Taurin - "čudotvorna aminokiselina" koja održava zdravlje srca

Image

Vjerojatno ste čuli za japanski otok Okinawa, no jeste li znali da taj otokom nazivaju i „Otokom dugovječnosti“ jer ima najveći postotak osoba starijih od 100 godina. Studija koju je proveo Yamori pokazala je jedno: sve osobe starije od 100 godina imaju jedno zajedničko: prehrana im je bogata aminokiselinom taurin!

Prema postojećim znanstvenim tvrdnjama, taurin doprinosi kardiovaskularnom zdravlju, poboljšava osjetljivost na inzulin, regulira ravnotežu elektrolita, poboljšava sluh te utječe na imunitet.

U studiji koju su proveli Azuma i sur. na životinjama potvrđeno je da taurin utječe na zdravlje srca smanjujući smrtnost za gotovo 80%. Zbog širokog raspona djelovanja taurina neki ovu aminokiselinu nazivaju „čudotvorna molekula“.

trening

Taurin u ljudskom organizmu

Tijelo u određenoj količini može taurin samo proizvesti, a dio u organizam dospijeva hranom. Svaki zdravi organizma ima dovoljne količine taurina, no ponekad prehrambeni režimi poput vegetarijanstva ili veganstva mogu ugroziti razine taurina.

Manjak taurina se često susreće kod osoba s bolestima jetre, bubrega, srca te dijabetesom i nekim oblicima karcinoma. Također, taurin često nedostaje starijim osobama kojima se preporučuje uzimanje taurina kao dodatka prehrani.

Zdravstveni učinci taurina

Taurin ima niz djelovanja u ljudskom organizmu. Neke od njih su:

  • Održavanje pravilne hidratacije i ravnoteže elektrolita u stanicama
  • Formiranje žučnih soli, koje igraju važnu ulogu u probavi
  • Reguliranje minerala kao što je kalcij unutar stanica
  • Potpora općim funkcijama središnjeg živčanog sustava i očiju
  • Regulacija zdravlja imunološkog sustava i antioksidacijska funkcija

Donosimo zdravstvene učinke koje taurin ima u ljudskom organizmu:

1. Taurin sprječava pretilost

Pretilost je bolest koja obuhvaća cijelo tijelo, a rezultat je upalnih procesa generiranih ih abdominalnih spremnika masnoće. Studija koju su proveli Zhang i sur. pokazala je da 3 grama taurina na dan u trajanju od 7 tjedana smanjuje tjelesnu težinu kod pretilih osoba. Osim toga, ispitanici su zabilježili značajno smanjenje razine triglicerida te rizik od arterioskleroze.

Studije provedene na životinjama potvrdile su utjecaj taurina na smanjenje pretilosti i lipida u krvi, ali i utjecaj na poboljšanje tolerancije na glukozu što je bitno kod sve većeg broja osoba s povećanim rizikom od razvoja dijabetesa.

trening

2. Taurin može poboljšati sportske performanse

Taurin ima utjecaj na sportske performanse. U studijama provedenima na životinjama potvrđen je pozitivan utjecaj taurina na mišićne kontrakcije u smislu dužeg i snažnijeg stvaranja sile. Također, taurin smanjuje umor i mišićna oštećenja tijekom treninga, potvrđeno je studijama provedenima na ljudima.

Studije su pokazale da taurin pomaže u smanjenju otpada koji dovodi do umora i mišićnog otkaza. Također, taurin štiti mišiće od staničnih oštećenja i oksidativnog stresa.

3. Taurin poboljšava regulaciju glukoze i kontrolira dijabetes

Činjenica je da osobe koje boluju od dijabetesa imaju prosječno niže razine taurina od zdravih osoba. Studija koju su proveli Franconi i sur. pokazala je da suplementiranje od samo 1,5 grama taurina na dan može vratiti razine taurina u normalu, a studije na životinjama su pokazale da može i spriječiti početak razvoja dijabetesa tipa II. Naime, pravilne razine taurina doprinose smanjenju razine šećera u krvi i obnavljaju osjetljivost na inzulin.

No, osim toga, taurin pomaže spriječiti, a čak i zaustaviti velik broj posljedica izazvanih dijabetesom. Primjerice, suplementacija s 1,5 grama taurina u trajanju od samo 14 dana zaustavlja razvoj dijabetesom izazvanih abnormalnosti u arterijskoj krutosti i sposobnosti krvožilnog sustava da reagira na promjene u protoku krvi ili tlaku. Upravo su ove dvije posljedice dijabetesa povezane s utjecajem te bolesti na razvoj kardiovaskularne bolesti i povećan rizik od smrtnosti.

Studije provedene na životinjama ili na staničnim kulturama otkrile su da je suplementacija taurinom učinkovita i protiv komplikacija dijabetesa. Taurin podržava cjelovitost živčanih vlakana te može usporiti ili  zaustaviti bolnu dijabetičku neuropatiju. U mrežnici, još jednoj meti destruktivne povišene razine glukoze u krvi, taurin se bori protiv oksidacijskog stresa uzrokovanog glukozom i čuva zdravlje stanica osjetljivih na svjetlo kod dijabetičke retinopatije.

Na kraju, oštećenje bubrega, još jedna posljedica dijabetesa, može se svesti na minimum uz dodatak taurina kod životinja s dijabetesom.

diabetes

4. Taurin smanjuje faktore rizika razvoja kardiovaskularnih bolesti

Taurin ima snažan utjecaj na srce i krvne žile. Potvrđeno je da osobe koje imaju više razine taurina imaju nižu stopu smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti. Osim toga, te osobe imaju i manji indeks tjelesne težine (BMI), niži krvni tlak te niže razine za zdravlje opasnih lipida.

Potvrđeno je da oralna suplementacija taurinom smanjuje zadebljanja i krutost arterija karakteristična za arteriosklerozu, obnavlja reakcije arterija na korisni endotelni dušikov oksid, te smanjuje upalne procese (izravan doprinos kardiovaskularnim bolestima).

5. Taurin pruža snažnu zaštitu mrežnice

Taurin je iznimno važan kad se govori o zdravlju očiju. Pravilna količina može utjecati na prevenciju bolesti očiju povezanih sa starenjem, a koje mogu biti izazvane nizom uzroka, a među kojima je najučestaliji utjecaj oksidativnog stresa na svjetlo osjetljive stanice mrežnice. Ova vrsta oštećenja može dovesti do sa starenjem povezane makularne degeneracije i drugih vrsta bolesti mrežnice.

Taurin nalazimo u jako velikim količinama upravo u mrežnici, a njegova količina opada s godinama. Dodatno, taurin koji ondje nalazimo pomaže u borbi protiv oksidativnog stresa, posebno u slučaju dijabetesa te zaustavlja i obnavlja manjak faktora rasta živaca neophodnog za zdravlje mrežnice.

6. Taurin smanjuje zujanje u ušima

Taurin igra važnu ulogu i u zdravom sluhu, a studije potvrđuju da može donekle povratiti izgubljen sluh. Dodatno, studije potvrđuju da taurin može smanjiti zvonjavu i zujanje u ušima.

taurin

Gdje nalazimo taurin u hrani?

Taurin nalazimo primarno u mesu i morskim plodovima. Procjenjuje se da je prosječan dnevni unos taurina za osobu koja jede sve namirnice između 40 i 400 mg.

Kako je vidljivo iz gore navedenoga, za većinu pozitivnih učinaka taurina potreban je unos od 1500 mg na više što je jako teško unijeti hranom. Suplementacija taurinom ne bi trebala premašivati doze od 3000 mg na dan. 

Određena količina taurina proizvodi se u ljudskom tijelu metabolizmom aminokiseline cistein no sa starenjem ta količina opada, pa je suplementacija taurina preporučljiva.

Taurin možete kupiti u Fitness.com.hr webshopu. 

taurin

Reference:

  1. Azuma J, Takihara K, Awata N, et al. Beneficial effect of taurine on congestive heart failure induced by chronic aortic regurgitation in rabbits. Res Commun Chem Pathol Pharmacol. 45(2):261-70.
  2. Franconi F, Bennardini F, Mattana A, et al. Plasma and platelet taurine are reduced in subjects with insulin-dependent diabetes mellitus: effects of taurine supplementation. Am J Clin Nutr.1995 May;61(5):1115-9.
  3. Yamori Y. Food factors for atherosclerosis prevention: Asian perspective derived from analyses of worldwide dietary biomarkers. Exp Clin Cardiol.2006 Summer;11(2):94-8.
  4. Zhang M, Bi LF, Fang JH, et al. Beneficial effects of taurine on serum lipids in overweight or obese non-diabetic subjects. Amino Acids.2004 Jun;26(3):267-71.

Objavljeno 28.02.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
6
0
Podijeli s prijateljima!