Božićna akcija: iskoristi do 40% popusta na svih 250 proizvoda iz kategorije Zdravlje!

Šparoga – nutritivna bomba i kraljica proljeća

Image

Ako ste se ikada našli na sjevernom Jadranu u proljetnim mjesecima zacijelo ste uz cestu, u restoranima ili na tržnici naišli na šparoge. U tom periodu stanovnici ovoga kraja, sunčane dane provode u prirodi tragajući za tankim izdancima u kojima se krije pravo nutritivno bogatstvo, u samo nekoliko kalorija. Istina, šparoga ima i duž cijele naše obale, ali na sjevernom Jadranu je ova namirnica prava kulinarska delicija, a sjevernojadranske šparoge se i gorčinom i okusom znatno razlikuju od rođakinja s juga.

Šparoge su u kulinarstvu poznate kroz povijest: šparoge su se koristile u Kini još 3000 godina pr. n. e. za liječenje suhog kašlja i jačanje pluća. Najstariji navod o šparogama je Hipokratov koji ih je nazvao “opstipacijskim sredstvom koje pomaže kod dizenterije i lumbaga”.

Šparoga - nutritivni dragulj

Šparoga je izvrsna namirnica za one na redukcijskim dijetama ili na načinima prehrane sa smanjenim unosom ugljikohidrata. Naime, energetski je ovo jedna iznimno siromašna namirnica, dok je njezina nutritivna vrijednost fantastična. Naime, energetska vrijednost 100 g šparoga iznosi samo 20 kcal jer najveći dio čini voda (93%). Osim vode, šparoga sadrži još 1,7% proteina, 2,6% ugljikohidrata i 0,7% masti.

Istovremeno, radi se o namirnici prebogatoj mineralnim tvarima i vitaminima. Najbogatija je kalijem, fosforom, sumporom, kalcijem i magnezijem. Sadrži dosta mikroelemenata kao što su željezo, bakar, cink, fluor i jod. Šparoge su odličan izvor folata i vitamina C; dobar izvor tiamina i vitamina B6; dok su osrednji izvor vlakana, vitamina A, bjelančevina, riboflavina, niacina i magnezija.

Šparoga je bogata nutrijentima koji imaju antiupalna svojstva te antioksidansima koji pomažu u borbi protiv slobodnih radikala, odgovornih za nastanak niza bolesti. Šparoga sadrži i aminokiselinu asparagin te krom, mineral koji pomaže inzulinu u transportu glukoze. Asparagin pomaže organizmu u izbacivanju viška soli. Osim toga, sadrži i glutation, element koji pomaže u detoksikaciji organizma te borbi protiv malignih stanica. Glutation pomaže u zaštiti kože od sunca, opeklina izazvanih sunčanjem te negativnih utjecaja zagađenja.

Zbog visokog udjela vitamina K šparoge su na više načine dobre za zdravlje srca i krvožilnog sustava. One pomažu u razbijanju krvnih ugrušaka, a zbog visokog udjela vitamina B, pomaže u regulaciji homocisteina čiji višak može uzrokovati nastanak srčanih oboljenja.

Štiti srce i bubrege

Nadalje, šparoga ima visok udio vlakana koja pomažu u probavi, sudjeluju u ubrzavanju metabolizma i smanjenju rizika od nastanka srčanih oboljenja.

Šparoga ima izvrstan protuupalni učinak i visoku razinu antioksidansa, koji pomažu u smanjenju rizika od srčanih bolesti. Kako ističu na Harvard University School of Public Health, vitamin B6 koji nalazimo u šparogama utječe na razinu šećera u krvi regulirajući je.

Prema studiji objavljenoj u West Indian Medical Journal šparoge su izvrstan diuretik te pomažu organizmu u izbacivanju viška tekućina i soli što je posebno pozitivno za osobe koje boluju od povišenog krvnog tlaka. Na isti način pomažu zdravom radu bubrega i sprječavaju stvaranje bubrežnih kamenaca.

Nema poznatih negativnih učinaka šparoga na ljudsko zdravlje, ali svi koji su barem jedanput probali šparoge su zacijelo zapazili neugodan miris urina nakon njihove konzumacije. Naime, šparoge su jedina namirnica koja sadrži i asparagičnu kiselinu koja se u probavnom sustavu razbija na elemente koji sadrže sumpor poznat po karakterističnom i vrlo neugodnom mirisu.

Kako jesti šparoge?

Šparoge se ne čiste poput drugog povrća već imaju poseban vrlo jednostavan postupak čišćenja: šparoge treba prelomiti na dijelu gdje postaju tvrđe. Stabljika će se prirodno prelomiti na mjestu gdje prestaje drvenasti i počinje mekani dio. Donji dio, drvenasti, nije za upotrebu. Divlje šparoge se ispiru u vodi i zatim kuhaju desetak minuta u kipućoj vodi kojoj je dodano malo soli kako bi se izvukla prirodna gorčina šparoga.

Najpoznatiji način pripremanja šparoga je tzv. fritaja od šparoga, odnosno kajgana od šparoga u koju se može dodati i pršut i neki topivi sir, po želji. Fritaju je vrlo jednostavno pripremiti:

Šparoge operite i odvojite mekani dio stabljike te ga izlomite na manje dijelove (dužine 2-3 cm). Na tavu stavite malo maslinovog ulja i ubacite na njega šparoge. Pirjajte par minuta, dok šparoge ne omekšaju. Zatim dodajte umućena jaja i miješajte kao klasičnu kajganu, dok se jaja ne ispeku.

Osim fritaje, postoje različite savijače sa šparogama ili se koriste u različitim kombinacijama s tjesteninom, rižom, mesom ili ribom.

Objavljeno 03.06.2015.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!