Vitamin E – vaša zaštita od bolesti

Image

Vitamin E je topiv u masti i u organizmu funkcionira kao antioksidans, što znači da doprinosi zaštiti stanica od oksidativnog stresa. S obzirom da je vitamin E jako čest u hrani, njegov nedostatak u organizmu je rijedak.

Bogati izvor vitamina E su biljna ulja posebno suncokretovo, suncokretove sjemenke, bademi, kikiriki, jaja i dr. Preporučene dnevne količine su za odraslu ženu 40 mg, a za odraslog zdravog muškarca su 60 mg.

Funkcije vitamina E

Vitamin E:

  • Sprječava oksidativni stres
  • Održava zdravlje kože
  • Održava zdravlje krvožilnog sustava
  • Održava zdravlje neurološkog sustava
  • Održava zdravlje reproduktivnog sustava
  • Omogućava komunikaciju između stanica (stanična signalizacija)
  • Omogućava uspješno djelovanje vitamina A i K
  • Potiče rad imunološkog sustava
  • Sudjeluje u radu arahidonske kiseline

Vitamin E se javlja u obliku alfa, beta, gama, delta- tokoferola i alfa, beta, gama, delta- tokotrienola. Za suplementaciju se koriste prirodni vitamin E (d-alfa-tokoferol ili prirodna mješavina tokoferola) i sintetski vitamin E (dl-alfa-tokoferol). D oblik tokoferola ima djelovanje u organizmu, dok L oblik nema biološko djelovanje, stoga sintetski vitamin E ima upola slabije djelovanje od prirodnog.

Kao antioksidans vitamin E sprječava oksidaciju nezasićenih masnih kiselina (membranskih lipida) te reagira sa slobodnim radikalima. Upravo se slobodne radikale smatra odgovornima za razvoj većeg broja bolesti, od upalnih procesa u organizmu do razvoja tumorskih tkiva. Ovaj vitamin štiti LDL kolesterol od oksidacije, što snižava rizik od pojave i razvoja kardiovaskularnih bolesti.

Simptomi nedostatka vitamina E

Nedostatak vitamina E se može pojaviti jedino nakon iscrpljenosti i neadekvatne prehrane koja traje mjesecima. Također, do nedostatka ovoga vitamina može doći u stanjima smanjene apsorpcije masti i lučenja žuči. Smanjena mogućnost apsorpcije masti se događa kod oboljelih od Crohnove bolesti, upalnim oboljenjima crijeva te cističnom fibrozom pa se kod ovih oboljelih preporučuje prehrana bogata namirnicama koje sadrže ovaj vitamin.

Simptomi nedostatka vitamina E su: slabost mišića, gubitak mišićne mase, problemi s vidom. Kronični nedostatak može dovesti do problema s bubrezima i jetrom.

Budući da djeluje na krvotok i prokrvljenost tkiva, uvriježeno je mišljenje da vitamin E djeluje kao prirodni afrodizijak.

Kod dugotrajnog uzimanja većih količina ovoga vitamina mogu nastupiti poteškoće s vidom. Također, najnovije znanstvene studije su dokazale da vitamin E povećava rizik od raka prostate u muškaraca.

Izvori vitamina E

Najbolji izvor vitamina E su pšenične klice, a nalazimo ga i  u palminom i ricinusovom ulju, orasima, bademima, lješnjacima, sjemenkama suncokreta, šparogama, brokuli, rajčici, voću (avokado, papaja, kivi, kupine) i zelenom lisnatom povrću (špinat, kelj). Također, vitamin E se nalazi u algama i nekim kvascima, a malo ga ima u životinjskim organima (jetra, bubrezi) i jajima. U biljnim tkivima vitamin E se nalaze zajedno s karotenoidima i nezasićenim masnim kiselinama.

Dvije studije objavljene u New England Journal of Medicine pokazuju da muškarci 1 i žene 2 koji uzimaju barem 100 I.U. vitamina E dnevno tijekom minimalno dvije godine, bilježe 37 – 41 % - tni pad rizika pojave bolesti srca. Studije su pokazale da se vitamin E mnogo bolje apsorbira u prisustvu hrane, nego na prazan želudac s tekućinom, pa ga treba konzumirati uz obrok.

Objavljeno 01.07.2015.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!