Kakvo je to MCT ulje o kojem svi pričaju?
Prehrana

Kakvo je to MCT ulje o kojem svi pričaju?

U posljednje vrijeme jako puno jelovnika sadrži MCT ulje, umjesto klasičnog kokosovog, maslinovog ili bučinog ulja. Mnogi nisu upoznati s MCT uljem pa ćemo vam u nastavku teksta pojasniti što je MCT ulje i zašto je dobro da ga uključite u svoj svakodnevni jelovnik.

Što je MCT ulje?

MCT je kratica za "trigliceride srednjeg lanca" ili "masne kiseline srednjeg lanca". To su vrste masti koje se najčešće dobivaju iz kokosovog ulja, ali ponekad i od palminog ulja. 

MCT ulje je bezbojno, bez mirisa i ostaje tekuće na sobnoj temperaturi, što ga čini savršenim masnoćama koje se dodaju hrani, napitcima i kavi za dodatnu energiju i poboljšanje funkcija mozga.

mct ulje

Kako djeluje MCT ulje?

Četiri su vrste triglicerida srednjeg lanca koji spadaju pod naziv MCT. To su glavne masne kiseline srednjeg lanca:

  • Kaproična kiselina ili heksanska kiselina (C6)
  • Kaprilna kiselina ili oktanska kiselina (C8)
  • Kapronska kiselina ili dekanoična kiselina (C10)
  • Laurinska kiselina ili dodekanska kiselina (C12)

Ono što se ističe kao važna prednost MCT ulja je njegova sposobnost da se brzo pretvori u energiju. Naime, ona se puno brže apsorbiraju od drugih ulja.

Istina, i između ove 3 kiseline postoje neke razlike. Iako su sve 4 kategorizirane kao MCT, istina je da se C6, C8 i C10 zaobilaze probavni trakt i idu ravno u jetru gdje se razgrađuju u energijom pune ketone, a zatim se preko krvotoka šire po tijelu. Upravo to brzo pretvaranje masti u ketone koji služe za energiju je ono što je najveća prednost MCT ulja.

Istovremeno, C12 se ponaša kao tipična masna kiselina kada govorimo o njezinoj apsorpciji: prolazi kroz želudac, razgrađuje se u tankom crijevu te se odatle apsorbira u krvotok i pretvara u energiju.

mct ulje

Koja je razlika između MCT i kokosovog ulja?

Kokosovo ulje je pravi prehrambeni hit već godinama, a njegov najvrjedniji sastojak upravo je MCT što se značajno koristi i u reklamiranju kokosovog ulja. No, od sve 4 navedene MCT kiseline, kokosovo ulje ima najveći udio najlošije, C12 masne kiseline.

Prednosti MCT ulja

Jedinstvena struktura i način na koji se metabolizira u ljudskom tijelu daju MCT ulju niz prednosti koje ne nalazimo u drugim masnim kiselinama. Prednosti MCT ulja su:

  • Antibakterijska i antivirusna svojstva koja mogu pomoći uravnotežiti crijevnu floru i podržati imunološko zdravlje
  • Lakše ih je probaviti od većine drugih masnoća
  • Pomažu u gubljenju viška kilograma
  • Smanjuju osjećaj gladi i promoviraju sitost
  • Osiguravaju brzu, čistu energiju
  • Mogu poboljšati osjetljivost na inzulin
  • Poboljšava učenje, memoriju i rad mozga kod osoba s blagom do umjerenom Alzheimerovom bolešću

mct ulje

Kako MCT pomažu u gubitku viška kilograma?

Jedna od značajki MCT ulja koja se posebno naglašava jest sposobnost utjecaja na gubitak viška kilograma. Prema studiji koju su objavili St-Onge i sur. MCT ulje pojačava otpuštanje dva hormona koji potiču osjećaj sitosti: peptid YY i leptin.

Studija koja je usporedila učinke MCT i kokosovog ulja na osjećaj sitosti također je utvrdila prednost MCT ulja i činjenicu da osobe koje su ovo ulje uzimale uz doručak, manje hrane unesu za ručak zbog osjećaja sitosti nakon MCT ulja. Dodatno, MCT ulje je manje utjecalo na porast razine triglicerida i glukoze u krvi, što također može utjecati na osjećaj sitosti.

Studija koju su proveli St-Onge i sur. pokazala je da MCT ima pozitivan utjecaj na smanjenje tjelesne težine i opseg struka, a smatra ga se i dobrom prevencijom pretilosti. Dodatno, MCT ulje ima za oko 10% manje kalorija od masnih kiselina dugog lanca (LCT) koje nalazimo u maslinovom ulje, orašastim plodovima i avokadu.

Također, različita probava MCT ulja u usporedbi s drugima može biti zaslužna za doprinos ovog ulja gubljenju viška kilograma. Naime, organizam koristi MCT ulje kao instant izvor energije i nema potrebe ovo ulje taložiti za kasnije energetske potrebe.

Na kraju, MCT ulje pomaže uzgoju dobrih bakterija u crijevima, a i one doprinose gubljenju viška kilograma.

mct ulje

Potencijalna štetnost MCT ulja

Iako se MCT ulje generalno smatra zdravim, postoji nekoliko negativnih faktora na koje treba pripaziti.

Može potaknuti otpuštanje hormona gladi

Iako MCT ulja, kako je ranije rečeno, potiče otpuštanje hormona koji daju osjećaj sitosti, ona mogu potaknuti i otpuštanje nekih hormona koji potiču osjećaj gladi. Naime, studija je pokazala da kod osoba koje boluju od anoreksije, MCT ulja potiču otpuštanje grelina i neuropeptida Y koji potiču osjećaj gladi.

Velike doze mogu potaknuti nakupljanje masti u jetri

Dugoročan unos jako velikih količina MCT ulja može potaknuti nakupljanje masti u jetri. Istovremeno, studije su pokazale da i u tim slučajevima MCT poboljšava osjetljivost na inzulin i potiče gubitak masti. No, radi se o jako velikim dozama koje je nemoguće unijeti normalnom dnevnom količinom.

Dakle, dok god dnevni unos održavate na 1-2 žlice, nema brige da ćete osjetiti neki negativan utjecaj ovog ulja.

mct ulje

Kako konzumirati MCT ulje?

MCT ulje je sigurno za većinu ljudi, ali nema jasnih smjernica za doziranje. Počnite s malim dozama i postupno povećavajte unos.

MCT ulje se može koristiti kao i bilo koje drugo ulje, kao dodatak jelima od salata, mesa, ribe, ali i kao dio smoothieja i tzv. bulletproof kave.

Keto kava („Bulletproof“)

Sastojci:

  • 200 ml turske kave
  • 1 žličica maslaca
  • 1 žličica MCT ulja
  • Malo kokosovih listića, za dekoraciju

Postupak:

Skuhati jaku tursku kavu pa ostaviti da se malo ohladi. Potom kavu uliti u blender, dodati ostale sastojke i na najjačoj brzini blendera dobro umutiti dok ne dobijete pjenasti napitak. Po vrhu dodati malo kokosovih listića, za dekoraciju!

MCT ulje možete kupiti u Fitness.com.hr webshopu.

bulletproof coffee

Reference:

  1. St-Onge, MP. i sur. Greater rise in fat oxidation with medium-chain triglyceride consumption relative to long-chain triglyceride is associated with lower initial body weight and greater loss of subcutaneous adipose tissue. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003 Dec;27(12):1565-71.
  2. St-Onge, MP. i sur. Impact of medium and long chain triglycerides consumption on appetite and food intake in overweight men. Eur J Clin Nutr. 2014 Oct; 68(10): 1134–1140.
Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 12.02.2019
Piše:
Zorana Jagodić