Vježbaj kod kuće - pogledaj fitness opremu za kućni trening!

Valerijana – biljka koja smiruje i omogućava bolji san

Image

Korijen biljke valerijane koji se naziva i „prirodni valijum“, od antičkih se vremena koristi za mentalni mir i poboljšani san. U nastavku članka pročitajte koliko je korijen valerijane siguran i koristan te kako ga uzimati za najbolje rezultate.

Što je korijen valerijane?

Valeriana officinalis, poznata kao valerijana biljka je koja porijeklo vuče iz Azije i Europe, a danas raste i u nizu drugih zemalja. Cvijet valerijane koristi se za proizvodnju parfema, a korijen je dio tradicionalne medicine preko 2000 godina. Za razliku od nježnih i osjetljivih cvjetova, korijen valerijane ima snažan zemljasti miris zbog hlapljivih ulja i drugih spojeva odgovornih za njegovo sedativno djelovanje.

Ekstrakt korijena valerijane dostupan je kao dodatak prehrani u obliku kapsula ili kapi, a može biti konzumiran i kao čaj.

valerijana

Kako djeluje valerijana?

Korijen valerijane sadrži brojne spojeve koji mogu promovirati san i smanjiti tjeskobu. Tu spadaju valerenska kiselina, izovalerična kiselina i razni antioksidansi.

Valerijana je privukla pažnju zbog svoje interakcije s gama-amino-maslačnom kiselinom (GABA), kemikalijom koja pomaže u regulaciji živčanih impulsa u ljudskom mozgu i živčanom sustavu. Istraživači su pokazali da su niske razine GABA povezane s akutnim i kroničnim stresom, povezane s tjeskobom i nekvalitetnim spavanjem.

Utvrđeno je da valerenska kiselina inhibira razgradnju GABA u mozgu, što rezultira osjećajem smirenosti i spokoja.

Korijen valerijane također sadrži antioksidanse hesperidin i linarin, koji imaju sedativna svojstva i poboljšavaju spavanje. Mnogi od ovih spojeva mogu inhibirati prekomjernu aktivnost u amigdali, dijelu mozga koji obrađuje strah i snažne emocionalne reakcije na stres.

Korijen valerijane pomaže u opuštanju

Ostati miran u stresnoj situaciji je vrlo često jako teško. Studije pokazuju da valerijana pomaže olakšati osjećaj tjeskobe koji se pojavljuje u stresnim situacijama.

Uz smanjenje anksioznosti kao odgovor na akutni stres, korijen valerijane može pomoći i kod kroničnih stanja koja karakteriziraju tjeskobna ponašanja, poput generaliziranog anksioznog poremećaja ili opsesivno-kompulzivnog poremećaja (OCD). Za razliku od lijekova za OCD, valerijana nije pokazala neke nuspojave.

Studija koju su proveli Gromball i sur. pokazala je da djeca koja imaju problema s koncentracijom ili su hiperaktivna mogu imati dobre učinke valerijane.

valerijana

Korijen valerijane pomaže u boljem spavanju

Poremećaji spavanja su jako česti. Prema nekim procjenama, čak 30% ljudi boluje od nekih poremećaja spavanja, poput insomnije, što znači da teško tonu u san, imaju isprekidan san ili teško postižu dubok san. Dubok san je iznimno važan radi oporavka i regeneracije organizma.

Studija koju su proveli Donath i sur. pokazala je da samo jedna doza valerijane kod odraslih osoba omogućava ulazak u duboki san 36% brže. Dodatno, tijekom 14 dana uzimanja valerijane, duboki san se značajno produljio.

Druga djelovanja valerijane

Uz navedene učinke, valerijani se pripisuje i nekoliko drugih djelovanja:

  • Menopauza – valerijana smanjuje učestalost i jakost valunga
  • Menstrualne tegobe – žene koje boluju od jakog PMS-a i bolnih menstruacija mogu imati koristi od valerijane. Ona smanjuje fizičke i emocionalne simptome PMS-a.
  • Sindrom nemirnih nogu – 800 mg valerijane na dan pokazala je smanjene simptoma i smanjila dnevnu pospanost
  • Parkinsonova bolest – studije su pokazale da valerijana poboljšava ponašanje, smanjuje upale i povećava antioksidativnu razinu kod oboljelih.

Ima li štetnih djelovanja valerijane?

Valerijana se pokazala sigurnom za većinu ljudi. Ne pokazuje kontraindikacije s lijekovima, ne remeti koncentraciju ni budnost te nema mogućnosti razvijanja ovisnosti.

U vrlo rijetkim slučajevima valerijana izaziva glavobolju i želučane smetnje. Osobe koje boluju od bolesti jetre prije uzimanja valerijane se trebaju konzultirati s liječnikom. Također, trudnice i djeca do treće godine života ne bi trebala uzimati valerijanu bez liječničkoga nadzora.

valerijana

Kako je najbolje uzimati valerijanu?

Većina studija na osobama s poteškoćama sa spavanjem koristilo je 400–900 mg ekstrakta valerijane, što se pokazalo sigurnom i učinkovitom dozom. Za najbolje rezultate uzmite 30 minuta do dva sata prije spavanja.

Alternativa kapsulama je pripraviti čaj od 2-3 grama suhog korijena valerijane namočenog u vrućoj vodi 10-15 minuta.

Istraživanja sugeriraju da je valerijana najučinkovitija nakon što je redovito uzimate barem dva tjedna, a zatim je uzimate još dva do četiri tjedna.

Budući da valerijana može uzrokovati pospanost, važno je ne uzimati je ako planirate voziti, upravljati teškim strojevima ili izvoditi posao ili druge aktivnosti koje zahtijevaju budnost.

Za anksioznost uzimajte manju dozu od 120–200 mg tri puta dnevno u vrijeme obroka, s posljednjom dozom neposredno prije spavanja. Uzimanje većih doza tijekom dana moglo bi rezultirati pospanošću.

Važno je napomenuti da alkohol, sedative ili lijekove protiv anksioznosti, bilje i druge dodatke nikada ne treba uzimati s valerijanom jer to može povećati njihov depresivni učinak.

Zaključak

Valerijana je biljka koja može pomoći u poboljšanju sna, promicanju opuštanja i smanjenju tjeskobe. Valerijana je sigurna za uzimanje i ne stvara ovisnost kada se uzima u preporučenoj dozi. U nekim slučajevima može zamijeniti benzodiazepin i slične lijekove.

Unatoč tome, važno je razgovarati sa svojim liječnikom prije uzimanja valerijane, posebno ako uzimate druge lijekove ili imate ozbiljne zdravstvene probleme.

valerijana

Reference:

  1. Gromball J, Beschorner F, Wantzen C, Paulsen U, Burkart M. Hyperactivity, concentration difficulties and impulsiveness improve during seven weeks' treatment with valerian root and lemon balm extracts in primary school children. Phytomedicine. 2014;21(8-9):1098-1103.
  2. Donath F, Quispe S, Diefenbach K, Maurer A, Fietze I, Roots I. Critical evaluation of the effect of valerian extract on sleep structure and sleep quality. Pharmacopsychiatry. 2000;33(2):47-53.

Objavljeno 03.09.2020.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!