Suncokretove sjemenke - nutritivna vrijednost i prednosti konzumacije

Image

Kad govorimo o suncokretu, mnogi imaju asocijaciju suncokretovo ulje koje se preporučuje zamijeniti maslinovim uljem zbog niza boljih osobina. Naime, ono što se stavlja na teret suncokretovom ulju su omega-6 masne kiseline.

Naime, ove masne kiseline su zdrave samo ako su u pravilnom omjeru s omega 3 masnim kiselinama. Nutricionisti ističu da je savršen omjer 2:1 u korist omega-6. No, prosječna prehrana sadrži čak i do 20 puta više omega-6 masnih kiselina što je temelj za nastanak niza bolesti, poput psihičkih bolesti, upalnih procesa, povećane opasnosti od krvarenja i sl.

No, dok se suncokretovo ulje savjetuje zaobići u kuhinji, suncokretovim sjemenkama treba dati prostor koji zaslužuju. Naime, suncokretove sjemenke su bogate vitaminima E, B1, B3, B6, folnom kiselinom te mineralima poput bakra, mangana, selena, fosfora i magnezija. Istovremeno, budući da imaju veliku kalorijsku vrijednost (584 kcal u 100 g), dnevni unos suncokretovih sjemenki treba prilagoditi nutritivnim potrebama. Savjetuje se 1 šaka suncokretovih sjemenki na dan.

Nutritivna vrijednost suncokretovih sjemenki na 100 g:

  • Energija 584 kcal
  • Ugljikohidrati 20 g
  • Od toga šećeri 2.62 g
  • Dijetalna vlakna 8.6 g
  • Masti 51.46 g
  • Zasićene 4.455 g
  • Mononezasićene 18.528 g
  • Polinezasićene 23.137 g
  • Proteini 20.78 g

Vitamini:

  • Tiamin (B1) 1.48 mg
  • Riboflavin (B2) 0.355 mg
  • Niacin (B3) 8.335 mg
  • Pantotenska kiselina (B5) 1.13 mg
  • Vitamin B6 1.345 mg
  • Folati (B9) 227 μg
  • Kolin 55.1 mg
  • Vitamin C 1.4 mg
  • Vitamin E 35.17 mg

Elementi u tragovima:

  • Kalcij 78 mg
  • Željezo  5.25 mg
  • Magnezij 325 mg
  • Mangan 1.95 mg
  • Fosfor 660 mg
  • Kalij 645 mg
  • Natrij 9 mg
  • Cink 5 mg

Zdravstvene prednosti konzumacije suncokretovih sjemenki

Šaka ovih visokovrijednih sjemenki će vam smanjiti osjećaj gladi te vas opskrbiti kvalitetnim nutrijentima. Vitamin E koji nalazimo u suncokretovim sjemenkama je najvažniji među u masti topivim antioksidansima. On "putuje" kroz naše tijelo i neutralizira slobodne radikale koji prijete staničnim membranama te izazivaju niz bolesti. Štiteći stanice i molekule, vitamin E ima antiupalne učinke te smanjuje simptome astme, osteoartritisa te reumatoidnog artritisa u kojima upalni procesi imaju značajan utjecaj.

Vitamin E se smatra zaslužnim za smanjenje opasnosti od nastanka karcinoma crijeva te za umanjenje simptoma menopauze, ali i prevenciju nastanka kardiovaskularnih bolesti.

Fitosteroli koje nalazimo u suncokretovim sjemenkama imaju sličnu strukturu kao kolesterol, a smatra ih se zaslužnima za snižavanje razine kolesterola u krvi te poboljšanje imuniteta. Uz pistacije, upravo su suncokretove sjemenke najbogatije grickalice ovoga tipa s fitosterolima (270-289 mg/100 g).

Suncokretove sjemenke su dobar izvor magnezija, minerala koji pomaže smanjiti simptome astme, sniziti povišen krvni tlak, spriječiti nastanak migrene, te smanjiti opasnost od srčanog i moždanog udara. Magnezij je neophodan za zdravlje kostiju te za proizvodnju energije.

Magnezij utječe i na razinu kalcija čime se regulira živčani sustav i mišićni tonus. Manjak magnezija može biti krivac za povišen krvni tlak, grčeve u mišićima, migrenu, umor i iscrpljenost.

Selen je također jedan od minerala kojeg u suncokretovim sjemenkama ima u velikom postotku. Selen potiče oporavak DNA i regeneraciju oštećenja na staničnoj razini što smanjuje opasnost od nastanka malignih oboljenja.

Kako konzumirati suncokretove sjemenke?

Kod kupnje suncokretovih sjemenki birajte svakako one nepržene i nesoljene. Sami zagrijte tavu (bez ulja) i dodajte šaku suncokretovih sjemenki te pustite da se malo zapeku. Takve suncokretove sjemenke možete dodati u salatu s mesom ili tunom ili zelenu salatu.

Ovako pečene suncokretove sjemenke umiješajte u mućeno jaje prije izrade kajgane i ispecite. Jajima će dati dodatnu aromu i nutritivno ih još više obogatiti.

U doručak, uz zobene pahuljice možete dodati i šaku suncokretovih sjemenki. Također, ove sjemenke možete dodati i u posni sir ili jogurt te proteinskoj namirnici dodati udio zdravih masti.

Objavljeno 19.06.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!