Dušični monoksid - uloga kod povećanja mišićne mase

Image

Što je NO?

Dušični monoksid ili NO je signalna molekula koja ima ulogu u nekoliko procesa u tijelu. Neki od njih su opskrba kisikom, protok krvi, povećanje snage, opskrba nutrijentima, komunikacija među stanicama živčanog sustava, imunološka obrana, regulacija smrti stanica te mišićni rast. Nama je, naravno, najzanimljiviji učinak NO na mišićnu hipertrofiju.

Kratka povijest

Prvi naziv molekule koja izaziva vazodilataciju bio je EDRF (endothelium-derived relaxing factor) i mislilo se da je to protein kao i većina ostalih signalnih molekula. Tek je kasnije otkriveno da je to u stvari plin, NO. Istraživanje bioloških funkcija NO doživjelo je 80-tih pravi bum, a istraživanja su se nastavila i u 90-tim. 1992. NO časopis Science mu je dodijelio titulu "molekule godine", osnovano je Nitric Oxide Society i osnovan časopis posvećen isključivo NO i njegovim djelovanjima. 1998. Murad, Furchgott i Ignarro su dobili Nobelovu nagradu za otkriće signalnih osobina molekule NO.

Nastanak NO

Pravi naziv NO je AAKG (arginine-alpha-keto-glutarate), iz čega je vidljivo da je aminokiselina arginin direktan prekursor. Tehnički gledano, NO je plin u slobodnoj formi (slobodni radikal). Da bi se sintetizirao u takvom obliku, enzimi razgrađuju aminokiselinu L-arginin. Kada, dakle, NO-sintaze razgrade L-arginin u L-citrulin, kao produkt nastaje i NO.

Kad smo već kod arginina, spomenut ću i da ta interesantna ne-esencijalna aminokiselina, osim sinteze NO, sudjeluje u tijelu kao supstrat u sintezi još nekoliko spojeva: kreatina, agmatina, glutaminske kiseline, ornitina, prolina i poliamina. Osim toga, čini se da arginin povećava koncentraciju hormona rasta blokirajući sekreciju somatostatina (inhibitora hormona rasta), što je od nesumnjive koristi za bodybuildera.

Problem je u tome što sam unos arginina neće rezultirati njegovim pretvaranjem u NO zbog činjenice da je arginin ne-esencijalna aminokiselina. To znači da će u crijevu biti pretvorena u ostale ne-esencijalne aminokiseline za kojima tijelo u tom trenutku ima potrebu pa će vrlo mali dio doprijeti do endotela krvnih žila i proizvesti NO.

Mišićna hipertrofija

Taj problem se rješava tako što se u suplementima argininu dodaje jedan drugi spoj: alfa-ketoglutaminska kiselina. Vjeruje se da AKG inhibira konverziju arginina u ostale aminokiseline kako bi se više arginina preusmjerilo u proizvodnju NO. Dodatno, kako bi što više arginina stiglo do mjesta gdje nastaje NO (endotel krvnih žila u mišiću), peptidi L-arginina se dodatno "oblažu" fosfolipidima.

Takav precizni način pravovremenog dopremanja arginina do mjesta nastanka NO je važan iz 2 razloga. Prvi sam već spomenuo: sprječavanje iskorištavanja arginina za stvaranje drugih aminokiselina. Drugi razlog je taj što je molekula NO slobodni radikal, dakle slobodan i vrlo reaktivan oblik. To znači da je njezino trajanje vrlo kratko (nekoliko sekundi).

Koja su djelovanja NO?

Glavna djelovanja NO u tijelu su ona u imunološkom sistemu (makrofagi proizvode NO kako bi uništili target stanice jer je NO citotoksičan), živčanom sistemu (NO djeluje kao neurotransmiter) i krvožilnom sistemu.

Za bodybuildera je, očito, najzanimljivije njegovo djelovanje na prokrvljenost mišića. Termin za prokrvljenost koji se u builderskim krugovima najčešće čuje je "pump". NO, nakon što ga endotelne stanice krvnih žila proizvedu (endotelne stanice čine unutrašnji pokrov, "tepecirung" stjenke krvnih žila), dovodi do vazodilatacije (širenja krvnih žila) u mišiću. Korist od takvog djelovanja je, očito, povećan protok krvi kroz mišić, a s time i efektnije dopremanje kisika i hranjivih tvari. Isto tako, omogućen je i brži oporavak mišića nakon treninga jer se brže otplavljuju otpadni produkti metabolizma mišića.

Unatoč velikom broju istraživanja u kojima je više ili manje obuhvaćen NO, još uvijek (kao ni za dosta drugih suplemenata) ne možemo sa sigurnošću reći da je djelovanje 100% dokazano u praksi. Čini se da se reakcija na suplementaciju NO kao i mnoge druge stvari u životu može prikazati Gaussovom krivuljom. Dakle, velika većina će imati prosječan rezultat nakon korištenja, a mali dio će iskusiti iznadprosječne pumpove ili pak uopće neće osjetiti razliku u odnosu na trening prije kojeg nisu uzeli suplement NO.

Za kraj, nekoliko riječi o (pre)doziranju argininom. Naime, L-arginin je aminokiselina kojom je moguće predoziranje. Posljedice su slabost, mučnina i proljev. Da bismo izbjegli neugodnosti oko arginina, preporučljivo je krenuti s manjom dozom i vidjeti kako tijelo reagira, a onda postupno povećavati dozu. Za detaljne upute o pojedinom proizvodu preporučljivo je konzultirati što piše na pakiranju.

Razlog nemogućnosti davanja konkretnih brojčanih vrijednosti je taj što trenutno na tržištu postoji (X)n proizvođača (i svakim danom njihov broj raste) čiji proizvod osim bazičnog arginina sadrži i njihov "proprietary blend" (koji je , naravno, "tajna") pa se doza i uputa za primjenu mijenja u odnosu na sastav konkretnog proizvoda.

Što se tiče vremena uzimanja (timing), NO suplementaciju treba unijeti cca sat prije treninga. U dane kad ne treniramo, NO suplementacija se ne koristi.

Suplementacija prije treninga

Nema sumnje da su NO suplementi napravili veliki bum u industriji suplemenata, neki NO čak zovu novim kreatinom. Kad smo već spomenuli kreatin, NO se može kombinirati sa kreatinom. U stvari, velik broj NO suplemenata u svojoj matrici ima i kreatin (zajedno sa kofeinom i ostalim „dizalicama“).

U slučaju da ih kombiniramo, imat će sinergijski učinak: NO će povećati protok krvi kroz aktivni mišić, a kreatin će osigurati energetski supstrat i svojim svojstvom privlačenja tekućine doprinijeti još boljem pump-u!

Objavljeno 17.04.2013.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!