekstremiteta – sve vrste čučnjeva u statičkom i dinamičkom režimu rada, Vježbe za razvoj snage mišića trupa u statičkom i dinamičkom režimu
  4. „Out of balance“ vježbe za ravnotežu i stabilizaciju zglobova donjih ekstremiteta
  5. Vježbe za podizanje razine aerobnih sposobnosti – trčanje, bicikl, ergometar, spinning.

Trčanje na traci

Treći korak. Spreman si za skijanje i bordanje!

Ključni faktori u sprječavanju ozljeda

  • Funkcionalni trening
  • Pravilnu predsezonsku pripremu
  • Zagrijavanje na snijegu
  • Adekvatna oprema

Skijanje i bordanje

Zaključak

Jako je važno da se probudi svijest rekreativaca za dobrom pripremom. O tome morate na vrijeme razmišljati. Dva su razloga za to. Prvo, uživati će te više, jer će te skijati i bordati bolje. Drugo, smanjit će te rizik od ozljeda i moći će te skijati ili bordati duže! Jednom kad prođete pravi i jedini ispravan sustav rada, a to je: test, oblikovanje programa i adekvatne kondicijske vježbe, skijanje ili bordanje, drugi će te put garantirano ponoviti isto!

Objavljeno 04.02.2012.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!