Vodič za kupovinu bicikla
Sport

Vodič za kupovinu bicikla

Dugi i topliji dani, sve veće cijene goriva, i sve veća svjesnost o dobrobiti kretanja i bavljenja sportom izmamili su ovih dana brojne bicikliste na naše ulice. Osim kao jeftino prijevozno sredstvo, vožnja biciklom idealan je način da se istovremeno dobro zabavljate s ekipom, vježbate i uživate u čarima prirode.

No da bi to zaista i bilo tako potrebno je da prije svega nabavite bicikl koji će u potpunosti pristajati vašem životnom stilu i zadovoljavati sve vaše želje i potrebe. Biciklistički boom u posljednjih nekoliko godina doveo je do toga da je danas u bike shopovima dostupna najrazličitija ponuda bicikala ikada, što može biti pomalo zbunjujuće ako ste novi u biciklizmu i ne znate što vam točno treba.

Da bi vam barem malo olakšali izbor vašeg novog ljubimca na dva kotača u nastavku vam donosimo osnovna pravila kojima se valja voditi prilikom odabira.

Prvo i osnovno što morate razmisliti i dogovoriti se sami sa sobom jest u koju svrhu ćete koristiti bicikl, po kojem terenu ćete se najviše voziti te koliko će to biti često. Ovisno o namjeni, bicikli se bitno razlikuju po konstrukciji, veličini kotača i širini guma, obliku okvira i upravljača, te drugoj dodatnoj opremi.

Ukoliko većinu vremena planirate biciklirati po gradu uz tek povremene izlete u prirodu za vas je neki iz kategorije hybrid ili town&country bicikala. Osnovna karakteristika ove vrste bicikala jest spoj čvrstoće i robusnosti brdskog bicikla sa udobnošću i lakoćom vožnje kao npr. kod touring bicikala. Podijeljeni su u dvije kategorije a to su: city bike i trekking bicikli.

City bike, kako i sam naziv kaže, namijenjen je isključivo za vožnju po gradu. Njegova glavna karakteristika su veliki kotači veličine 26" ili čak 28", čvrsta i razmjerno teška rama, ravan volan, a broj brzina varira od modela do modela i od proizvođača do proizvođača. Uz njega najčešće dolaze razni dodaci poput svjetala, blatobrana, zvona, košare za stvari i sl. što će vašu svakodnevnu vožnju gradom čini još udobnijom i ljepšom. Ovi bicikli najčešće se proizvode u muškoj i ženskoj verziji, a razlika je najčešće u kutu poprečne cijevi na okviru.

City bike

Trekking bicikl je druga vrsta hybrida koja je objedinila najbolje od MTB bicikla i "običnog" bicikla, a osnovna razlika je ta što trekking bicikl funkcionira na velikim ( 28" ) i ne toliko širokim kotačima. Ova vrsta namijenjena je za duge "šetnje" prirodom, na cestama ili izvan njih, ali isto tako izvrsno funkcioniraju i po gradu te su kao takvi idealni za sve koji žele imati jedan svestrani bicikl kojim će moći zadovoljiti većinu svojih potreba. i ovi bicikli kao i city bike imaju veće i tanje kotače (28") što će vaše putovanje učiniti bržim i udobnijim.

Trekking bicikl

Za one koji ipak više privlači vožnja po zahtjevnijem terenu, lutanje šumama i skretanje sa staze preporučujemo brdski ili MTB bicikl. Ove zdepaste bicikle karakterizira iznimno čvrsta i izdržljiva konstrukcija, manji i znatno širi kotači ( 26") a od opreme sadrže samo najnužnije te su kao takvi idealni za veoma neravne terene. Osnovna podjela brdskih bicikala je konstrukcijska, a vezana je za postojanje odnosno nepostojanje stražnje suspenzije (amortizera).

Mountain bike bicikl ili MTB bicikl

Na našim ulicama češća je ona varijanta MTB-a bez stražnje suspenzije a naziva se hardtail. Varijanta sa zadnjom suspenzijom naziva se full-suspension ili fully. Obje varijante imaju prednju suspenziju.

Osim ovih postoji još nekoliko konstrukcijski varijanti MTB-a, ali one su vrlo rijetke na našim ulicama. Rigid (kruti bicikl) je MTB bez prednje suspenzije tj. ima krutu vilicu, dok 29-er ima 29" kotače umjesto standardnih 26". Ako je ovo vaš prvi put da kupujete brdski bicikl, logičan izbor za vas svakako će biti neki hardtail model budući da su znatno jeftiniji nego full-suspension bicikli, jednostavniji su za održavanje i veći je izbor, a namijenjeni su cross country vožnjama. Ugradnja stražnje suspenzije donosi bolju upravljivost na teškom terenu, veću udobnost, ali i nešto drugačiji stil vožnje. Na kupnju fully-a najčešće se odlučuju kupci koji iza sebe imaju duži staž na hardtailu.

Treću grupu čine cestovni bicikli čija je namjena isključivo cestovna vožnja. Njihova glavna odlika je mala težina, razmjerno veliki kotači sa tankim gumama, te savijen volan prilagođen aerodinamičnom položaju tijela prilikom vožnje te samim time omogućavaju i postizanje najvećih brzina.

Cestovni - specijalka

Također ova vrsta bicikala nikad nema suspenzije jer se rade tako da bi bili što lakši. U okviru ove grupe postoje također podgrupe te razlikujemo specijalke (ili čistokrvni cestovni bicikli) i touring bicikle. Touring bicikli su u načelu "ojačane" specijalke. Dakle imaju deblje rame, deblje gume i slično, a namjena im je dugotrajna i udobna vožnja po cestama.

Osim svih gore navedenih vrsta bicikala danas se na tržištu mogu naći i različiti modeli namijenjeni za akrobacije (BMX), za polaganu gradsku vožnje (kruzeri), razne varijante bicikala za terensku vožnju (dirty bikes) te mnogi drugi.

Nakon što ste se odlučili za vrstu bicikla, drugi važan faktor koji morate uzeti u obzir prilikom odabira je dubina vašeg džepa. U pravilu, kao i kod većine drugih stvari, i ovdje vrijedi pravilo koliko para-toliko muzike.

U 99% slučajeva skuplja stvar je bolja, no ono što košta više ne mora nužno biti i najbolje za vas. Također jeftini bicikl u startu ne znači nužno da je loš. Upravo zato važno je točno znati zašto kupujete bicikl. Ako ćete ga koristiti za kratke rute do posla ili škole, ili pak ga namjeravate koristiti iznimno rijetko tada za bicikl ne morate izdvojiti više od 2000kn.

Za brdski bicikl koji će izdržati vožnju po nešto zahtjevnijem terenu morat ćete izdvojiti od 3000 kn pa i do nevjerojatnih 40 000 kn i više. Ako pak ste se odlučili za full suspension bicikl morate biti svjesni da ćete za isti morati izdvojiti najmanje 5000-6000kn.

Također najtoplije preporučujemo da izbjegavate kupnju bicikla samo zbog izgleda ili boje jer postoji velika šansa da će se isti vrlo brzo pokvariti i da će se nakon nekog vremena pretvoriti samo u hrpu beskorisnog željeza. Ponuda bicikala danas je ogromna tako da vjerujem da ćete uz malo truda naći bicikl koji će biti baš po vašoj mjeri.

Sad kad ste odabrali tip bicikla koji vam se sviđa i koji si možete priuštiti, važno je pozabaviti se i odabirom pravilne veličine rame odnosno osnovne konstrukcije bicikla.

Veličina rame nerazdvojno je povezana s visinom vozača i grubo rečeno jednom vozaču pristaje samo jedna veličina rame. Veličine rama izražavaju se u inčima (1 inč = 2,54 cm), centimetrima ili oznakama (S, M, L, XL), a uobičajeno prikazuje visinu gornje cijevi mjereći od osi pogona.

Preporučena veličina rame prema visini vozača:

148 – 158 cm .. 13 – 14 incha
158 – 168 cm .. 15 – 16 incha
168 – 178 cm .. 17 – 18 incha
178 – 185 cm .. 19 – 20 incha
185 – 193 cm .. 21 – 22 incha
193 – 198 cm .. 23 – 24 incha

Također svaki proizvođač ima svoju tablicu koja će vam pomoći u odabiru veličine. Premalena ili prevelika rama sa sobom donosi nepravilan položaj vozača, što će s vremenom uzrokovati bolove u leđima, vratu, rukama i nogama te vam samim time uništiti svaki pojam užitka u vožnji.

I na kraju kad ste već odabrali svog novog ljubimca na dva kotača potrebno je uz njega uzeti i odgovarajuću dodatnu opremu. Dobra biciklistička oprema i pribor vašu će vožnju svakako učiniti sigurnijom i udobnijom te vam samim time omogućiti da uživate u njoj.

Ono što bi svaki biciklist trebao imati, bez obzira kud i koliko se vozio, je svakako biciklistička kaciga. I pri vrlo malim brzinama, od svega 12-13 km/h česti su padovi koji završavaju potresom mozga, razbijenom glavom ili posjekotinama na glavi. Većina tih ozljeda mogla se spriječiti, ili barem ublažiti, upotrebom kacige. Kacige su relativno jeftine, a dugo traju, zato nema isprika za njihovo nenošenje.

Drugi, ali ništa manje važan dio dodatne biciklističke opreme je svjetlo kako bi u svakom trenu bili uočljivi na cesti. To je ono osnovno što vam treba, a s vremenom kako ćete skupljat kilometre na biciklu tako će se i vaš komplet opreme povećavati (mjerač brzine, rukavice, sistemi za vodu, biciklističke majice, hlačice) i učiniti vaš užitak vožnje na biciklu još potpunijim.

I na kraju nemojte zaboraviti da bi vam bicikl što duže trajao i služio svrsi potrebno ga je i pravilno održavati i servisirati, a taj dio najbolje je da prepustite najbližem dućanu/servisu bicikala u blizini vašeg doma.

A sad krenite u potragu i nabavite već danas svog novog dvokotača i uživajte u ovim dugim i toplim proljetnim danima.

Najveću ponudu bicikala pogledajte na Bike.hr web shopu!

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
  • Hibridni bicikl - gradsko vozilo budućnosti x 3
    Što je hibridni bicikl? Jednostavno to je novi način vožnje. To je inteligentni sustav koji spaja snagu ljudskog pedaliranja sa snagom električne baterije. Hibrid nije električni bicikl, to je bicikl ...
  • Treniraj kao...Mountain biker! x 19
    Mislav Mironović jedan je od rijetkih Hrvata koji se probio u bijeli svijet. Još ih je manje to napravilo na biciklu, kao on. Skoro nitko jureći niz planinu, preskačući prepreke i izvodeći sulude trik...
  • Biciklizam - krenite u prirodu, trošite kalorije i zabavite se! x 43
    Proljeće je već tu, onih dana kad vam ne treba kišobran uzmite bicikl iz garaže i u prirodu. Uz sporu vožnju koja ne izaziva napor i dozvoljava normalan razgovor, može se pretvoriti u popodnevno druž...
Na forumu ima 3 komentara na ovu temu
Forum
Svi komentari na temu: Vodič za kupovinu bicikla

k
koli
03.06.13. u 08:25
line
bila je tu jedna biciklistica koja bi sigurno imala što za nadodati na ovu temu, hmmmm pitam se di je nestala :))))

vjerojatno je odpedalirala negdje, šta ti misliš gymka? LOL
White_Insane2013-06-04 14:38:37
White_Insane
04.06.13. u 14:38
line
Ovakav tekst treba sherati na sve strane jer ljudi i dalje ne znaju previse o kupnji... super poučan i koristan članak!
ZorroRi
10.04.15. u 10:08
line
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 10.04.2015
Piše:
Mirjana Kolac, prof. kineziologije